Aviseringar
Rensa alla

Invandrare får 22.000 i skattebetalt bidrag varje månad


Ämnesstartare

djupaste: (kultur, militär, inflytande)

Ja Kina har ju minst halva världens kultur, hitta nåt större. Dessutom är deras militär knappast liten och ynklig. Kina är dagens supermakt, och värre kommer det bli.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lífþrasir:

Anledningen till att USA ligger högt är att typ 99% av all inkomst går till ungefär 300 personer, främst pga globalt immaterial-ägande ("märken" osv.) och liknande nonsens, det verkliga usa är mest ghetton och trailer parks

Aha annars har ju USA den procentuellt största medelklassen i världen 🙂


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

djupaste:

Aha annars har ju USA den procentuellt största medelklassen i världen 🙂

medelklass är ett väldigt luddigt begrepp för att jämna ut "klassklyftor" så att det skall se lite bättre ut


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

aristoteles:

Ja Kina har ju minst halva världens kultur, hitta nåt större. Dessutom är deras militär knappast liten och ynklig. Kina är dagens supermakt, och värre kommer det bli.

Noope om du syftar på befolkningen har de ~ 16% procent av världens kultur om man nu kan mäta det så. Landet är väldigt splittrat och mandarin är inte så utbrett på landsbygden = alltså förstår de inte varandra. Engelska är otroligt universalt och skillnaden på USAs kultur och Kinas kultur är att USAs är superior och inflytelserik. Nämn en kinesisk film till exempel? Nästan inga svenskar kan ens nämna Kinas president. Kina är obetydligt kulturellt sett. De tillverkar varor som vi i väst är väldigt beroende av. De är dock beroende av västvärldens kompetens och att vi köper deras varor och har våra fabriker där. Hade sverige monster-sänkt skatterna så fabrikerna hade råd att tävla mot kinas fabriker med billig arbetskraft hade Kina fått det hett om öronen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lífþrasir:

medelklass är ett väldigt luddigt begrepp för att jämna ut "klassklyftor" så att det skall se lite bättre ut

De lever inte i trailer parks eller ghetton iaf. Sen var gränsen går är det ju som sagt luddigt. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

djupaste: Hade sverige monster-sänkt skatterna så fabrikerna hade råd att tävla mot kinas fabriker med billig arbetskraft hade Kina fått det hett om öronen.

Så sverige behöver sweatshops?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Och samtidigt sparas det in på våra sjuka och äldre. Senaste eskapaden är att de allra fattigaste i Södertälje varken kommer att få en dödsannons eller gravsten när de dör pga att kommunen måste spara pengar. Södertälje är ju som bekant en av de kommuner som tar emot allra flest invandrare.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ganon: Och samtidigt sparas det in på våra sjuka och äldre.

Det behöver inte nödvändigtvis ha någon korrelation till invandringen, men det är förbannat dumt ja.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nä det behöver ingen. Vi kommer mest ha högteknologiska fabriker förhoppningsvis medan kina kör låg och medeltekniska fabriker. Därför måste Sverige enligt mig satsa mycket på utbildningen så sverige kan bedriva högteknologiska fabriker. Inbillar mig att kvallen på fabriken ökar om man inte tillverkar textiler eller enkla el-produkter.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

djupaste: Nä det behöver ingen. Vi kommer mest ha högteknologiska fabriker förhoppningsvis medan kina kör låg och medeltekniska fabriker. Därför måste Sverige enligt mig satsa mycket på utbildningen så sverige kan bedriva högteknologiska fabriker. Inbillar mig att kvallen på fabriken ökar om man inte tillverkar textiler eller enkla el-produkter.

Vi behöver definitivt högteknologi och större inhemsk produktion, överhuvudtaget rusta upp landet (inte i militär mening) för att fungera bättre i framtiden, men sänkta skatter kommer inte att göra någon betydande skillnad eftersom det ändå skulle innebära kostnader att starta upp hela idéen och det vill inte företag bemöda sig med när de redan har ett fungerande, effektivt system och det enda som egentligen är relevant (för dem) är marknadsföring osv.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lífþrasir:

Vi behöver definitivt högteknologi och större inhemsk produktion, överhuvudtaget rusta upp landet (inte i militär mening) för att fungera bättre i framtiden, men sänkta skatter kommer inte att göra någon betydande skillnad eftersom det ändå skulle innebära kostnader att starta upp hela idéen och det vill inte företag bemöda sig med när de redan har ett fungerande, effektivt system och det enda som egentligen är relevant (för dem) är marknadsföring osv.

Sänkta skatter skulle leda till minskade kostnader och på så vis skulle man ha råd att anställa folk i Sverige istället för medel/lågutbildad billig arbetskraft i Asien. Man behöver inte heller ge de anställda så hög lön för om skatterna var låga skulle de kunna leva på en mindre lön. Men jag håller med om vad du skriver ändå, så länge inte skatten blir högre så funkar det väl. Antagligen är det mina ideer om individuell frihet som spökar och har ingenting med ekonomi att göra.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

djupaste: Antagligen är det mina ideer om individuell frihet som spökar och har ingenting med ekonomi att göra.

Nä, ser inte riktigt kopplingen mellan individuell frihet och skatter
Vill ha individuell frihet och fascistisk totalitärstat, det är vägen till utopi


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lífþrasir:

Nä, ser inte riktigt kopplingen mellan individuell frihet och skatter
Vill ha individuell frihet och fascistisk totalitärstat

Man kan inte välja själv om staten taxerar dig och bestämmer var du ska gå skola, sjukvård, få alkohol ifrån och se på film (sf). Vi leker med tanken att inget statligt ägande finns men skatterna är ändå höga, har man råd med individuella val då? Tanken på att mina skattepengar går till t.ex missbrukare och till andra människors sjukvård är inte tilltalande för mig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lífþrasir: Det behöver inte nödvändigtvis ha någon korrelation till invandringen, men det är förbannat dumt ja.

Nej, säkert inte. Det är nog bara en slump att det alltid finns pengar till invandringen, men inte till något annat.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

djupaste: Noope om du syftar på befolkningen har de ~ 16% procent av världens kultur om man nu kan mäta det så.

Dock har en mycket djupare, äldre och mer omhändertagen kultur. Medans det som finns i USA knappt kan kallas kultur i mina ögon.

djupaste: Landet är väldigt splittrat och mandarin är inte så utbrett på landsbygden = alltså förstår de inte varandra.

De flesta förstår mandarin, även på landsbygden. 

djupaste: Nämn en kinesisk film till exempel?

Kina producerar enorma mängder media, men det konsumeras inte av de som inte förstår mandarin, nej.

djupaste: De är dock beroende av västvärldens kompetens och att vi köper deras varor och har våra fabriker där.

Just därför har de köpt upp stora delar av väst.
Uppenbarligen har vi helt enkelt olika definitioner på supermakt. Du tycker att de som syns i media och producerar mest film är supermakten. Jag tycker att de mest starkast ekonomi, resurser, folk och land är supermakten.


   
SvaraCitera