Aviseringar
Rensa alla

Inte gå på gymnasium ?


Ämnesstartare

Hej, jag är en tjej på 14 år ( snart 15 ) och jag går i 8:an, under hela min skolgång så har jag haft det svårt i skolan. Just nu så är jag underkänd i tre ämnen engelska, matte och spanska ( ska nog byta språkval ) denna terminen har jag försökt nästan mitt bästa för att höja betygen, jag tycket att det gått bra på engelskan jag har fått jätte bra på proven men som jag fattade det som hade jag fått F nu i terminsbetyget och fattar faktiskt inte hur hade liksom nästan alla rätt på ett prov och bra på dem andra. Jag har bestämt mig att inte gå gymnasiet då jag är jävligt skoltrött och orkar inte med tre år till, finns även ingen skola i närheten som har den linje jag vill gå på. Jag sa detta till mina föräldrar och ja dem blev rätt arga då min bror hoppade av i tvåan. Men tänkte gå en utbildning senare. tror ni man får gå på utbildning när man inte gått p gymnasium?


   
Citera

Nuförtiden är en gymnasieexamen ett krav för att plugga vidare alternativt få jobb överhuvudtaget. Vilken linje hade du tänkt gå? Finns mer lätta program såsom barn och fritid, där är även jobb blir relativt lätt att få framöver. Du kan dock läsa gymnasiepoäng senare men du skall veta att det troligtvis kommer kännas jobbigare samt att du troligtvis kommer vara äldst i klassen.


   
SvaraCitera
xhosa

kontakta skolans studievägledare! Hen kan beskriva villkoren. Det finns en bortre gräns för att börja på gymnasiet jag vet inte vilket år det är men om du ringer din kommun kan de lotsa sig vidare till skolfolk som vet. Till och med när det är för sent är det aldrig för sent att börja på komvux! Det är aldrig för sent att prata med myndigheter och kommuner heller. Bakom nästan varje telefon eller disk sitter en shysst vuxen som varit ung och som gärna hjälper dig! Inte alla, men nästan. Mycket få skäller och det är otroligt sällan någon bits.


   
SvaraCitera
Berit

hur hade du tänkt få pengar när du gått ut då???


   
SvaraCitera

Du lär nog få ta bajsmackan och gå i gymnasiet (en skolform som många för övrigt kan uppleva som radikalt annorlunda än grundskolan) i och med kunskapssamhälle och dylikt mög. Men du kanske kan försöka ha en dialog med skolan om hur du känner.


   
SvaraCitera

du lär väl inte få något jobb men ok


   
SvaraCitera

För att plugga vidare eller få jobb behöver du gå gymnasiet. Du skulle dock kunna välja något yrkesförberedande till exempel om du är skoltrött. 


   
SvaraCitera

Gå någon mer praktisk linje? 🙂


   
SvaraCitera

Det är väldigt dumt att inte ens försöka gå gymnasiet. Finns inte programmet du vill gå där du bor kan du också ansöka om inackorderingstillägg, dvs ett ekonomiskt bidrag till exempelvis ett busskort så du kan ta dig till och från den stad där du pluggar.


   
SvaraCitera

absentthinking

varför är du inte mod längre?


   
SvaraCitera

Utan gymnasieutbildning så är du rätt körd på arbetsmarknaden. Ge det ett försök. 


   
SvaraCitera

Bli en langare


   
SvaraCitera

Ajdan01:
(ska nog byta språkval)

jag tycker att det gått bra på engelskan jag har fått jätte bra på proven men som jag fattade det som hade jag fått F nu i terminsbetyget och fattar faktiskt inte hur hade liksom nästan alla rätt på ett prov och bra på dem andra.

Jag har bestämt mig att inte gå gymnasiet då jag är jävligt skoltrött och orkar inte med tre år till, finns även ingen skola i närheten som har den linje jag vill gå på.

Men tänkte gå en utbildning senare. tror ni man får gå på utbildning när man inte gått p gymnasium?

Anser att du bör fundera på om du verkligen vill byta språk, då det är tveksamt om det blir lättare att sätta sig in i ett nytt. Varför vill du byta? 

Har du tagit upp det med din engelsklärare? Om du inte vad du gjort "fel" kan det bli svårt att förbättra betyget tror jag personligen. Slutsats: Ifrågasätt din lärare.

Vilken linje önskar du gå om du väjer att gå gymnasiet? 

Vad vill du utbilda dig till? 

Om vi leker med tanken att du struntar i att gå gymnasiet, har du något annat att sysselsätta dig med då? Vad är poängen med att utbilda sig senare? 

Lee Woo-Jin:
Nuförtiden är en gymnasieexamen ett krav för att
plugga vidare alternativt få jobb överhuvudtaget

Axelinaaas: du lär väl inte få något jobb men ok

Ruttenfisk: För att plugga vidare eller få jobb behöver du gå gymnasiet

Öh. Vilken tur att ni har en sådan koll. Skeptisk


   
SvaraCitera

Lee Woo-Jin: krav

Lee Woo-Jin: få jobb överhuvudtaget.

nej, att det kanske blir svårt annars är en annan femma.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Mymlans_Dotter:

Anser att du bör fundera på om du verkligen vill byta språk, då det är tveksamt om det blir lättare att sätta sig in i ett nytt. Varför vill du byta? 

Har du tagit upp det med din engelsklärare? Om du inte vad du gjort "fel" kan det bli svårt att förbättra betyget tror jag personligen. Slutsats: Ifrågasätt din lärare.

Vilken linje önskar du gå om du väjer att gå gymnasiet? 

Vad vill du utbilda dig till? 

Om vi leker med tanken att du struntar i att gå gymnasiet, har du något annat att sysselsätta dig med då? Vad är poängen med att utbilda sig senare? 

Öh. Vilken tur att ni har en sådan koll. Skeptisk

Jag ska byta språkval från spanska till engelska. Jag tänkte utbilda mig senare för att jag inte vill gå en gymnasiet utbildning som jag inte kommer jobba med sen. 


   
SvaraCitera