Aviseringar
Rensa alla

Inte Jung's Kokbok 2.1


Ämnesstartare

Ja jag vet att jag skapat en sådan här tråd innan, men den fyllde jag upp med recept som inte var mer än halvbra och det blev dåligt kaos. Plus att jag var lite för pretentiös, eller mycket så, särskilt kring mina dietära preferenser. För tillfället håller jag på att skriva en kokbok med bra recept till diverse folk i min närhet som är rätt värdelösa på matlagning så jag kan lika gärna dela med mig av dem här.

De flesta recepten är inte så mycket mina som översatta från engelska/karnivorska och aningen finjusterade, vore jag en bättre person så skulle jag länka originalen, men orkar inte.


   
Citera
Ämnesetiketter
Ämnesstartare

Chicken Chasni

13432418_10153518562575653_3893010832391

500 g kycklingfilé i bitar eller 300g quornbitar
2 gula lökar, finhackade
4 vitlöksklyftor, finhackade
2cm ingefära, finhackad
2 st chili, finhackade
1 tsk spiskummin
1 tsk paprikapulver
0,5 tsk gurkmeja
1 burk (400ml) krossade tomater
3 msk mango chutney
2 msk mintsås (eller 2 msk färsk mynta)
3 msk ketchup
2 dl vatten
1 Buljongtärning (höns eller grönsak)
2 dl vispgrädde
1 msk pressad citron
2 msk pressad lime
Salt och peppar
4 msk färska/frysta korianderblad (eller 4 tsk torkade)
Smör

Lägg kyckling/quorn-bitarna i en skål tillsammans med gurkmejan och citronjuicen, låt marinera i 20 min medan du gör såsen.

Stek löken i 5 min tills mjuk, tillsätt vitlöken, ingefäran och chilin och låt steka 30 sekunder.
Rör ner spiskummin och paprikapulver och stek ytterligare en minut innan du rör i de krossade tomaterna och korianderbladen.
Tag bort från plattan och placera blandningen i en mixer tillsammans med mango chutney, mintsås, ketchup, vattnet och buljongen. Mixa tills såsen är helt slät.

Smält smör i en stekgryta och bryn den marinerade kycklingen/quornbitarna tills kycklingen är så gott som färdig (quornbitarna behöver bara stekas ett par minuter.)
Tillsätt den mixade såsen och låt sjuda 5-10 min tills kycklingen är ordentligt tillagad, häll sedan i grädden och låt puttra ytterligare någon minut.
Smaka av med salt och peppar och limejuicen, serveras med ris och eventuellt naan-bröd.


   
SvaraCitera

Hade det funnits en gillaknapp hade jag tryckt på den. Men nu får jag väl skriva det det istället. Känns ju otroligt töntigt.

gillar


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Fantastiskt: Hade det funnits en gillaknapp hade jag tryckt på den. Men nu får jag väl skriva det det istället. Känns ju otroligt töntigt.

gillar

tack *ler*


   
SvaraCitera

Mint???? Jag är skeptisk.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Fantastiskt: Mint???? Jag är skeptisk.

mint fungerar finfint i indisk-ish mat


   
SvaraCitera

verkar gott! du borde söka vikjobb som kock hörru


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jamaicansk brun stuvning

DSC00265.JPG

Ingredienser:
300g Quornbitar/600g Kyckling i bitar
Några droppar limejuice
1 lök
3 st salladslökar
2 Scotch Bonnet/Habanero
1 röd paprika
3 vitlöksklyftor
1 cm ingefära
3 tomater
3 msk mjöl
3 kvistar färsk timjan eller 3 tsk torkad
2 msk smör
1 buljontärning (Höns eller grönsaks)
2 msk kinesisk soja
Några droppar collorit-soja (för färg)
5 dl vatten
Salt
Peppar

Tina och lägg quornbitar/kycklingbitar i en skål, skvätt lite limejuice över.
Hacka lök, salladslökar, chili, paprika, ingefära, vitlök och tomater smått.
Rör ut mjölet i ½ dl vatten till en redning.

Smält smör i stekgryta och bryn kycklingen med timjan i några minuter (om quorn, bryn grönsakerna först och låt quornbitarna steka med under de sista minuterna), lägg i de hackade grönsakerna och bryn ytterligare 5 min.
Tillsätt sedan vatten, soja, collorit och buljong och låt koka/sjuda i 20 min (eller tills kycklingen är färdig), rör om då och då. Vispa därefter i redningen och koka ytterligare någon minut tills stuvningen tjocknat, smaka av med salt och peppar.

Servera med basmatiris eller "rice and peas".

Stuvningen kan även göras med fisk istället för kyckling.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

vonKissekatt: verkar gott! du borde söka vikjobb som kock hörru

skulle hellre låta korpar picka ut min lever än att arbeta som kock ärligt talat, det är ett sjukt stressigt och otacksamt jobb och jag har gjort det tillräckligt för en livstid


   
SvaraCitera

Inte Jung:

skulle hellre låta korpar picka ut min lever än att arbeta som kock ärligt talat, det är ett sjukt stressigt och otacksamt jobb och jag har gjort det tillräckligt för en livstid

på ett mindre ställe eller en liten cateringfirma skulle det nog kunna vara rätt chill om man är tillräckligt organiserad 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

vonKissekatt: på ett mindre ställe eller en liten cateringfirma skulle det nog kunna vara rätt chill om man är tillräckligt organiserad

eventuellt, men sådana jobb är nog rätt få


   
SvaraCitera
Cobrak

åh vad härligt med matfantaster på um


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Blev genast hungrig trotts att jag är mätt


   
SvaraCitera

Inte Jung:

eventuellt, men sådana jobb är nog rätt få

 om man letar tillräckligt länge finner man guld. eller får solsting. guld låter bättre.


   
SvaraCitera
höna

*like*


   
SvaraCitera