Aviseringar
Rensa alla

intellektualitet?


Ämnesstartare

Kan onda handlingar ej vara intellektuella? Varför inte? 


   
Citera
Ämnesstartare

Jo.


   
SvaraCitera
mynona

Intellektualism är i sig inte ont eller gott. Det är ett redskap som kan användas för båda syften. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

åh gud vilken pretentiös tråd Rodnar


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det är väl knappast något snack om att människor benämner olika handlingar som intellektuella i alla fall. (alltså att en person tycker ngt är intellektuellt och en annan att den handlingen ej är det osv, och de kan väl båda vara lika intellektuella i någon annans ögon/öron osv) Kan ni ge ett par exempel på vad ni anser vara intellektuellt och ej?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Aldrig förstått mig på intellektualitet och smarthet... Vad innefattar dessa ord för olika ting?
För mig så är smarthet en mycket komplex sak som är oerhört svårt att skriva om.

Dock så förstår jag mig inte på frågan i sig redigt väl... Att det ej vore intellektuellt att begå onda gärningar? Jag tror att de flesta gärningar som personer utför känns rätt och ej ont för den personen. Även om andra ser det som någonting ont. Jag har svårt att se mig att någon person skulle göra någonting endast utav ren "ondska". Personer kan se sig tjäna något på det, eller tycka sig göra något bättre och offrar något - "for the greater good".. Men det har ofta/alltid något mer i sig än att endast göra något för att vara rent elak emot motparter.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Xuzkie: Dock så förstår jag mig inte på frågan i sig redigt väl... Att det ej vore intellektuellt att begå onda gärningar?

tog det som ett exempel. Finns ju människor som hävdar att onda handlingar ej kan vara smarta, eller att handlingar som går emot alla uppfattningar och allt de tror på ej är smarta etc etc 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Xuzkie: Aldrig förstått mig på intellektualitet och smarthet

intellektualitet = verka smart
smarthet = vara smart


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

visdom=handla med smarthet?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

visdom = erfarenhet


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

jo det finns massa onda som jobbar med att bräka ur sig intellektuella saker 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

diskussionen förutsätter att ondska som objektivt begrepp existerar vilket jag är väldigt tveksam till


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

thl*kt N.:
jo det finns massa onda som jobbar med att bräka ur sig intellektuella saker 

Finns det idioter i den mening att de är uppfattas korkade, ej bildade osv som spyr ur sig intellektuella saker?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

S3ON:

Finns det idioter i den mening att de är uppfattas korkade, ej bildade osv som spyr ur sig intellektuella saker?

det är nog lite svårt att fabricera ordsträngar som ger intryck av välkalibrerad kunskapsapparat och observationsförmåga om man är en person som ger intryck av dålig kunskap och observationsförmåga. men det är kontextberoende. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Xuzkie: Aldrig förstått mig på intellektualitet och smarthet... Vad innefattar dessa ord för olika ting?

Att vara intellektuell är att ha en analytisk, problematiserande och abstraherande syn på tillvaron, att vara intelligent är att ha en effektiv tankeförmåga. Visdom är erfarenhet kombinerat med förmågan att kunna tillämpa den på nya situationer, vilket kräver ett visst mått av intelligens.


   
SvaraCitera