Aviseringar
Rensa alla

Intelligent Design vs. Darwinismen


Erik112:

Det förstås väl, att om nu evolutionen tagit så lång tid, är det ju inte logiskt att tro på en sådan snabb utveckling mot kaos som vi "intelligenta" ser till att det blir, mot bättre vetande.

En katt är intelligentare än en fluga, ändå är det större risk att katten blir överkörd av en bil. Intelligens är inte allt.


   
SvaraCitera

Lingva:

Och dom tror kort och gott på att jorden har skapats.

Jag tror också att jorden har skapats, men inte av någon "gud" eller nått. :/ Jorden har bara buntat ihop sig själv helt enkelt. [confused][confused]

Och vad har jordens skapelse med evolution att göra? [confused]
Eller tror ID:arna tror att "gud" skapade alla levande djurarter sammtidigt som han skapade jorden eller? [confused][confused][confused] Och att jorden bara är 4000 år gammal och sånnt konstigt? [confused]

Och att "gud" skapade alla döda dinosaurie fosil färdiga, döda och utplacerade redan från början? [confused][confused][confused]


   
SvaraCitera

Erik112:

Så vad är det då?
Varför inte?

En vag hypotes, knappt.

SaltaKätzchen:

Och att "gud" skapade alla döda dinosaurie fosil färdiga, döda och utplacerade redan från början? [confused][confused][confused]

Jag tror att många ID anhängare menar att dinosaurierna dog i och med "den stora floden".

Åh, jag slutas aldrig förundras hur dumma folk är som verkligen tror på ID. Vem designade designern? "Gud skapade tiden, därför att han är omnipotent."


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

SaltaKätzchen:

Jag tror också att jorden har skapats, men inte av någon "gud" eller nått. :/ Jorden har bara buntat ihop sig själv helt enkelt.

När vetenskapsmännen pratar om jordens uppkomst så skiljer dom på skapning och utveckling. Skapelse är inte att "bunta ihop sej själv", skapning betyder att någon/något har format (läs Skapat) jorden!

SaltaKätzchen:

Och vad har jordens skapelse med evolution att göra?

jadu. Det är som sagt två olika teorier om jordens uppkomst!

SaltaKätzchen:

Eller tror ID:arna tror att "gud" skapade alla levande djurarter sammtidigt som han skapade jorden eller? Och att jorden bara är 4000 år gammal och sånnt konstigt?

Dom tror att jorden skapades på 6 dagar och att den har existerat i ca. 6000 år.

SaltaKätzchen:

Och att "gud" skapade alla döda dinosaurie fosil färdiga, döda och utplacerade redan från början?

Nej... när dom skapades levde dom! [cute] Sen dog dom.

kudde:

Åh, jag slutas aldrig förundras hur dumma folk är som verkligen tror på ID.

Jadu... så har det varit i alla tider. Alla nya teorier kritiseras och dumförklaras.
Så var det också när Darwin kom med sin utvecklingslära 🙂


   
SvaraCitera

Stringburka:

En katt är intelligentare än en fluga, ändå är det större risk att katten blir överkörd av en bil. Intelligens är inte allt.

Håller inte med dig.
T ex fåglar kan lära sig att fly bilar, men ungfågeln som inte hann undan, ligger där på gatan i solen med massor av flugor som sitter intryckta döda i fågelns köttet, av bildäck.

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

SaltaKätzchen:

Eller tror ID:arna tror

Har för mig att de tror att Gud skapat förutsättningarna och sedan använt evolutionen, nått sånt tror jag det är.

Låt ni diskusionerna vara på denna seriösa nivå. [y]

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 2 - - - - - - - - - - - - - - - - -

Lingva:

Så var det också när Darwin kom med sin utvecklingslära

Så inget nytt under solen alltså?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Erik112:

Har för mig att de tror att Gud skapat förutsättningarna och sedan använt evolutionen, nått sånt tror jag det är.

Nej I.D tror inte på evolutionen, som helhet. Men sen är ju inte exakt allt inom evolutionsteorin osanning och det som stämmer tror ju naturligtvis I.D också på.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lingva:

jadu. Det är som sagt två olika teorier om jordens uppkomst!

Vad ovanligt att stöta på någon som kritiserar evolutionsteorin utan att vara det minsta påläst. Verkligen unikt.

Evolutionsteorin säger inget om jordens uppkomst; den förklarar arternas uppkomst.


   
SvaraCitera

Erik112:

Håller inte med dig.

Finns många exempel på hur intelligens inte är allt. T.ex. tror jag man har visat i en studie att intelligenta är mer benägna att ta sitt liv, ska kolla om jag hittar källan.
Oavsett: Att vi är intelligenta behöver inte betyda att vi inte skulle kunna göra saker som i längden är skadliga för oss. Vi är ju dessutom rätt egoistiska, och ser inte längre än på sin höjd en eller två generationer framåt.

Lingva:

Nej I.D tror inte på evolutionen, som helhet. Men sen är ju inte exakt allt inom evolutionsteorin osanning och det som stämmer tror ju naturligtvis I.D också på.

Vad är det som är osanning och varför är det osanning?

Lingva:

Det är som sagt två olika teorier om jordens uppkomst!

Nej, för det första är det ingen teori som jag redan har förklarat, och för det andra rör inte evolutionsteorin hur jordens uppkomst det minsta. Evolutionsteorin beskriver hur levande organismer förändras mellan generationerna, och har ingenting med jordens uppkomst, eller ens livets uppkomst, att göra.


   
SvaraCitera

Lingva:

Nej... när dom skapades levde dom! [cute] Sen dog dom.

Då fattar jag! 😀

Lingva:

När vetenskapsmännen pratar om jordens uppkomst så skiljer dom på skapning och utveckling. Skapelse är inte att "bunta ihop sej själv", skapning betyder att någon/något har format (läs Skapat) jorden!

Okej, jag tror att skaparen var Fysiklagarna. [cute]

Lingva:

jadu. Det är som sagt två olika teorier om jordens uppkomst!

När jag läser "jordens uppkomst" tänker jag på hur själva planeten skapades. Men Darwinismen handlar väll typ bara om hur arter evolverar? Inte om hur jordklotet kom till eller sånnt?

Lingva:

Dom tror att jorden skapades på 6 dagar och att den har existerat i ca. 6000 år.

Okej, jorden skapades alltså på (24 timmar × 6), och har existerat i ca 6000 år.

Men för t.ex den fossila olja vi använder behövdes det ju några millioner år för att producera. Så då måste "gud" i alla fall ha skapat den fosila oljan m.m., och placerat ut den redan från början? [crazy]


   
SvaraCitera

Lingva:

jadu. Det är som sagt två olika teorier om jordens uppkomst!

Evolutionsteorin har ingenting med jordens uppkomst att göra.

Lingva:

Dom tror att jorden skapades på 6 dagar och att den har existerat i ca. 6000 år.

Vilket är motbevisat.

Lingva:

Alla nya teorier kritiseras och dumförklaras.

Fast ID är fortfarande inte en teori. ID dumförklaras för att det är ologiskt och motbevisat.

Erik112:

Så inget nytt under solen alltså?

Evolutionsteorin är ett faktum bland våra biologer och vetenskapsmän idag.


   
SvaraCitera

SaltaKätzchen:

Men för t.ex den fossila olja vi använder behövdes det ju några millioner år för att producera. Så då måste "gud" i alla fall ha skapat den fosila oljan m.m., och placerat ut den redan från början? [crazy]

Det går att motbevisa med något så enkelt som dendrokronologi, att räkna årsringarna på ett träd. Sedan har vi ju radiometrisk datering såsom C14-metoden osv, det är ett faktum att jorden inte är 6000 år gammal.


   
SvaraCitera
Gifted

Erik112:

Kan du förklara den skillnaden i din värld.
Vi kan väl tänka?
Vi kan se faror?
Eller det kan vi inte.

Djuren skyr i a f elden, det gör inte vi, vi angriper den.

Ja, vi kan tänka. Det kan många djur med.
Och ja, vi kan se faror. Det kan många djur.

Och vi har lärt oss att inte sky elden; eftersom djuren skyr den, så var det ju lämpligt för oss att INTE göra det... då elden höll farliga djur borta. Evolution, så att säga... de människor med genen för rädsla för eld blev helt enkelt uppätna, men de som vågade använda elden, de överlevde.


   
SvaraCitera

kudde:

Evolutionsteorin är ett faktum bland våra biologer och vetenskapsmän idag.

Nja. EVOLUTION är ju ett faktum, evolutionsteorin är ett sätt att beskriva och dra slutsatser från faktan.


   
SvaraCitera

Stringburka:

Nja. EVOLUTION är ju ett faktum, evolutionsteorin är ett sätt att beskriva och dra slutsatser från faktan.

Precis, men tyvärr finns det fortfarande folk som inte är rationella. Vi är t.ex beroende av evolutionsteorin för att förklara andra faktum i vår natur.


   
SvaraCitera

kudde:

Vi är t.ex beroende av evolutionsteorin för att förklara andra faktum i vår natur.

Precis. Och det är på grund av evolutionsteorin som vi effektivt kan behandla ett flertal sjukdomar.
Vad är ID's motsvarighet? Bön för att bli av med cancern? Nej just det ja, det finns ju ingenting religiöst med ID.


   
SvaraCitera