Aviseringar
Rensa alla

IPRED lagen :))))))))


Ämnesstartare

Hej! den där IPRED lagen kommer i april va? Just nu laddar jag ner rätt mycket film, tror ni det gör något om jag fortsätter ladda ner ända tills lagen kommer, och sen sluta? Vill absolut inte få böter lr nåt! [no-no]
Kommer dom skicka varningsbrev innan dom gör en polissak över det? [smile][cool]


   
Citera
Ämnesetiketter

Nej, det är väl bara pang på, tror jag tills 1:a april.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

AwesomeHippo:

Nej, det är väl bara pang på, tror jag tills 1:a april.

nice nice [y]


   
SvaraCitera

Hur stor är egentligen risken att bli "upptäckt"? [tard]


   
SvaraCitera

AwesomeHippo:

Nej, det är väl bara pang på, tror jag tills 1:a april.

Nei, stämmer inte! [no-no]

Ipred-lagen ger rätt att döma retroaktivt, och polisen har "taggat" människor de tror är fil-utdelare sedan typ 2005 ;<


   
SvaraCitera

   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Skentrevlig:

och polisen har "taggat" människor de tror är fil-utdelare sedan typ 2005

Ah, mina väl spenderade skattepengar... Man skulle rada upp dem allihopa och ge dem nackskott. [love]

Ad_Hoc:

Om EU-parlamentet har någon form av handlingskraft så är det möjligt att vi inte får IPRED.

Ja då är det då dags att mesarna sätter lite fart. Here's hoping.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

http://www.stoppaipred.nu/index.php/Vad_%C3%A4r_IPRED%3F

läs mer här... subjektiv sida av det hela.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Geforce8800:

Jag tankar 20 filmer i veckan drygt och nästan 6 g musik i veckan. det blir mycket på en månad.

Okej, jag tankar kanske 1-3 filmer i veckan, nästan ingen musik. Dom kanske inte är ute efter sånna som tankar så lite som jag gör, utan bara dom som tankar hela tiden! [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kommer nog lugna mig med nedladdningen någon månad efter att IPRED träder i kraft, mest för att se om många andra åker fast.
Är det många som åker fast är det nerladdning via proxy som gäller.


   
SvaraCitera

Ärligt talat är det skitsamma vad ni gör - har ni laddat ner något under de senaste åren kan ni vara körda. Och det är inte frågan om böter eller polissak, det är frågan om utpressningar.


   
SvaraCitera

Stringburka:

har ni laddat ner något under de senaste åren kan ni vara körda.

De får inte ta betalt retroaktivt enligt de nya ändringarna. Men riksdagen har väl inte röstat om saken än?


   
SvaraCitera

nellnellnell:

De får inte ta betalt retroaktivt enligt de nya ändringarna. Men riksdagen har väl inte röstat om saken än?

Riksdagen kommer rösta igenom det. Och jag tror faktiskt det spelar smärre roll vad lagen säger i det fallet - det viktiga för företaget är att få fram bevis för att någon har nedladdat. Och de bevisen kan de få fram genom IPRED-lagen. När de väl har bevisen kan de nog hota om precis vad som helst.


   
SvaraCitera

Stringburka:

Riksdagen kommer rösta igenom det.

Vet du vilket datum de ska rösta?


   
SvaraCitera

Stringburka:

Och jag tror faktiskt det spelar smärre roll vad lagen säger i det fallet - det viktiga för företaget är att få fram bevis för att någon har nedladdat. Och de bevisen kan de få fram genom IPRED-lagen. När de väl har bevisen kan de nog hota om precis vad som helst.

Fast eftersom lagen inte ger dem rätt att ta betalt retroaktivt så kan de ju inte tvinga internetleverantören att lämna ut IP för saker som laddades ner innan lagen gick igenom.


   
SvaraCitera