Aviseringar
Rensa alla

Intolerans mot oliktänkande och de annorlunda


Ämnesstartare

Vad tror ni detta fenomen beror på?

Varför har vi generellt så svårt för människor som är annorlunda, som inte tänker likadant som vi? Jag tänker t.ex på "vanliga" kontra emo, gothare. Svenskar kontra många invandrare. Allätare kontra veganer.

Finns det något som gynnar att vi agerar på det här viset, graderar människor efter deras hudfärg, ursprung, kön, livsstil eller klädstil? För rent logiskt har det ju ingenting med mänskliga kvalitéer att göra. Rent logiskt så borde det ju gynna oss att se varje människa för den den är, inte hur den är eller vart den är från?

Jag förstår varför fördomar existerar - för att hjärnan behöver filtrera intryck, men varför måste fördomar så ofta bottna i intolerans och missnöje mot de annorlunda? Varför är det så viktigt för oss att de vi gillar ska likna oss?


   
Citera
Ämnesstartare

Rädsla för det okända


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kvalitet finns i allt och alla, ingen gud eller kyrka som förhindrar det precis.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hm jag vet inte, men tråkigt som fan äre. [n]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anarkandi:

Varför är det så viktigt för oss att de vi gillar ska likna oss?

För att friktion hämmar utveckling.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Art deco:

För att friktion hämmar utveckling.

Mångfald gynnar utveckling. Skulle människan kunna se bortom varandras olikheter och se dem för vilka de var skulle vi inte ha några krig.


   
SvaraCitera

Så ful emo flicka. Eller pojke. Men ändå! FUUUUL

girls-emo-haircut.jpg


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anarkandi:

skulle vi inte ha några krig.

Överenskommelse kommer inte per automatik med acceptans/respekt?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anarkandi:

Mångfald gynnar utveckling.

Om dessa grupper styr över sig själva och inte över varandra.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tror det har med flockbeteende att göra. Det är en trygghet att inte sticka ut från gruppen och att andra inte gör det.

Anarkandi:

Varför är det så viktigt för oss att de vi gillar ska likna oss?

Det är ganska naturligt att vi gillar dem som är lika oss, tror jag. För allra bäst i världen gillar vi oss själva, och vi "hör hemma" med dem som är som oss eftersom vi hör hemma med oss själva.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mjölk:

Det är en trygghet att inte sticka ut från gruppen och att andra inte gör det.

Mm och om några andra gör det kanske dem själva inte accepteras..Osäkra jävlar är det vi snackar om tror jag.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

förstör det som förstör dig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

fistforfight:

Osäkra jävlar är det vi snackar om tror jag.

Vi snackar om extremt stora delar av jordens befolkning 😛


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mjölk:

Vi snackar om extremt stora delar av jordens befolkning 😛

Ja sen kan man ju ta ut sin osäkerhet på många sätt..Detta är ett av de sämre och tyvärr vanligare visen.[n]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mjölk:

Vi snackar om extremt stora delar av jordens befolkning 😛

De som hatar sig själva och är missnöjda med vilka de är? Vill de också träffa människor som är så lika dem själva som möjligt? De är ju oftast mycket känsligare än genomsnittet för alternativa livsstilar, gäng och sådant.


   
SvaraCitera