Aviseringar
Rensa alla

Internetutbilda sig själv , fungerar det.?


Erram
Ämnesstartare

Det finns jätte mycket information om precip allt på internet och google med flera idag. Kan man inte gå till vägar med internetutbildningn på egen hand på något vis , man studerar själv på internet till något man vill bli.? Finns ju infotmation om både det ena och det andra.


   
Citera

Erram:

Kan man inte gå till vägar med internetutbildningn på egen hand på något vis , man studerar själv på internet till något man vill bli.?

Självklart. Det är bara att ta del av den.


   
SvaraCitera

Informationen alltså.


   
SvaraCitera
Erram
Ämnesstartare

Miceparade:

Informationen alltså.

Om jag hittar ett ämne eller ett yrke.
Jag vill läsa om eller studera på internet själv
måste jag sedan ha "betyg" för att få de yrket
om jag har sökt information om det på internet.
Ah och typ hittat rätt information o så ..


   
SvaraCitera

Erram:

måste jag sedan ha "betyg" för att få de yrket

Säkert. Om du inte har en riktigt gedigen protfolio som du kan visa upp för eventuella arbetsgivare vid en arbetsintervju. Du behöver också ha ett CV som bevisar att du kan göra jobbet, om du nu saknar betyg.


   
SvaraCitera
Erram
Ämnesstartare

Miceparade:

Säkert. Om du inte har en riktigt gedigen protfolio som du kan visa upp för eventuella arbetsgivare vid en arbetsintervju. Du behöver också ha ett CV som bevisar att du kan göra jobbet, om du nu saknar betyg.

Komplicerat det ska va då [rolleyes]


   
SvaraCitera

Erram:

Komplicerat det ska va då [rolleyes]

Näsch. Man kan ju knappast anställa folk bara sådär utan att veta om de kan göra jobbet. Då slänger man ju pengar i sjön.


   
SvaraCitera
Erram
Ämnesstartare

Miceparade:

Näsch. Man kan ju knappast anställa folk bara sådär utan att veta om de kan göra jobbet. Då slänger man ju pengar i sjön.

Jo , sant


   
SvaraCitera

Erram:

Internetutbilda sig själv , fungerar det.?

Ja, på så vis har jag gått vidare.. När jag "hoppade av" 7:e klass i högstadiet kunde jag knappast skriva lika säkert jag idag känner att jag kan.. Tror forum har varit till hjälp med den biten, annat lär man sig i filmer osv! Det enda ämnet jag inte har utvecklats något i sedan högstadiet måste vara matte.. Har ej särskilt svårt för att räkna och sådär.. Det är bara att det är så förbannat tråkigt..

Och jag menar, vad skall jag som burk-pantare ha för nytta i livet av att kunna massa avancerade ekvationer och shit??? [crazy]


   
SvaraCitera

Erram:

Komplicerat det ska va då

Med kunskaper om bildredigering kan du använda photoshop som en genväg mot dina mål! [wink][wink]

Att fejka utbildningar på CV:n är ej heller någon big deal såvida det inte handlar om något jobb för doktorer osv. [party]


   
SvaraCitera

Problemet med att vara självlärd är att man tenderar att ha jättehål i sin kompetens där man helt enkelt inte varit intresserad nog, eller tillräckligt välinformerad för att kunna täta luckan på egen hand. IT-branschen har en hel del sådant; folk som kan vara riktigt duktiga på att optimera algoritmer men inte kan strukturera sin kod för fem öre, eller folk som klarar av att svänga ihop relativt avancerade webbsidor på en kvart men som helt enkelt inte håller måttet om sidan måste klara av mer än 10 samtidiga besökare, etc.

Poängen med utbildning är inte så mycket att få kunskaper som att få reda på vilka kunskaper man behöver.

S3ON:

Att fejka utbildningar på CV:n är ej heller någon big deal

Förutom att du får sparken på fläcken och riskerar upp till ett halvår i fängelse om du blir påkommen.


   
SvaraCitera

Gentlernen:

Förutom att du får sparken på fläcken och riskerar upp till ett halvår i fängelse om du blir påkommen.

Förutom detta är det kör hårt som gäller! [wink]


   
SvaraCitera
Petto

Erram:

Det finns jätte mycket information om precip allt på internet och google med flera idag. Kan man inte gå till vägar med internetutbildningn på egen hand på något vis , man studerar själv på internet till något man vill bli.? Finns ju infotmation om både det ena och det andra.

Ett hittills onämnt problem är

Erram:

Om jag hittar ett ämne eller ett yrke.
Jag vill läsa om eller studera på internet själv
måste jag sedan ha "betyg" för att få de yrket
om jag har sökt information om det på internet.
Ah och typ hittat rätt information o så ..

Svar ja. Poängen med betyg är att du ska kunna visa att du kan saker. Om du exempelvis har lärt dig stavning och grammatik genom forum och filmer kan du få svårt att visa för en potentiell arbetsgivare vad du kan.

En hyfsat enkel lösning är att lära dig det du behöver kunna och sedan bara gå till en skola och skriva prov på allting. Då får du betyg.


   
SvaraCitera