Aviseringar
Rensa alla

irl-produktplacering


Ämnesstartare

kom överhuvudtaget inte på något bättre forum för denna tråd, så detta får duga.

jag överväger att låta produktplacering vara en del i en propagandakampanj som jag medverkar i utvecklingen av. dock inte produktplacering i bemärkelsen att muta in reklam i, säg, en tv-produktion eller en film, utan snarare på mycket mindre skala. vad som känns mest uppenbart är att hitta personer som kan tänkas representera kampanjen, och på subtila sätt muta in sig i deras liv, på ett sätt som innebär att de är medvetna om vad de gör (vi lägger fram idén och erbjuder personen en summa pengar för att utföra ett antal uppgifter), men där mottagarna av reklamen inte på något direkt, uppenbart sätt kopplar sina intryck till marknadsföring. målet är att nå ut till ett stort antal människor för relativt lite pengar.

exempel: jag letar upp en person som får 50 spänn för att sätta upp en poster på sin vägg, och sedan se till att denna poster syns i bakgrunden på fem bilder, som under en bestämd period postas på, säg, bilddagboken eller random blogg, eller dylikt.

hur ställer ni er till denna typ av marknadsföring, och är jag en ondskefull människa som överväger att använda mig av den? tror ni att det skulle fungera? osv.

om någon har invändningar angående hur detta förhåller sig till marknadsföringslagens avsnitt om reklamidentifiering så är det bara att argumentera på, men det är kanske att hoppas på för mycket, med tanke på, ja, um.


   
Citera
Ämnesstartare

typ buzzmarketing?[cute] men funkar nog, kanske inte är speciellt kostnadseffektivt dock. vet inte hade E i marknadsföring[sad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

farbror gugge:

typ buzzmarketing?[cute]

Njae det tror jag inte. Fast buzzmarketing är ju något som rör i stort sett all marknadsföring mer eller mindre. Oavsett om man vill eller ej.

Leijonsparf:

hur ställer ni er till denna typ av marknadsföring

Det lär ju inte vara världens mest effektiva sätt direkt. Men om det inte kostar speciellt mycket så kan det mycket väl bli kostnadseffektivt.

Leijonsparf:

och är jag en ondskefull människa som överväger att använda mig av den?

Nej, snarare kanske en gnutta naiv som tror att det kommer ge någon vidare effekt. Rör det sig om en lokal, regional eller nationell propagandakampanj?

Leijonsparf:

tror ni att det skulle fungera?

Det är ju inget man kan svara på förrän man faktiskt vet vad det handlar om. Exemplet som du gav med en poster på bilder som laddas upp på Bilddagboken.se lät ju inte allt för lysande.

Leijonsparf:

reklamidentifiering

Ditt/ert syfte med den indirekta marknadsföringen ni har i åtanke kan nog tänkas bryta mot lagarna om att all marknadsföring ska utformas så att det tydligt framgår att det är marknadsföring. Det ska också tydligt framgå vem som ligger bakom marknadsföringen.

Men för att ovan ska vara aktuellt så måste ju någon bevisa detta. Hur det rent praktiskt skulle gå till har jag ingen aning om. Men om någon på KO (konsumentverket) skulle läsa den här tråden så kan de vara ett steg på vägen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

farbror gugge:

typ buzzmarketing?[cute]

beror på lite hur man tillämpar det. i vårt fall så ja, förmodligen rätt nära. eller som en lite mer passiv variant av vad hattmakaren i pattern recognition sysslar med.

Chryseus:

Nej, snarare kanske en gnutta naiv som tror att det kommer ge någon vidare effekt. Rör det sig om en lokal, regional eller nationell propagandakampanj?

en subkulturell propagandakampanj. i princip på nationell nivå, fast med en målgrupp som är skapligt tydlig.

Chryseus:

Det är ju inget man kan svara på förrän man faktiskt vet vad det handlar om. Exemplet som du gav med en poster på bilder som laddas upp på Bilddagboken.se lät ju inte allt för lysande.

jag har inte funderat närmare på hur det faktiskt ska tillämpas än, men med tanke på att det blir väldigt riktad marknadsföring så tror jag att det mycket väl kan vara mer effektivt än att sätta upp posters till ett värde av 50 spänn på stan. och då är det ju genast mer effektivt än den marknadsföringsmetod som väldigt många kampanjer med ungefär samma syfte använder.

Chryseus:

Ditt/ert syfte med den indirekta marknadsföringen ni har i åtanke kan nog tänkas bryta mot lagarna om att all marknadsföring ska utformas så att det tydligt framgår att det är marknadsföring.

frågan är väl om det fortfarande går att åberopa reklamidentifiering om affischen i sig faktiskt inte bryter mot denna regel.

Chryseus:

Men för att ovan ska vara aktuellt så måste ju någon bevisa detta. Hur det rent praktiskt skulle gå till har jag ingen aning om. Men om någon på KO (konsumentverket) skulle läsa den här tråden så kan de vara ett steg på vägen.

ska kolla upp med kille som jag spelar tide of iron med, han är jurist på konsumentverket, fast jag tror inte riktigt att det är just sånt här han sysslar med.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Leijonsparf:

en subkulturell propagandakampanj. i princip på nationell nivå, fast med en målgrupp som är skapligt tydlig.

Jag tror att målgruppen måste vara relativt stor för att det ska ge någon önskad effekt. Just med tanke på att många troligtvis inte kommer lägga märke till affischen och/eller produkten, eller vad ni nu tänkt er.

Leijonsparf:

så tror jag att det mycket väl kan vara mer effektivt än att sätta upp posters till ett värde av 50 spänn på stan.

Som sagt så vet vi nog för lite om hur ni hade tänkt framföra det och framförallt vad det gäller för sorts produkt.

Om det är en produkt som redan finns på marknaden så kan jag tänka mig att det skulle kunna ge en liten effekt. Men säg om det är något helt nytt som ingen vet om, inte vet hur det fungerar eller helt enkelt inte ens ser vad det ska föreställa så tror jag på en väldigt liten effekt, om någon effekt alls. Då är nog 50 spänn för affischer på stan mer lämpligt. Där det tydligt framgår.

Leijonsparf:

frågan är väl om det fortfarande går att åberopa reklamidentifiering om affischen i sig faktiskt inte bryter mot denna regel.

Nej, om det inte uppfattas som reklam av den som utsätts för den så kan det nog inte åberopas. Men frågan är ju då hur stor effekt ni får utav det, om nu ingen reflekterar över det/produkten.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Chryseus:

Jag tror att målgruppen måste vara relativt stor för att det ska ge någon önskad effekt. Just med tanke på att många troligtvis inte kommer lägga märke till affischen och/eller produkten, eller vad ni nu tänkt er.

den potentiella målgruppen är relativt stor, och personer som tillhör den är rätt lätta att identifiera, och har mycket kontakt med andra personer inom den. det rör sig om ett antal närbesläktade subkulturer.

Chryseus:

Om det är en produkt som redan finns på marknaden så kan jag tänka mig att det skulle kunna ge en liten effekt.

det rör sig om en del av en större kampanj, som mest syftar till att öka igenkänningsfaktorn för de senare delarna av den, snarare än att i sig utgöra effektiv och tydlig marknadsföring. folk är mer benägna att lägga märke till exempelvis en poster om de sett den tidigare. en logisk slutsats utifrån det är att om 1000 personer noterar en poster i ett sammanhang, så kommer de även ha lättare att placera den i en annan situation, vilket leder till ökat intresse, och ökad effektivitet. om de sen ser postern på bilddagboken eller på en anslagstavla är inte så viktigt.

Chryseus:

Nej, om det inte uppfattas som reklam av den som utsätts för den så kan det nog inte åberopas. Men frågan är ju då hur stor effekt ni får utav det, om nu ingen reflekterar över det/produkten.

det handlar ju om tillämpningen av idén, snarare än om idén i sig.


   
SvaraCitera

jag är alltid i behov av pengar
tänkte bara säga det


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Leijonsparf:

om de sen ser postern på bilddagboken eller på en anslagstavla är inte så viktigt.

Är ändå tveksam. Fast om det rör sig om mindre summor så har ni ju i stort sett inget att förlora på att försöka. Friskt vågat, hälften vunnet.

Leijonsparf:

det handlar ju om tillämpningen av idén

Jag vet inte riktigt hur Konsumentverket ser på det hela. Men om en poster uppfattas som marknadsföring av de som har utsatts för den så är det nog att räkna med att även Konsumentverket kommer anse att det är marknadsföring, oavsett vad ni säger om saken. Och du vet ju regelverket för det.

Hur stor del av de som utsatts för er marknadsföring (som ansett att det var marknadsföring) som krävs för att Konsumentverket ska motsätta sig er metod är en annan fråga. Patent och registreringsverket kräver exempelvis att en betydande del av omsättningskretsen har vetskap om ett varumärke och produkten i sig för att den ska anses som inarbetad och därmed ha varumärkesskydd(ca 30-35%). Jag skulle gissa på att Konsumentverket har liknande siffror gällande sådana här frågor.

Föreslår dig att prata med din bekant som jobbar på KO.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Blivande_japan:

jag är alltid i behov av pengar
tänkte bara säga det

tror inte att du omfattas av målgrupp, men ska ha det i åtanke. om inte annat så planerar jag något affiliate-program för att hitta lämpliga personer, eventuellt.

Chryseus:

Är ändå tveksam. Fast om det rör sig om mindre summor så har ni ju i stort sett inget att förlora på att försöka. Friskt vågat, hälften vunnet.

ja, det är rätt obetydliga summor, så det känns värt risken.

Chryseus:

Men om en poster uppfattas som marknadsföring av de som har utsatts för den så är det nog att räkna med att även Konsumentverket kommer anse att det är marknadsföring, oavsett vad ni säger om saken.

jag vidarebefodrade frågan, men min invändning är väl att om postern fyller kravet på reklamidentifiering så borde det vara rimligt att anse att även bilden gör det.


   
SvaraCitera

Leijonsparf:

tror inte att du omfattas av målgrupp

attans!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Image


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Viljans Triumf:

e

precis så.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Leijonsparf:

precis så.

Gillar idéen och kan tänka mig att propagera


   
SvaraCitera