Aviseringar
Rensa alla

International Baccalaureate, någon?


Ämnesstartare

Nu är det nämligen såhär att gymnasievalet är här, och mitt val står mellan international baccalaureate och samhäll! Samhäll ligger just nu först, men kan kommas att ändras i omvalsperioden om jag finner international baccalaureate mer intressant [smile]
Problemet är att international baccalaureate verkar vara en sjukt tuff linje, och det enda gymnasium i närheten som erbjuder denna utbildning är väldigt litet och har ca 300 elever på skolan bara, så det finns ingen chans att byta ifall man inte trivs i klassen! Men det är något med IB som lockar mer än samhäll, kanske just att det är annorlunda och att jag inte vet en enda människa på min skola som sökt det - vilket kan ge en total nystart för min del [bigsmile]

Sååå, för att komma till saken; Är det någon som känner någon som går IB, har gått, eller om du själv går IB, så vore det grymt om ni kunde berätta hur det är att gå där och vad som krävs av en för att man ska orka med [smile]

(Eftersom jag får frågan "Vad är international baccalaureate" ganska ofta kan jag lägga till det i slutet här. IB är ett tvåårigt gymnasieprogram helt på engelska, lite som en blandning mellan samhäll och natur som jag förstått det [smile])


   
Citera

liten_lady:


   
SvaraCitera

vaJOO:

liten_lady


   
SvaraCitera

millionpieces:

IB

fråga cuzIcan


   
SvaraCitera

liten lady:


   
SvaraCitera
zIGGE

millionpieces:

har ca 300 elever på skolan bara

på vilket sätt är detta litet?


   
SvaraCitera

zIGGE:

på vilket sätt är detta litet?

i tex sthlm skulle det klassas som litet. vi har 900 i våra skolor


   
SvaraCitera

Tack retis 🙂

Går IB och vad jag kan säga är:

Jag tänker inte ljuga, IB är jobbigt som fan och man spenderar mer tid än något annat program på skolarbete och plugg. Det räcker inte att man bara är aktiv på lektionerna, utan det krävs ett x-antal pluggtimmar i veckan.

IB folk är awesome, det är nog det jag uppskattar mest. Vi är som en liten familj och jag har träffat några av mina närmaste vänner där. Alla är olika och väldigt smarta, det är en underbar atmosfär helt enkelt.

En annan sak som är awesome är att man bara får välja 6 ämnen,vilket betyder att man får välja 6 ämnen som man verkligen tycker om och skita i resten. Är skitglad att jag slipper läsa tredjespråk t ex!

Om man går IB kommer man vara otroligt väl förberedd för yttligare studier, mer än något annat program enligt mig. Man lär sig en otroligt bra studieteknik, hur man skriver en uppsats på universitetsnivå under en timme och man är faktiskt tvungen att lära sig saker.

Sen är det på engelska! Det är ju bra!
Lärarna ger dig inte betyg heller, utan det är IBO som håller i det. Vilket betyder att lärarna gör allt i sin makt för att man ska kunna klara final exams strålande.

Du undrar vad som krävs? Jo detta:
Image

Om du inte kan bara välja två så...

Image

Kommer ihåg när jag själv gjorde en tråd om IB för att se vilka UM:are skulle ansöka och gå där [love] liten och naiv var jag!

Men helt seriöst, välj IB! Du kommer inte ångra det och med samhälle får du bara ut en tråkig, vanlig gymnasieupplevelse som du kommer glömma. IB följer dig hela livet
:')

TL;DR: IB > Sam

Så länge man är motiverad så går det att klara IB och få jättebra betyg dessutom! Du kommer klara det [smile]

Vad har du btw för betyg?


   
SvaraCitera
zIGGE

liten lady:

liten och naiv var jag!

det är dåligt att va stor och cynisk!

vaJOO:

i tex sthlm skulle det klassas som litet. vi har 900 i våra skolor

120pers på mitt gymnasium och det var nice. enda här omkring som hade IB, och skolan är nu på 300 pers 2 år efter, fett mycket jöö


   
SvaraCitera

zIGGE:

det är dåligt att va stor och cynisk!

Är fortfarande liten, och lite naiv
Men inte lika mycket som då


   
SvaraCitera

zIGGE:

120pers på mitt gymnasium och det var nice. enda här omkring som hade IB, och skolan är nu på 300 pers 2 år efter, fett mycket jöö

a precis, alltså att ha få människor på sin skola är bara bra.

om man som jag, hade 900, så lär man bara känna sin klass o några utanför. men om det är få människor så lär man känna fler.

så om det är typ 300, så kanske man pratat med o fått en uppfattning av 200 pers. medan om det är 900 så kanske man pratar med 100 pers :P.

jag skriver sämst, så om du inte förstod så är det nog mitt fel.

men lilla lady skrev ju:

liten lady:

IB folk är awesome, det är nog det jag uppskattar mest. Vi är som en liten familj och jag har träffat några av mina närmaste vänner där. Alla är olika och väldigt smarta, det är en underbar atmosfär helt enkelt.

det tror jag är sjukt viktigt och bra. detta är något ovärderligt. och som nog uppstår lättare i mindre skolor. liten skola ftw! [party]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

liten lady:

Vad har du btw för betyg?

Har 'bara' 230 just nu, men är påväg mot 260 denna termin förhoppningsvis, vet inte om det räcker. [smile] Tack för det långa och upplysande svaret förresten [bigsmile]

zIGGE:

på vilket sätt är detta litet?

Jooo, den skolan som jag tänkt gå samhäll på har 1500 elever så lite skillnad är det [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

millionpieces:

Har 'bara' 230 just nu, men är påväg mot 260 denna termin förhoppningsvis, vet inte om det räcker. Tack för det långa och upplysande svaret förresten

Och just det, för att tillägga, första terminen i åttan låg jag bara på ca 190, men sen bestämde jag mig för att skolan var viktigare än så och vips, simsalabim [bigsmile]


   
SvaraCitera

millionpieces:

Har 'bara' 230 just nu, men är påväg mot 260 denna termin förhoppningsvis, vet inte om det räcker. Tack för det långa och upplysande svaret förresten

Ja men det räcker gott och väl, som sagt så gäller det bara att ha viljan så klarar man det! Gå IB [y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

liten lady:

Ja men det räcker gott och väl, som sagt så gäller det bara att ha viljan så klarar man det! Gå IB

Taack, överväger det ännu mera nu efter dina inlägg här [y]


   
SvaraCitera