Aviseringar
Rensa alla

International Baccalauerate! Någon som går på IB som vill dela med sig? 🙂


Ämnesstartare

Hejsan, jag har kollat runt lite och fann linjen IB! Har hört att det är en linje med mycket plugg och ingen fritid, stämmer detta? Undervisningen är ju på engelska och det ska tydligen vara en linje med rätt seriös undervisning. Mycket språk och mycket matte av vad jag har förstått. Och förstås fördjupnings-ämnena.

Någon som gått klart Diploma året eller håller på? 🙂 Jag vill bara veta lite om linjen om det är någon som har något att bidra för att diskutera lite, är lite osäker på hur jag ska välja inför nästa år![bigsmile]


   
Citera

vet inte mkt, men om du inte ska plugga utomlands är det nog ingen linje för dig, det vet jag.


   
SvaraCitera

Har en vän som går där, och hon verkar ha det väldigt stressigt - men trivs.


   
SvaraCitera
zIGGE

Har vänner som går där, och verkar ha det väldigt stressigt, men trivs.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Blivande_japan:

vet inte mkt, men om du inte ska plugga utomlands är det nog ingen linje för dig, det vet jag.

Capture:

Har en vän som går där, och hon verkar ha det väldigt stressigt - men trivs.

Men utlandsstudier är liksom mitt mål, målet allt som allt är att bli ambassadör/diplomat i Japan, IB är ju typ det mest internationella programmet man kan välja, men fattar fortfarande inte om man måste ha 315 i grundskolebetyg för att klara sig över huvud taget?

Hur gjorde din syster? 🙂 Har försökt prata med någon som går på IB men hittar ingen x)


   
SvaraCitera

Marmorscalare:

Men utlandsstudier är liksom mitt mål, målet allt som allt är att bli ambassadör/diplomat i Japan, IB är ju typ det mest internationella programmet man kan välja, men fattar fortfarande inte om man måste ha 315 i grundskolebetyg för att klara sig över huvud taget?

Klart det kan vara en fördel att gå IB men knappast avgörande för att lyckas. Fördelen är väl att du blir duktig på engelska och väljer dig vid ett hyfast högt studietempo. Nackdelen kan väl vara att det blir svårare att få höga betyg än om du väljer en "slappare" linje vilket ger dig en nackdel när du ska söka till högskola.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Förstår självklart att bara för att man går IB lyckas man inte! Men det ska tydligen vara rätt bra om man ska plugga utomlands, på vilket sätt det är en fördel har jag ingen aning.

Sen vill jag ju välja en linje då jag får lära mig så mycket som möjligt. Jag kan ju självklart lika gärna NV eller EK men undrar bara om IB! Det verkar som ett intressant och seriöst val iallafall.


   
SvaraCitera