Aviseringar
Rensa alla

Invandringens historia och dess kritiker


Ämnesstartare

Hovnarren:

Dock vill jag inte se att det händer med den kultur jag tillhör.

Den kultur du tillhör är ju från början en kultur som har influerats av andra kulturer och med tiden blivit vad den är. Min personliga åsikt är att det faktiskt inte går att stoppa hur kulturer utvecklas och influeras av såväl inre som yttre ting.

Förstår du min tanke?

Hovnarren:

men jag tycker att du angriper det hela på ett litet konstigt sätt.

Medvetet.

Srbija:

Skillnaden mellan de 'etniska svenskarnas' förökning och den resterande förökningen.

Det tror jag faktiskt inte.


   
SvaraCitera
Flash

Ni måste lära sig skilja på de fåtal tusen valloner som kom hit och arbetade på 1600-talet och dagens migration av knarkande analfabeter från Somalia.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

fistforfight:

So is 90% av dess användare, märker man fan på inläggen... [zzz]

Hur vet du att dessa inte är utav den lägre intelligenskvoten?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Srbija:

Hur vet du att dessa inte är utav den lägre intelligenskvoten?

Jo men det är sammanfattade för hela forumet... [zzz]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hovnarren:

men det kommer uppstå en enorm osäkerhet

Hurdan osäkerhet?

passaro:

Det tror jag faktiskt inte.

Vad tror du då? Sranje?


   
SvaraCitera
Flash

fistforfight:

Jo men det är sammanfattade för hela forumet...

Nej, om man kollar i papperskor.. jag menar "Integration och invandring" på flashback så är det ju klart att det är en låg nivå.

I Historia-delen så är 50% under 18 som söker läxhjälp (för jobbigt att läsa själv), 25% albaner som hävdar sig och 25% seriösa människor

Men att de flesta på forumet skulle vara under 18 är helt befängt, även om de blir fler å fler samtidigt som 90-talisterna som nyligen fyllt 18 är den dummaste generationen på läänge!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

rascal:

Först: hej passaro - länge sedan! 🙂

Oj! Det var allt länge sen. Kärt återseende, tro det eller ej.
vad har du haft för dig?

rascal:

Hur invandringen/utvandringen har sett ut historiskt sett kan knappast jämföras med vår nuvarande politik.

Nej, såklart inte. Men det är intressant att se hur mycket Sverige har påverkats av invandring, allt sedan 1000-talet.

rascal:

1, Kulturen. Aldrig tidigare har vi haft invandring från folkgrupper som har så olik kultur gentemot oss och det bidrar såklart till mera komplikationer då det kommer till assimilering.

Globalisering. Och kulturen, ja. Läs det jag skrev till Hovnarren.

rascal:

2, Utbud/efterfrågan. Som det ser ut idag har Sverige ingen arbetsmarknad till att ta emot ~100 000 personer varje år.

Men inom en snar framtid så vänder det och då kommer det att behövas arbetskraftsinvandring igen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

passaro:

Förstår du min tanke?

Jag förstår din tanke, men när det gäller kulturer och samhällen över lag så har jag en konservativ inställning. Kulturer och samhällen är i ständig förändring, precis som allt annat, problemen uppstår dock när förändringen sker alldeles för snabbt. Just nu ser det faktiskt ut som om att det är just det som håller på att hända med Sverige och invandringen är en av faktorerna som ligger bakom.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Flash:

25% albaner som hävdar sig

Mm älskar trådarna om hur Romarna var albaner och hur Atlantis är ett annat ord för Vlore! [love]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Flash:

j

Albanerna är fan värst.


   
SvaraCitera
Flash

Men för att återgå till topic nu..

Invandring behövs inte alls till Sverige i dag, tillåmed mina blattevänner håller med mig om att man bör minska migrationen hit.

"den åldrande befolkningen" är inte heller något argument för att ta emot så många somaliska knarkande analfabetiska getherdar eftersom invandrarna också kommer att bli gamla..


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Srbija:

Hurdan osäkerhet?

Rotlöshet kanske är ett bättre ord i sammanhanget. Jag skulle inte vilja leva i ett land där de traditioner, värderingar (och allt annat som tillhör en kultur/ett samhälle) jag växt upp med som barn inte längre betraktas som meningsfulla, till exempel. Personligen tror jag att den (den svenska kulturen alltså) är en stor del av min identitet och en fullständig förändring av den skulle leda till en förändring också i min identitet. Önskvärt? Nej.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hovnarren:

o

'Hela din identitet' kommer inte att gå om intet bara utifall 'svenskarna' skulle bli en minoritet i Sverige. Tänk på de folkgrupper som inte ens har något land.


   
SvaraCitera

passaro:

Oj! Det var allt länge sen. Kärt återseende, tro det eller ej.
vad har du haft för dig?

Jag har levt livet! 🙂 Men efter att ha flyttat hem till Sverige igen och är arbetslös så finns det inte så mycket att göra. Tänkte testa ett kärt återbesök till UM 😉

passaro:

Nej, såklart inte. Men det är intressant att se hur mycket Sverige har påverkats av invandring, allt sedan 1000-talet.

Ja, absolut. Sverige är ett av många framgångsrika länder som har varit i behov av invandring!

passaro:

Globalisering. Och kulturen, ja. Läs det jag skrev till Hovnarren.

Ja, jag har läst det - men jag håller inte med. Självklart är en kultur anpassninsbar, men med alltför stora motsättningar blir det krockar.

passaro:

Men inom en snar framtid så vänder det och då kommer det att behövas arbetskraftsinvandring igen.

Det här är ju högst relativt. Allting förutsätter att hela invandrings- och intregrationspolitiken kommer förändras drastiskt OCH att de som kommer hit blir mer anpassningsbara. Det förutsätter också att vi faktiskt HAR jobb att erbjuda alla.

I framtiden kommer allt fler jobb som sköts av människokraft idag att kunna skötas maskinellt. Människan kommer helt enkelt inte behöva göra vissa jobb som den gör idag...

Så, som sagt: det är högst relativt och så som jag ser det så borde vi fokusera på nuet istället för hur en eventuell framtid kommer se ut.


   
SvaraCitera
Flash

rascal:

Sverige är ett av många framgångsrika länder som har varit i behov av invandring!

Sverige har aldrig haft ett "behov" av invandring.. ett hälsosamt utbyte mellan kulturer behövs alltid för annars stagnerar man.

Men invandring? nähä du, den gubben går inte.


   
SvaraCitera