Aviseringar
Rensa alla

Inte mitt problem, men ändå ett problem.


Ämnesstartare

Är det olagligt, eller helt enkelt bara extremt jävla snuskigt, att en 36 åring snackar om att ha ett förhållande, och därmed få "sätta på" min jämnårige kompis (är ett par år yngre än 20 år). De båda har alltså "känslor" för varandra.

Ni kanske inte förstår problemet och varför jag ens bryr mig, men är det bara jag som tycker att detta är extremt vidrigt, olustigt och framkallar ett illamående? Kanske borde det finnas någon sorts spärr hos den här mannen som gör att han inte kan ha behovet av henne?

Vill inte skriva något mer avslöjande, men jag hoppas ni förstår. Jag tror att alla fattar att det här inte är normalt. Men som sagt, vad gör man? Ska man acceptera och lyssna på alla jävla äckliga historier?


   
Citera
Ämnesetiketter
Ämnesstartare

det är lite creepy imo men inte olagligt om hon är över 18 iaf [cute]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hon är byxmyndig, såatte...


   
SvaraCitera
zIGGE

Renesmee:

Är det olagligt, eller helt enkelt bara extremt jävla snuskigt

HUr mycket yngre än 20 exakt, 18?

Det du behöver tänka på är ifall du tror att din kompis är vuxen nog att göra sig en egen bedömning.

Ifall situationen i sig är vidrig? nej.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tror det är olagligt att passera 18 sträcket, om man är nitton får man inte ligga med någon som är 17.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

enhimmelskdrog:

det är lite creepy imo men inte olagligt om hon är över 18 iaf [cute]

Dan_the_ironman:

Tror det är olagligt att passera 18 sträcket, om man är nitton får man inte ligga med någon som är 17.

Ni tänker på 15. Efter 15 så är det whatever. [shake]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jonnybravo91:

Ni tänker på 15. Efter 15 så är det whatever. [shake]

ahaaaaaaaaaaa, men
så en 40-åring som vill ha sex med en 16-åring är inte pedofil? [blush]
eller alltså, det är helt lagligt osv då? (kanske är helt skilda saker, flummar lite)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jonnybravo91:

Ni tänker på 15.

Jag tror dom laggt en till lag på det hela.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

enhimmelskdrog:

det är lite creepy imo men inte olagligt om hon är över 18 iaf [cute]

Dan_the_ironman:

Tror det är olagligt att passera 18 sträcket, om man är nitton får man inte ligga med någon som är 17.

det får man visst. om man inte är dess förmyndare, eller om personen är i någon direkt form av beroendeställning till en. i princip. fler undantag kan finnas. annar är det 15 som gäller, och inte ens det utan (praktiska) undantag.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Leijonsparf:

det får man visst.

Säker? Jag har för mig att jag läste en rubrik om att en som var 18 åkte dit för att ligga med en 17 åring precis när lagen trädde i kraft :-k


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Dan_the_ironman:

Säker? Jag har för mig att jag läste en rubrik om att en som var 18 åkte dit för att ligga med en 17 åring precis när lagen trädde i kraft :-k

säker. men som sagt, undantag finns, fast de är rätt få.


   
SvaraCitera
zIGGE

enhimmelskdrog:

så en 40-åring som vill ha sex med en 16-åring är inte pedofil?
eller alltså, det är helt lagligt osv då? (kanske är helt skilda saker, flummar lite)

Du behöver inte oroa dig, har redan fixat med de lagliga papperna.


   
SvaraCitera
zIGGE

Leijonsparf:

säker. men som sagt, undantag finns, fast de är rätt få.

som vilka undantag, vill ha bevis på det du säger just nu.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

zIGGE:

Du behöver inte oroa dig, har redan fixat med de lagliga papperna.

[cute]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

zIGGE:

som vilka undantag, vill ha bevis på det du säger just nu.

3 § Den som förmår en person att företa eller tåla en sexuell handling genom att allvarligt missbruka att personen befinner sig i beroendeställning till gärningsmannen döms för sexuellt utnyttjande av person i beroendeställning till fängelse i högst två år.
Är brottet grovt, döms för grovt sexuellt utnyttjande av person i beroendeställning till fängelse i lägst sex månader och högst fyra år. Vid bedömande av om brottet är grovt skall särskilt beaktas om fler än en förgripit sig på offret eller på annat sätt deltagit i övergreppet eller om gärningsmannen annars visat särskild hänsynslöshet. Lag (2005:90).

brottsbalken, sjätte kapitlet.


   
SvaraCitera