Aviseringar
Rensa alla

inte fulllt så onyttigt julgodis...?


Ämnesstartare

nån som har tips, recept, på julgodis, julkakor som är lite nyttigare än genomsnittet?

övrig julmat också, lite nyttigare alternativ till onyttiga julklassiker (typ janson)


   
Citera
Ämnesetiketter
Ämnesstartare

Julknäckebröd.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

[tard]

man ska bli tjock vid jul? [confused]

Eller du kanske bara vill kunna äta dubbel så mycket? [party]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nötter.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Unexpected:

Eller du kanske bara vill kunna äta dubbel så mycket?

precis [bigsmile]

näe, men bli lite mindre tjock än förra året...[wink]

Bajen Hardcore:

Julknäckebröd

nåt särskillt mot vanligt knäckebröd?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

zzzTilda:

nåt särskillt mot vanligt knäckebröd?

Njae, vet inte. Fast om du vill ha julmackor så är julknäckebrödet säkert nyttigare än de mjuka varianterna.


   
SvaraCitera

Vad är meningen att skaffa nyttigare alternativ? :s
Träna istället och ät vad du vill, sen om du är tjock och inte pallar träna förstår jag varför du frågar >_>


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Fisk är något du kan äta mer av, och vill du göra ett bra val, hoppa över korvarna och pastejerna helt. Ta av skinkan och de andra kallskurna rena köttprodukterna så äter du magert. Ät mer grönsaker, vilket oftast folk brukar glömma under julen. Men man kan göra en modern julbuffé, och välja rätter från olika länder. Typ meze.

När det gäller efterrätten; torkad frukt innehåller mycket antioxidanter, nötter ger mycket av dom viktigaste näringsämnena och mörk choklad är väl det enda jag kan komma på just nu. Men äter man allt med måtta så är det inga problem.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

CarlPhilip:

Vad är meningen att skaffa nyttigare alternativ? :s
Träna istället och ät vad du vill, sen om du är tjock och inte pallar träna förstår jag varför du frågar >_>

tjock och inte palla träna?[wink] inte riktigt, eller i alla fall så kan jag springa en mil under én timma om jag får lust och vädret är fint...
Men har dåligt med tid och vädret är ju som det är vintertid... Så då försöker jag äta bättre istället.


   
SvaraCitera

hembakta pepparkakor [love][love][love][love][love][love]
alt. pepparkaksdeg[love][love]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

kanderade äpplen kanske? Visst, mycket socker, men jävligt mycket frukt (och... eh... fruktsocker >.<) i förhållande till det, vilket gör det procentuellt mindre onyttigt än typ fudge och sånt vanliga glada människor äter 😉


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

tjockboll:

hembakta pepparkakor

är de bättre än köpta? (mindre konstgjorda grejer såklart, men kcal mässigt?)

Försökte mig på nåt recept utan smör en gång, inget jag rek. blä! stenhårda och jättestarka


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

rostade mandlar är fan gott


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Unexpected:

rostade mandlar är fan gott

mmm, aldrig ätit tror jag, går det att köpa eller måste man bränna dem själv?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

zzzTilda:

mmm, aldrig ätit tror jag, går det att köpa eller måste man bränna dem själv?

brända mandlar kokar man i socker så att dom får ett täcke av socker 😛 Det är svingott men antagligen inte så nyttigt.

Rostade mandlar rostar du bara i stekpannan några minuter.


   
SvaraCitera