Aviseringar
Rensa alla

inte längre (nånsin?) kristen


Ämnesstartare

bah, jag hade skrivit värsta långa utläggningen om hur jag trodde mig vara kristen och sen har insett att jag inte är det och hur svårt det känns i många kristna och icke-kristna sammanhang och hur jag bara vill vara normal, trevlig och visa respekt mot andra och umgås med likasinnade. men såklart försvann allt och jag orkar inte börja om. men nån kanske förstår min situation ändå? kanske varit med om samma?


   
Citera
Ämnesstartare

Abercrombia:

min situation

förstår inte alls hur du menar?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lav89:

förstår inte alls hur du menar?

ok om du orkar läsa och bry dig: är uppvuxen i kristen familj och har alltid kallat mig kristen. men har på senare tid insett att jag inte tror. känner mig grymt vilsen, är varken hemma bland mina okristna kompisar, inte heller bland mina kristna. det känns som jag sviker mina föräldrar och hela min uppväxt på nåt sätt. allt känns bara falskt. men samtidigt som jag inte kan stå för att kalla mig kristen så saknar jag gemenskapen, vettiga människor man kan lita på. saknar att vara i ett sammanhang. plus tusen andra saker jag inte orkar gå in på.

sorry nu fick du hela livet nästan. vet inte vad jag frågar efter heller, finns väl ingen lösning på det hela. är väl kanske bara respons jag är ute efter.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Abercrombia:

ok om du orkar läsa och bry dig
sorry nu fick du hela livet nästan

det är faktiskt det jag älskar att göra 🙂 så där behöver du inte be om ursäkt 🙂

om du känner att du inte kan stå för så ska du inte kalla dig kristen tycker jag inte. Jag anser inte att du sviker dem. De har sagt sina värderingar etc till dig och det är ditt val att avgöra om du vill tro på det eller ej.

Det är nog svårare för en som är uppvuxen i ett kristet hem att vara kristen livet ut om man jämför med en som blir kristen senare i livet. Men samtidigt har jag många kompisar som är uppvuxna i kristna hem som verkligen brinner för sin tro 🙂

sen är det nog inte alls enkelt att prata med sina föräldrar om det heller tror jag. Vissa kanske blir besvikna, men om jag hade varit förälder i detta fallet hade jag accepterat det iallafall


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lav89:

det är faktiskt det jag älskar att göra 🙂 så där behöver du inte be om ursäkt 🙂

mange takk. vet inte riktigt vem man ska prata med om det här. familjen är utesluten, och varken de kristna eller okristna vännerna förstår [confused]

det som känns mest fel tror jag är att jag har alltid kännt en sån trygghet i kyrkan, "som en familj". och jag hade gärna velat ha det i framtiden också, vara med i ett sammanhang liksom. för trots allt är ju som sagt gemenskapen härlig. men jag mår bara dålig av att gå in i en kyrka, det blir bara fel. i vissa stunder tänker jag att jag hade kunnat vara med i kyrkan bara för att träffa trevligt folk. men sen inser jag att det ju är fel.

antar att du är troende?

tack att du lyssnar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Abercrombia:

familjen är utesluten

varför då?

Abercrombia:

varken de kristna eller okristna vännerna förstår [confused]

har du gett dem chansen att se om de förstår?

Abercrombia:

i vissa stunder tänker jag att jag hade kunnat vara med i kyrkan bara för att träffa trevligt folk. men sen inser jag att det ju är fel.

det är ganska många som gör så ska du veta 🙂 några kompisar är med i en annan kyrka. en person som kommer på deras ungdomsmöten gör det för att de accepterar honom som han är och att gemenskapen är så bra. inget fel med det anser jag 🙂
det är flera icke-troende som kommer på ungdomsmötena i min kyrka som känner likadant 🙂

Abercrombia:

antar att du är troende?

ja det är jag =)

Abercrombia:

tack att du lyssnar.

minsta jag kan göra 🙂


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lav89:

har du gett dem chansen att se om de förstår?

ja och tyvärr gick det inget vidare. de är liksom för inne i sina respektive världar känns det som 🙁 vill inte prata med familjen om det, de står mig för nära på nåt sätt.
aja, jag bara klagar 😛 har du inget du vill klaga på som jag kan lyssnar på? 😉

ingen skola/jobb imorgon? it's getting late you know.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Abercrombia:

de står mig för nära på nåt sätt.

haha ja man kan ju undra vilket sätt de står dig nära på [wink]

men jag tycker att du ska snacka med dem om det 🙂 give it a try [y]

Abercrombia:

jag bara klagar 😛

kung David klagade en hel del som man märker i Psaltaren (haha låter kanske som att jag kan bibeln utantill men så är INTE fallet [crazy])

Abercrombia:

har du inget du vill klaga på som jag kan lyssnar på? 😉

haha ne 🙂 är av något skäl glad denna dagen 🙂 förutom att jag blev sur på en person för att han sårat min bästis [crazy] så då får man vara vaken tills du ska sova [wink][bigsmile]

ingen skola eller liknande för dig imorgon? [smile]

Abercrombia:

ingen skola/jobb imorgon? it's getting late you know.

måndagar ledigt då man praktiserar i en kyrka 🙂 pastorsmåndagen kallas det [crazy]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lav89:

låter kanske som att jag kan bibeln utantill

haha [smile] well jag måste säga att jag inte kan mycket om bibeln så ska du citera mer så får du nog förklara [wink]

Lav89:

måndagar ledigt då man praktiserar i en kyrka 🙂 pastorsmåndagen kallas det

hm, intressant. vad pysslar du med?

Lav89:

ingen skola eller liknande för dig imorgon?

nope, bara hemmaplugg. går lat kurs [crazy]

Lav89:

förutom att jag blev sur på en person för att han sårat min bästis

usch då, då har man anledning att vara sur. ett tag iaf [smile]

hm nu citerade jag i nån random ordning men det är sent så jag skyller på det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Abercrombia:

hm, intressant. vad pysslar du med?

går en bibelskola där det är 50% studier och 50% praktik i en församling. så jag hjälper till en hel del på ungdomsarbetet i kyrkan 🙂

Abercrombia:

nope, bara hemmaplugg. går lat kurs [crazy]

haha latmask yeah [bigsmile] låter som jag det [rolleyes]

Abercrombia:

usch då, då har man anledning att vara sur. ett tag iaf [smile]

japp hehe

Abercrombia:

hm nu citerade jag i nån random ordning men det är sent så jag skyller på det.

jag dör inte utav det [bigsmile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lav89:

går en bibelskola där det är 50% studier och 50% praktik i en församling. så jag hjälper till en hel del på ungdomsarbetet i kyrkan 🙂

aha! har en del vänner som gör det också 🙂 var nånstans går du? trivs du? hm, född 89, då tog du studenten förra året eller?

oj jag borde verkligen sova. fast har fastnat på youtube som man så ofta gör 😛


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Abercrombia:

var nånstans går du?

i västra götaland regionen 😛

Abercrombia:

trivs du? hm, född 89, då tog du studenten förra året eller?

japp jag trivs 🙂 och ja jag är född 89 och tog studenten förra året 😛

Abercrombia:

oj jag borde verkligen sova. fast har fastnat på youtube som man så ofta gör 😛

men nee.. vem ska jag då snacka med? [sad][crazy]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lav89:

västra götaland regionen 😛

meh, precisera dig lite nu va 😉 vad heter skolan?

Lav89:

tog studenten förra året

ok. läskig känsla, va? var gick du nånstans?

sorry att jag är frågvis men blir alltid så när jag börjar prata med nån 🙂

Lav89:

vem ska jag då snacka med

internet never sleeps, det finns alltid nån vaken 😉


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Abercrombia:

meh, precisera dig lite nu va 😉 vad heter skolan?

haha 😀 TeamTräningsSkola 🙂 själva kursen utgår från Mariannelunds Folkhögskola. Men kursen är extern så man måste inte läsa den på skolan utan en äldre man som bor i Lysekil har den i Västra Götaland och vi är ett gäng elever ute i olika kyrkor i Västra götaland 🙂

Abercrombia:

ok. läskig känsla, va? var gick du nånstans?

det var en befriande känsla anser jag. jag gick på ett visst ställe 😛

Abercrombia:

sorry att jag är frågvis men blir alltid så när jag börjar prata med nån 🙂

hehe det är lugnt 🙂


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lav89:

haha 😀 TeamTräningsSkola 🙂 själva kursen utgår från Mariannelunds Folkhögskola. Men kursen är extern så man måste inte läsa den på skolan utan en äldre man som bor i Lysekil har den i Västra Götaland och vi är ett gäng elever ute i olika kyrkor i Västra götaland 🙂

ok, coolt 🙂 så ni åker runt liksom? annars är ju lysekil fint. är den ett år då eller?

Lav89:

det var en befriande känsla anser jag

jag tyckte det var väldigt blandat. hemskt och härligt och roligt och sorgligt i en enda röra. men garanterat nåt man minns.

Lav89:

jag gick på ett visst ställe

haha, ok, hemlighetsfullt. fast jag ska inte säga nåt, är likadan 😛


   
SvaraCitera