Aviseringar
Rensa alla

Internationella kvinnodagen 2016!


time
 time
Ämnesstartare

hellye.png

Idag, den 8e mars, firar vi som vanligt den internationella kvinnodagen, en dag som år efter år väcker förvånansvärt mycket rabalder bland både män och kvinnor. Dagen uppmärksammar ojämställdhet och kvinnors situation över hela världen

Den 8e mars är (och här hämtar jag ogenerat från Wikipedia för att jag aldrig kommer lyckas memorera detta) en nationell helgdag i Angola, Armenien, Azerbajdzjan, Burkina Faso, Cypern, Eritrea, Georgien, Guinea-Bissau, Kazakstan, Kambodja, Kirgizistan, Laos, Madagaskar, Moldavien, Mongoliet, Nepal, Ryssland, Serbien, Tadzjikistan, Turkmenistan, Uganda, Ukraina, Uzbekistan, Vietnam, Vitryssland och Zambia. Här i Sverige uppmärksammas dagen oftast med demonstrationer, marscher, tal av jämställdhetsprofiler och sprudlande kalas (samt Twitterbråk). 

Frågeställningen lyder:

1. Vad betyder 8 mars för dig?
2. Hur tillbringar du denna fantastiska tisdag? 


   
Citera

Firar min far istället .


   
SvaraCitera

1, Ingenting
2. Med att försöka hålla mig vaken så länge som möjligt


   
SvaraCitera

1. En påminnelse om orättvisor och hur mycket hormonella skillnader egentligen betyder.
2. Eftertanke, och kanske något uminlägg eller två.


   
SvaraCitera

finns det nån passande bakelse lr nåt så kanske jag e på


   
SvaraCitera

time: 1. Vad betyder 8 mars för dig?
2. Hur tillbringar du denna fantastiska tisdag?

1. Ingenting om jag skall vara ärlig, visste inte ens om det tills nu.
2. Jag har tillbringat den med att inte se nånting pga pupillvidgande ögondroppar.


   
SvaraCitera

Tycker att det är utmärkt att kvinnors problem uppmärksammas extra en dag per åt världen över, speciellt i de länder där kvinnor är kollektivt förtryckta. Gör att världsledare tvingas tänka till och ta ställning i frågor de annars kanske inte hade tänkt på. 

Dock stör jag mig på när dagen görs synonym med att propagera för extrem svensk feminism eller när vissa anser att ställningstaganden för att förbättra kvinnors situation bara får göras av ett kön.

Fokus bör vara på att förbättra kvinnors ställning världen över och inte på vem som säger det eller på vilket sätt.


   
SvaraCitera
time
 time
Ämnesstartare

Niklas: när vissa anser att ställningstaganden för att förbättra kvinnors situation bara för göras av ett kön.

Ett feministiskt perspektiv på saker och ting innefattar att förstå när det är dags att ge plats åt andra. Det här är kvinnornas dag, inte männens - idag bör män ge plats åt kvinnor istället för att själva plocka poäng. Inte så svårt. Tänk scenariot att du och jag är ute och joggar, du hamnar långt framför mig, jag ber dig vänta - då stannar du ju förhoppningsvis och väntar så jag hinner ikapp, hellre än att fortsätta småjogga. 


   
SvaraCitera

Tänkte dra ett maraton med hårdporr här snart.


   
SvaraCitera

time: Ett feministiskt perspektiv på saker och ting innefattar att förstå när det är dags att ge plats åt andra. Det här är kvinnornas dag, inte männens - idag bör män ge plats åt kvinnor istället för att själva plocka poäng. Inte så svårt. Tänk scenariot att du och jag är ute och joggar, du hamnar långt framför mig, jag ber dig vänta - då stannar du ju förhoppningsvis och väntar så jag hinner ikapp, hellre än att fortsätta småjogga.

Tycker inte alls att det är det kvinnodagen bör handla om. Visst hade att kvinnor får komma till tals varit ett rimligt fokus om det bara var män som fick göra det annars, men så är det inte. Därför bör den primära frågan inte vara att bara kvinnor ska få höras utan att fokusera och försöka motverka problem som specifikt drabbar kvinnor. Och då blir det istället kontraproduktivt att bara inkludera ett av könen i samtalet, speciellt när det finns en stor koppling från kvinnors problem till just män. 


   
SvaraCitera

att den här dagen _alltid_ ska missuppfattas och derailas 


   
SvaraCitera

1. Nada
2. Köket


   
SvaraCitera

time: idag bör män ge plats åt kvinnor istället för att själva plocka poäng. Inte så svårt.

Är det vad dagen handlar om? Jag trodde det var att förbättra kvinnors situation i världen generellt oberoende på vem som gör förbättringen.

Man lär sig nåt varje dag.


   
SvaraCitera

vonKissekatt: missuppfattas

Vad är den rätta uppfattningen?


   
SvaraCitera

1. Det betyder lika mycket som övriga dagar.2. Som vanliga dagar.


   
SvaraCitera