Aviseringar
Rensa alla

Inte hungrig längre...


Ämnesstartare

Hej allihopa. Jag är en tjej som är 14 år och jag har en fråga som jag gärna vill ha svar på. 
För någon vecka sen så åt jag väldigt mycket (tycker jag) men jag bestämde mig för att äta mindre. Och den senaste veckan så har min hunger försvunnit mer och mer för varje dag. Idag har jag bara ätit ett äpple och druckit saft för att jag inte har orkat äta något mer. Jag är nöjd med hur jag ser ut nu (smalare) för jag har gått ner ca 3 kg. Men min fråga är: Är detta farligt? För jag tror att jag har Anorexia.  Vad ska jag göra??


   
Citera
Ämnesetiketter
mens
 mens

Du ska inte gå ner i din ålder (om du inte är sjukligt överviktig men då ska du inte banta utan få hjälp av dietist och röra på dig mer) då din kropp behöver bränsle för att utvecklas till kvinna.  Försök att äta gradvis mer och sök pratkontakt om det inte funkar. 


   
SvaraCitera

ja, det är farligt att svälta sig själv och det ska du helst inte göra under några längre perioder, men vad det gäller din aptit som tycks försvinna mer och mer för varje dag, så kommer den att komma tillbaka när du börjar äta igen. när kroppen fastar slutar den efter ett tag att skicka de vanliga signalerna om att du borde äta något (typ hunger, trötthet, knorrande mage) och istället känner du dig mer energisk och aktiv samtidigt som man blir fixerad vid mat (vilket kan tolkas som anorexi). den här reaktionen hjälper oss att söka efter och arbeta för att få tag på mat i tider av svält. när tillgången på mat är stabil igen så återgår också ens hunger till det normala, d.v.s. dina försvinnande hungerskänslor kommer tillbaka. du måste inte ha anorexi för att du inte äter, men att du väljer att inte äta för att du vill gå ned i vikt tyder å andra sidan inte heller på att du mår så bra psykiskt. ta kontakt med barn- och ungdomspsykiatrin (BUP). de kan hjälpa dig att förhindra att du fastnar i en ätstörning, där det mer eller mindre slutar att vara ett frivilligt val om man vill äta eller inte. det vill du inte.


   
SvaraCitera

hahahah du är så i helvete inte ensam, exakt så är det för mig just nu, gjorde/gör precis som du. Man kan typ säga "vilken sammanträffande "hhaha.
men själv tror inte jag att det så farligt, när det händer så här så vill jag inte äta något alls. Drack ett glas mjölk sen orka jag inte få i mig något mer. tror att mat lusten kommer snart tillbaka igen, det är chill så länge du inte känner dig för svag, för då måste du äta. 


   
SvaraCitera

Hur lång är du och vad väger du


   
SvaraCitera