Aviseringar
Rensa alla

Inte gått gymnasie, hur gör jag nu?


Ämnesstartare

Jag gjorde misstaget att välja bort gymnasiet.
Nu är jag 20 år gammal och kan inte börja på gymnasiet då jag har egen lägenhet, massa hundar, stabilt förhållande & ingen annanstans att bo.
Grejen är ju den, börjar jag gymnasiet igen får jag inget socialbidrag och hur ska jag då överleva? Att ta studielån är inget alternativ heller.
Självklart är jag aktivt arbetssökande ändå, söker minst 20 jobb i veckan och har nu gjort det i 2 års tid. Fast nu förtiden ska man helst ha utbildning på att få vara städare tillochmed, har jag märkt!
Är det någon som suttit i liknande situation som mig och kanske kan bidra med någon potentiell lösning eller så?
På arbetsförmedlingen och jobbcenter vill de inte ens hjälpa mig med praktik direkt för att jag inte har gymnasieutbildning, de menar att jag ska gå dagligen till jobbcenter istället och bygga fågelholkar. [mad]


   
Citera

Då får man ta dom jobb som finns och arbeta sig uppåt.


   
SvaraCitera

LindaH:

de menar att jag ska gå dagligen till jobbcenter istället och bygga fågelholkar.

[bigsmile]

LindaH:

Grejen är ju den, börjar jag gymnasiet igen får jag inget socialbidrag och hur ska jag då överleva?

Alltså man får inte börja på gymnasiet när man är över 20.
Jag gick inte heller gymnasiet, men när jag var 19 ångrade jag mej och hörde mej för, då sa de att jag var för gammal pga att jag skulle fylla 20 år det året.


   
SvaraCitera

Starta eget [surprised]


   
SvaraCitera

LindaH:

Grejen är ju den, börjar jag gymnasiet igen får jag inget socialbidrag

varför är det så? Soc borde anse att en gymnasieutbiuldning är ett sunt initiativ?


   
SvaraCitera
mynona

Folkhögskola. Där kan du läsa in gymnasiet. Komvux gick också tidigare, men jag tror att regeringen har tagit bort den möjligheten. Hör efter om du kan få bidrag för det!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

det finns väll massa kurser man kan läsa på kom-vux?
annars om du skulle vara redo för att starta något eget så finns det nog korta o bra kurser för sånt oxå. 🙂 finns massa bra folk som kan hjälpa en att starta o ge råd o sånt 🙂


   
SvaraCitera

Jo precis. förr kunde man vara indolent och ha hänga på läppen för att kunna utföra dom simplaste arbeten, nu måste du ha gått något program på gymnasiet.

Skulle gå på vad Mynona säger, en folkhögskola. Det kan man söka bidrag till på soc så vitt jag vet. Komvux har fungerat tidigare, men det har gjorts en hel del ändringar på det planet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Postorderhoran:

varför är det så? Soc borde anse att en gymnasieutbiuldning är ett sunt initiativ?

De tycker att man ska klara sig på studiebidraget som ligger på 1050 kr. hehe... rätt sjukt

mynona:

Folkhögskola. Där kan du läsa in gymnasiet. Komvux gick också tidigare, men jag tror att regeringen har tagit bort den möjligheten. Hör efter om du kan få bidrag för det!

tack så mycket, ska kolla upp detta =)

Miljötalibanen:

Skulle gå på vad Mynona säger, en folkhögskola. Det kan man söka bidrag till på soc så vitt jag vet. Komvux har fungerat tidigare, men det har gjorts en hel del ändringar på det planet.

tack så jätte mycket =)


   
SvaraCitera

LindaH:

De tycker att man ska klara sig på studiebidraget som ligger på 1050 kr. hehe... rätt sjukt

låter jättekonstigt. Jag gick gymnasie och fick då rätt mycket mer utöver studiebidraget. Fast reglerna kanske är annorlunda för dig för du är sambo?


   
SvaraCitera

LindaH:

Att ta studielån är inget alternativ heller.

Varför inte?


   
SvaraCitera

Komvux har inte tagits bort, man har ännu rätt att gå komvux om man saknar gymnasieutbildning. Man har dock sämre chanser att komma in på högskola om man gått komvux idag, men detsamma gäller nog folkhögskola.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Postorderhoran:

låter jättekonstigt. JAG gick GYMNASIE och fick då rätt mycket mer utöver studiebidraget. Fast reglerna kanske är annorlunda för dig för du är sambo?

Socialen vet inte ens om att jag är sambo, då han ändå inte betalar något som det ser ut nu så är det absolut inga pengar jag tjänar på att ha honom boende här heller.
Jag har ingen aning om varför reglerna varit annoslunda för dig...Jag vet dock att många häromkring fått samma respons från socialen som jag har fått om detta. Har tillochmed en killkompis som hoppade av gymnasiet tredje året för att kunna få bidrag från socialen och flytta hemifrån.
det kanske är olika regler för olika län eller så? Låter ju väldigt konstigt isåfall, men jag har ingen aning 😛

framtidstron lever:

Varför inte?

Jag har föräldrar som råkat väldigt illa ut pg.a lån. Därför väljer jag att avstå från allt som har med lån och avbetalningar att göra.


   
SvaraCitera

LindaH:

Jag har föräldrar som råkat väldigt illa ut pg.a lån. Därför väljer jag att avstå från allt som har med lån och avbetalningar att göra.

Aha. Men är inte det andra avtal på såna lån? Jag är nästan säker på att CSN-lånens återbetalningskrav baseras på ens inkomst, så att man inte kan sätta sig riktigt i skiten och hamna hos kronofogden genom såna om man skulle tjäna noll.
Om man inte "låter bli att betala fast man har råd" dårå.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Bomberang:

Jag gick inte heller gymnasiet, men när jag var 19 ångrade jag mej och hörde mej för, då sa de att jag var för gammal pga att jag skulle fylla 20 år det året.

Hur gjorde du då? har du fortfarande inte gått någon skola eller så? =)


   
SvaraCitera