Aviseringar
Rensa alla

IPRED


Ämnesstartare

Tänkte klargöra ett par saker här nu då för folk som är lite osäkra och inte riktigt vet vad lagen IPRED gör och kommer innebära för vanligt folk.

IPRED
Vad IPRED kort och gott möjliggör är att skiv, spel- och filmbolag har rätt att få ut personuppgifter för IP-adresser som de ber internetföretagen om. Det behövs alltså ingen polisiär inblandning utan upphovsrättshavare har rätt att få ut informationen från internetleverantörerna oavsett.

Kommer jag bli drabbad?
De som kommer att drabbas är uppladdare, dvs. de som tillgängliggör verken och laddar upp flertalet exemplar till andra datorer. Skulle bolagen ge sig på vanliga nedladdare också så skulle de få lägga ned nästan lika mycket resurser som de får in pengar, så det är helt enkelt inte mödan värt. Det är alltså bara om man sitter och laddar upp som man ligger i riskzonen. Skulle bolagen nu ändå gå berserkargång, så kommer man ändå inte få betala mer än för de verk man har laddat ner; förutsatt att man som en vanlig användare nästan inte laddar upp någonting.

Tillvägagångssätt
Det vanligaste kommer troligen vara att bolagen har folk som sitter och för loggar över vilka IP-adresser som laddar upp verk via publika torrent-trackers. Men öven över P2P-klienter så som DC, Limewire och liknande. Efter att de har fått en samling IP-adresser med tillhörande loggar så kommer kravbrev på det som laddats upp skickas till vederbörande. Betalar man inte det krav som bolaget då har skickat hem så kommer bolagen att ta det till civilrätt, och man står då inför risken att betela hela rättegångskostnaden.

Civilrätt
Nackdelen med civilrätt är att man bara behöver lite mer än hälften av bevisningen som pekar mot en själv för att dömmas som skyldig. Går heller inte att överklagas om jag inte har helt fel, rätta mig om jag har det dock.

Hur kan jag fortsätta bidra till fri spridning av kultur utan att åka dit?
Man kan bidra till att få upp intresset för tekniker som OneSwarm som är väldigt bra på att dölja vem som filen faktiskt kommer ifrån. Donera pengar till OneSwarm eller liknande projekt samt fortsätta ladda ner för att stödja uppladdarna!

Länkar
OneSwarm

Någon som undrar något annat? 🙂

ÄNDRAT 2009-04-02 13:36

EDIT: Härmed klistrar jag tråden, här kan vi hjälpa varandra med IPRED relaterade frågor och hjälpmedel. Hänvisa gärna hit då frågor dyker upp. //Aristoteles

ÄNDRAT 2009-04-05 16:26

ÄNDRAT 2009-04-05 16:26
VPN
Det finns också en annan metod att "gömma" sig för IPRED, så kallad VPN-tunnel. Det fungerar såhär att du betalar till exempel http://dold.se 49 kr/mån för att låta din trafik gå via deras proxy-servrar. Det innebär då att när du surfar via dessa så visas inte den IP som du har fått av din internetleverantör utåt, utan den IP som proxy-servern har.

Din trafik är dessutom krypterad, vilket innebär att det inte går att koppla dig till det du pysslar med via en proxy-server alls.


   
Citera

Om jag laddat ner förr, vilket jag inte säger att jag har gjort, men slutat nu kommer jag få böta då? Om man laddar ner musik från okända grupper får man böta då?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Buddah:

De som kommer att drabbas är uppladdare

Alla som använder sig av torrents är ju uppladdare.


   
SvaraCitera

Tacoz:

Om jag laddat ner förr, vilket jag inte säger att jag har gjort, men slutat nu kommer jag få böta då?

Inte till följd av IPRED iallafall såvida du laddade ner före 1a april


   
SvaraCitera

Djävulen:

Inte till följd av IPRED iallafall såvida du laddade ner före 1a april

Lol, va gött!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Stringburka:

Alla som använder sig av torrents är ju uppladdare.

Med uppladdare så menar jag de som laddar upp ett verk en eller fler gånger regelbundet. Alltså de som går in för att just ladda upp. En vanlig användare Laddar oftast bara ner det denne skall ha, och stänger sedan av P2P-klienten.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tacoz:

Om jag laddat ner förr, vilket jag inte säger att jag har gjort, men slutat nu kommer jag få böta då? Om man laddar ner musik från okända grupper får man böta då?

Sådant som laddats ned före 1:a April kommer inte kunna räknas med nej. Och det finns risk för att böta så länge de som representerar bandet/artisten tycker att du skall betala.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Stringburka:

Alla som använder sig av torrents är ju uppladdare.

Om man inte strypt sin upload. [y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Stringburka:

Alla som använder sig av torrents är ju uppladdare.

Det måste man inte vara, det är upp till var och en.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

oggelgoggel:

Om man inte strypt sin upload. [y]

aristoteles:

Det måste man inte vara, det är upp till var och en.

Tänkte inte så långt [cute]


   
SvaraCitera

Lättare å lyssna på självaste justitieministern Beatrice Ask å se vad hon har att berätta om IPRED-LAGEN!


   
SvaraCitera

Buddah:

Kommer jag bli drabbad?

Jaha! Så det är bara den som laddar upp t.ex. en låt på Piratebay och sprider det vidare som drabbas! Så om man bara laddar ner låten och lyssnar på den drabbas man inte?

Men finns det risk att man drabbas om man bara laddar ner typ en film eller låt? Isåfall hur mycket för man böta? 1000? 10 000? 100 000?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

erikarbast:

Men finns det risk att man drabbas om man bara laddar ner typ en film eller låt? Isåfall hur mycket för man böta? 1000? 10 000? 100 000?

Alltså, det är ju skadan som du har orsakat som du skall betala för. Så har du laddat ner EN film så skall du betala vad den filmen kostade helt enkelt. Om du bara har laddat ned ett ex och inte laddat upp.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

erikarbast:

Men finns det risk att man drabbas om man bara laddar ner typ en film eller låt? Isåfall hur mycket för man böta? 1000? 10 000? 100 000?

De har egentligen rätt att kräva dig på hur stora summor de har lust med. Bestraffande skadestånd sätts i spel, där du ska betala straffavgift till dem samt, om du döms, en annonskampanj ang. att du dömts (omfattningen bestämmer de).


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Buddah:

De som kommer att drabbas är uppladdare, dvs. de som tillgängliggör verken och laddar upp flertalet exemplar till andra datorer. Skulle bolagen ge sig på vanliga nedladdare också så skulle de få lägga ned nästan lika mycket resurser som de får in pengar, så det är helt enkelt inte mödan värt.

vad är det som säger att det här stämmer?


   
SvaraCitera