Aviseringar
Rensa alla

Intresserad av Shinto - Söker boktips.


Ämnesstartare

Hallå. Jo, nu är det så att jag återblickade på wikipedia-artikeln rörande Shinto. Jag blev, ärligt talat, ganska rörd. Filosofierna är vackra, moralen väldigt medmänsklig. Intressant religion. Skulle därför gärna gå mer på djupet.

Är det någon som vet om det finns en Shintoistisk Bibel/Qur'an/Bhagavad Ghita eller dylikt? Alltså ett kompendium, som klart och tydligt förklarar koncepten, trosföreställningarna och riterna inom religionen. Regelrätta "uppslagsverk" önskas inte, då dessa är svåra att läsa från pärm till pärm.

Med vänlig hälsning

Lambda89


   
Citera

Lambda89:

"Blir man ful av att tro på Gud, eller tror man på Gud för att man är ful?"

[love]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Fick ett svar från Clemens Cavallin, studierektor i religion på GU.

"Saken är den att shinto inte har någon bibel eller katekes. Det finns dock två samlingar av texter som sammanställdes på 600 och 700talet men de presenterar inte Shinto som en sammanhållen religion. Det var något som växte fram i mötet med buddhismen, fast de två tenderade mer att sammanflätas än konfrontera varandra med vissa undantag speciellt i modern tid."

Dock så hittade jag den här boken på Adlibris, så det får nog bli ett inköp nästa månad.


   
SvaraCitera

Föreslår att du istället läser om samurajernas livsföring. Samurajens hederskodex är en bra bok... Jag orkar inte utveckla, bara gör det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

CZeleaC:

Föreslår att du istället läser om samurajernas livsföring. Samurajens hederskodex är en bra bok... Jag orkar inte utveckla, bara gör det.

"Jag föreslår att du läser om något som jag är intresserad av, istället för att läsa om det du är intresserad av".

Jag tror att jag skippar det, men ... eh ... tack för tipset. [cute]


   
SvaraCitera

Lambda89:

"Jag föreslår att du läser om något som jag är intresserad av, istället för att läsa om det du är intresserad av".

Jag tror att jag skippar det, men ... eh ... tack för tipset.

Nej men Shinto är samurajernas livsåskådning jämte bushidon. Det finns inga faktaböcker om shinto direkt men om du vill fördjupa dig i ämnet bör du läsa om samurajerna. Mycket av deras val av liv och åsikter grundade sig på den ideologin. Det var bara ett tips för jag själv vart intresserad av det så, jag fick mer av att läsa om samurajer än att leta internet och bibliotek...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

CZeleaC:

Nej men Shinto är samurajernas livsåskådning jämte bushidon.

Shinto är japans nationalreligion, för att vara petnoga. Och det är den jag är ute efter.

CZeleaC:

Det finns inga faktaböcker om shinto direkt men om du vill fördjupa dig i ämnet bör du läsa om samurajerna

Om det nu inte finns några faktaböcker om Shinto, vad är då det där? http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=1443732583

CZeleaC:

Mycket av deras val av liv och åsikter grundade sig på den ideologin. Det var bara ett tips för jag själv vart intresserad av det så, jag fick mer av att läsa om samurajer än att leta internet och bibliotek...

Tyvärr är jag inte intresserad av att få veta vilka val de gjorde. Jag är intresserad av Shintoistisk filosofi, dess grundtanke, dess traditioner. Ämnet Samurai är definitivt intressant, men inget jag letar efter just nu.


   
SvaraCitera

Lambda89:

Shinto är japans nationalreligion, för att vara petnoga. Och det är den jag är ute efter.

Lambda89:

Om det nu inte finns några faktaböcker om Shinto, vad är då det där?

Lambda89:

Tyvärr är jag inte intresserad av att få veta vilka val de gjorde. Jag är intresserad av Shintoistisk filosofi, dess grundtanke, dess traditioner. Ämnet Samurai är definitivt intressant, men inget jag letar efter just nu.

Men var medgörlig nu pojke... Åh... Är det inte mer intressant att se hur man lämpar shinto i praktiken?


   
SvaraCitera