Aviseringar
Rensa alla

IPRED


Stringburka:

De har egentligen rätt att kräva dig på hur stora summor de har lust med. Bestraffande skadestånd sätts i spel, där du ska betala straffavgift till dem samt, om du döms, en annonskampanj ang. att du dömts (omfattningen bestämmer de).

Joo men risken är ju betydligt liten att åka dit, man skaffar bara proxy eller ngt ip-skyddande program så är det omöjligt för dom att spåra en:P


   
SvaraCitera

Buddah:

Men öven över P2P-klienter så som DC, Limewire och liknande

Jag förstår inte riktigt hur det fungerar med limewire. Om jag laddar ner därifrån, hur blir jag drabbad? Är det inte så att när man laddat ner något gör man det sedan tillgängligt för andra att ladda ner? Räknas det då som att jag har laddat upp filen? [shake]

Förlåt om det är en dum fråga, jag är inte speciellt insatt utan bara laddar ner (vilket kanske är lite dumt..)


   
SvaraCitera

erikarbast:

justitieministern Beatrice As

En tourettes. En tojjent. Nej vänta, en torrrent.

Gillar också delen där hon säger att lagen inte har några brister. Nej, det vore ju hemskt, om lagen inte vore felfri som den alltid är, eller vadå?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

variabel:

vad är det som säger att det här stämmer?

Annat vore korkat från bolagens sida. De vill tjäna pengar, och de tjänar pengar på att dra de som laddar upp flertalet ex inför rätta. Att sitta och logga folk som bara laddar ner lite då och då ger inte tillräckligt med utdelning.

hellosunshine:

Jag förstår inte riktigt hur det fungerar med limewire.

Du kan själv välja om du vill dela ut de filer som du har laddat ned eller inte. När programmet är avstängt så delar du naturligtvis inte ut något, men så länge programmet är påslaget så måste du ställa in så att du inte laddar upp.


   
SvaraCitera

Du är ganska naiv va.. det företagen hoppas är att den helt vanlige svensson ska sluta fildela och det uppnås genom att trycka ditt nog många så att resten blir skrämda..


   
SvaraCitera

Buddah:

Du kan själv välja om du vill dela ut de filer som du har laddat ned eller inte. När programmet är avstängt så delar du naturligtvis inte ut något, men så länge programmet är påslaget så måste du ställa in så att du inte laddar upp.

Okeej, så det är alltså bara att välja 'stop sharing file' och jag har fixat problemet?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

hellosunshine:

Okeej, så det är alltså bara att välja 'stop sharing file' och jag har fixat problemet?

Om det är så man gör i det programmet, ja 🙂


   
SvaraCitera

Buddah:

De som kommer att drabbas är uppladdare

De kommer stämma alla de hittar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

tevepro:

De kommer stämma alla de hittar.

De kommer stämma de som bringar in pengar. Laddar du bara ned lite då och då så är det inte lönsamt att stalka dig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Buddah:

De kommer stämma de som bringar in pengar. Laddar du bara ned lite då och då så är det inte lönsamt att stalka dig.

Det de kommer att göra är att på något sätt samla "bevis" att visa upp i rätten. Till exempel en samling ip-adresser som kommer från bredbandsbolaget som de hittat via en torrent. Sedan går de till rätten och kräver att bredbandsbolaget ska lämna ut vem som står som abonnemangsansvarig för den ip-adressen. Sedan skickas ett kravbrev ut till dessa personer, och hot om rättsliga följder följer.

Du antar att de vill tjäna så mycket pengar som möjligt på det här, medan grön apa menar att de vill skrämma svensson. jag tror att det är båda som gäller, de satsar på de som delar/tankar mest och försöker få så många som möjligt att skicka kravbrev till. alltså kan vem som helst åka dit.

När det kommer till uppladdning laddar ju alla upp i tex utorrent, så det spelar nog ingen roll om man försöker minska det eller inte, jag tror inte att de bryr sig.

I slutändan är frågan om man har råd att riskera 20-100 tusen i böter eller om man vill försökra sig för 50 kr per månad och fortsätta som vanligt. dom är cunts


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

variabel:

20-100 tusen i böter

Du kommer bara bli krävd på den skada som du har orsakat. Laddar du ner en skiva så kommer du bli krävd på det som bolaget förlorar på att du laddar ner ett ex. Laddar du upp ett ex 5 gånger så kommer skadeståndet baseras på den förlust som bolaget har gjort på dessa 5 obetalda ex.

Det är skadeverkningen som ligger till grund för skadeståndskravet. Och laddar man ner en del så är det god idé att skydda sig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Buddah:

Du kommer bara bli krävd på den skada som du har orsakat.

Är det du som bestämmer? [tard] Jag har läst nånstans att det blir det belopp som man laddat ner för gånger en skadeståndsfaktor, men det är väl lika osäkra fakta som dina.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

variabel:

Är det du som bestämmer

http://www.brottsoffermyndigheten.se/default.asp?id=1298

"Den som begår ett brott är i princip skyldig att ersätta de skador som brottet orsakar - detta kallas skadestånd."


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

erikarbast:

Lättare å lyssna på självaste justitieministern Beatrice Ask å se vad hon har att berätta om IPRED-LAGEN!

ÄCKLIGA BAJSMÄNNISKA. Hon är dum i huvudet.


   
SvaraCitera

Buddah:

De kommer stämma de som bringar in pengar. Laddar du bara ned lite då och då så är det inte lönsamt att stalka dig.

Hur bringar man in pengar genom att ladda upp filer till andra människor?

IFPI kommer se til sitt intresse oavsett var de får syn på det och i vilken omfattning. Det vore dumt att tro att IFPI skulle ignorera sin arbetsuppgift att bevaka upphovsrätten för att något sker småskaligt.


   
SvaraCitera