Aviseringar
Rensa alla

Ip adresser


Ämnesstartare

meow89:

lol kan skicka sidan på en länk finns ingen anledning att hitta på saker
one sec[y]

Det där pekar inte mot ägarens adress, suck.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

e-mails innehåller inte ip-information, om man inte skriver den själv ofc.


   
SvaraCitera

Till trådstartaren, se detta:
https://www.flashback.info/showthread.php?t=804014

wakajwaka:

e-mails innehåller inte ip-information, om man inte skriver den själv ofc.

Headern brukar det stå några ip-adresser i varav ägarens är en. Detta beror på vilken mailklient man använder. Hotmail har funkat någon gång. Tror de tagit bort den funktionen helt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

DinGud:

Tror de tagit bort den funktionen helt.

Ok, bra att veta.


   
SvaraCitera

wakajwaka:

Ok, bra att veta.

Fick fram det nu i Hotmail. Högerklick på ett mejl och visa meddelandekälla.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

DinGud:

Fick fram det nu i Hotmail. Högerklick på ett mejl och visa meddelandekälla.

De va som fan. Varför slänger dem in IP-adresser i e-post? De borde väll bara vara relevant vilket e-post server de ska mellan?


   
SvaraCitera

wakajwaka:

De va som fan. Varför slänger dem in IP-adresser i e-post? De borde väll bara vara relevant vilket e-post server de ska mellan?

Jag ser ingen nackdel med det. Spamskydd borde väl ha en del nytta av det, och även jag för den delen om jag vill polisanmäla någon. Blev blåst på en hårddisk för ett år sedan och via bland annat IP-adressen kunde jag i det fallet se att människan bodde där jag misstänkte det. En lätt liten polisanmälan gjorde att han skickade hårddisken.
Givetvis återskapade jag allt han hade på den och fick till min förvåning se min förre ingenjörspolares lunarstormbild. Tyvärr hann jag inte mer förrän jag råkade lägga datorskalet på hårddiskens kretskort och kortsluta maskineriet.

För ett år sedan var det ju populärt att via sidan frimail.net skicka mejl i annans namn, som exempelvis antipiratbyråns. För att se om det var riktigt eller inte kunde man gå in och se i headern att mejlet kom från Jali.us och på så vis inse att det var fejk. Ni behöver inte gå in på sidorna jag skrev för de finns inte längre.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Annars kan du ju skriva ett litet skript som spottar ut besökarens IP-adress och lägga upp på någon webbserver. Då skickar du helt enkelt länken till personen i fråga och inväntar action!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

DinGud:

Jag ser ingen nackdel med det. Spamskydd borde väl ha en del nytta av det, och även jag för den delen om....

Sant.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hon har blivit hotad av att hon måste skicka "nakenbilder" på sig annars ska de sprida rykten och lägga ut obekväma bilder på henne och även berätta för sina föräldrar...[mad]

Så vi kan inte få fram vem som skrivit till henne på hotmail??


   
SvaraCitera

lighterboy:

Hon har blivit hotad av att hon måste skicka "nakenbilder" på sig annars ska de sprida rykten och lägga ut obekväma bilder på henne och även berätta för sina föräldrar...[mad]

Så vi kan inte få fram vem som skrivit till henne på hotmail??

Ett hederligt utpressarbrev.
Via IP-adressen kan man ofta ringa in i vilken stad. Ibland sitter personen bakom en proxy eller har mobilt bredband som pekar flera 100 mil fel.
Du kan ju alltid skicka IP-adressen och mejlen som hotat till mig via PM så ska vi se vad vi kan finna.
Här har du en bild:
Den röda delen är inkorgen i Hotmail. De två markerade är IP-adresser. En förmodligen till Hotmails server och den andre till den server som skickade ut det, i Trondheim ser det ut som.

Namnlöst-1.jpg


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

jodå har du bara ip numret så går allt sen så kan det vara lite små jobbit ibland o spåra dom men det går[smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

DinGud:

Via IP-adressen kan man ofta ringa in i vilken stad.

Långt ifrån alltid, mig missar den med minst två kommuner, och då är det rätt stora kommuner dessutom.


   
SvaraCitera

Den stora frågan är vad du ska ha denne personens ip-nummer till?


   
SvaraCitera

aristoteles:

Långt ifrån alltid, mig missar den med minst två kommuner, och då är det rätt stora kommuner dessutom.

Japps. Men möjligheten finns. Har fått fullträffar några gånger.


   
SvaraCitera