Aviseringar
Rensa alla

Internationella kvinnodagen 2016!


Snedrepresentation är ju ett av problemen.


   
SvaraCitera

aristoteles:

Vad är den rätta uppfattningen?

uppmärksamma orättvisor och försöka rätta till dem 


   
SvaraCitera

1. Inte så mycket, om kompisarna i skolan inte hade nämt detta hade jag ej vetatRodnar
2. Som vanligt


   
SvaraCitera
time
 time
Ämnesstartare

aristoteles:

Är det vad dagen handlar om? Jag trodde det var att förbättra kvinnors situation i världen generellt oberoende på vem som gör förbättringen.

Man lär sig nåt varje dag.

Vilket dagen handlar om, men det blir inte bättre av att plocka poäng på andras bekostnad, nej.


   
SvaraCitera

time:

Vilket dagen handlar om, men det blir inte bättre av att plocka poäng på andras bekostnad, nej.

Så att göra något bra för kvinnor handlar om att samla poäng på deras bekostnad, om man är man? Och det är något dåligt fattar jag det som?

vonKissekatt: uppmärksamma orättvisor och försöka rätta till dem

Så tycker du att män får hjälpa till med det, eller är det något kvinnorna får fixa själv?


   
SvaraCitera
time
 time
Ämnesstartare

aristoteles: Så att göra något bra för kvinnor handlar om att samla poäng på deras bekostnad, om man är man?

Det beror på vad man gör - gissningsvis pratade både jag och Niklas om Marcus Birro (och jag pratade dessutom om Joacim Lamotte). Om man använder den här dagen som språngbräda för krönikor om hur dålig feminismen är och hur vi borde fokusera på annat än "trams", återgivet på ett sätt som kopplar ihop all svensk feminism med dessa "tramsfrågor", då hade man nog gjort bättre i att vänta en dag till eller två med att publicera det. 


   
SvaraCitera

Anser att dagen hade betytt mer om internationella mansdagen inte hade varit en grej, faktiskt. Det hade varit mer speciellt, rättvist. Helt enkelt för att män inte behöver någon speciell dag för att ta plats, och har uppenbarligen inte några problem med att göra det idag heller. 

Hade planerat gå på en manifestation men kunde ej pga ofrisk. Firade istället med att lyssna på min girlpower-spellista från internationella mansdagen (GRÅT!!!). 

time:

Ett feministiskt perspektiv på saker och ting innefattar att förstå när det är dags att ge plats åt andra. Det här är kvinnornas dag, inte männens - idag bör män ge plats åt kvinnor istället för att själva plocka poäng. Inte så svårt. Tänk scenariot att du och jag är ute och joggar, du hamnar långt framför mig, jag ber dig vänta - då stannar du ju förhoppningsvis och väntar så jag hinner ikapp, hellre än att fortsätta småjogga. 

!!!

Niklas:

Tycker inte alls att det är det kvinnodagen bör handla om. Visst hade att kvinnor får komma till tals varit ett rimligt fokus om det bara var män som fick göra det annars, men så är det inte. Därför bör den primära frågan inte vara att bara kvinnor ska få höras utan att fokusera och försöka motverka problem som specifikt drabbar kvinnor. Och då blir det istället kontraproduktivt att bara inkludera ett av könen i samtalet, speciellt när det finns en stor koppling från kvinnors problem till just män. 

Det är givetvis inte bara män som kommer till tals i vanliga fall, men man brukar tala om de fall där ena av de binära könen representeras med mer än 60% som könsmärkta. I undersökningar från både 2009 och 2014 framgår det tydligt att detta sker i mycket stor utsträckning i Aktuellt, TV4nyheterna och Rapport, vilka var de medier som undersökningen gjordes på. Jag behöver kanske inte förtydliga att män alltså varit de överrepresenterade i dessa fall. 
Även kvinnor har givetvis fått sina hörn av kategorier där de är överrepresenterade, näligen livsstil, kultur och mänskliga rättigheter. 
Detta kontra männens överrepresentation inom politik, ekonomi, sport, krig, utrikesfrågor och kriminalitet/rättsväsendet talar väl sitt tydliga språk.

Män har definitivt all möjlighet året om att dra sitt strå till stacken för den feministiska kampen och bör rimligtvis inte drabbas alltför hårt av att ta ett steg tillbaka ett par timmar om året.
Jag personligen ser absolut inget problem i att män vill bidra, men det lämpar sig verkligen bättre någon annan dag. 

Framförallt är det extremt tramsigt att exempelvis Birro, som du uppmärksammade, känner sig så kränkt och exkluderad att han kände sig tvungen att berätta för oss, just idag ,att han tycker illa om svensk feminism.
Det är han ju mannen att säga, speciellt eftersom han vanligtvis gör så mycket han kan för ett jämställt samhälle!

mvh wall of text


   
SvaraCitera

Ah, time skrev typ precis samma sak nu. Rodnar Aja.


   
SvaraCitera

Haha hade ingen aning. 


   
SvaraCitera

aristoteles: Så tycker du att män får hjälpa till med det, eller är det något kvinnorna får fixa själv?

Absolut. Vad ni kan göra är att försöka motarbeta könsroller och se vardagssexism och stå upp mot den. 


   
SvaraCitera
time
 time
Ämnesstartare

aristoteles: Så tycker du att män får hjälpa till med det, eller är det något kvinnorna får fixa själv?

Vänta nu, du har väl inte tolkat mitt inlägg som att jag säger att kvinnor ska klara allt själva varje dag om året? Naturligtvis ska män dra sitt strå till stacken för att främja jämställdhet, allt jag sa var att en viktig del av det är att veta när man ska ge plats åt andra och inte ta plats själv. 


   
SvaraCitera
time
 time
Ämnesstartare

rotorblad:
Ah, time skrev typ precis samma sak nu. Rodnar Aja.

Men du gjorde det bättre, kloka du! 


   
SvaraCitera
PMR
 PMR

Firade genom att förvirra Exner. Ekivok fick bre min macka och fixa gröt - som vanligt hehe. Var nog även lite smådryg mot båda, undermedvetet dagen till ära. 


   
SvaraCitera

time: gissningsvis pratade både jag och Niklas om Marcus Birro (och jag pratade dessutom om Joacim Lamotte).

I see, det förklarar.

time: då hade man nog gjort bättre i att vänta en dag till eller två med att publicera det.

Jag förstår till fullo att man vill utnyttja tillfället när det är högst relevant, sen förstår jag även om det är så att alla inte håller med om det som läggs fram.

Jag tycker själv inte att det behöver vara en kritikfri dag, jag ser hellre kritik än inget alls.


   
SvaraCitera
time
 time
Ämnesstartare

aristoteles: Jag förstår till fullo att man vill utnyttja tillfället när det är högst relevant, sen förstår jag även om det är så att alla inte håller med om det som läggs fram.

Som Rotor sa: Det rör sig om NÅGRA TIMMAR, en dag, där kvinnorna ska tillåtas ta plats. Att det är så svårt för vissa män visar ju bara på problematiken. 


   
SvaraCitera