Aviseringar
Rensa alla

ISIS


Alla som är arbetslösa i Sverige borde tvingas åka ner och strida med kurderna.


   
SvaraCitera

Tickstart: Alla som är arbetslösa i Sverige borde tvingas åka ner och strida med kurderna.

Det bästa är nog att inte Sverige över huvud taget blandar sig i oroligheterna i arabländerna eller Afrika med tanke på vad som hänt i Paris. Vad kurderna har för åsikt om IS har jag noll koll på och har väl inte så stort intresse av heller för den delen.


   
SvaraCitera

Absolut ! Deras föräldrar flyr därifrån pga krig och när de väljer att då åka tillbaka dit och kriga själva varför ska vi då hjälpa de ? ..


   
SvaraCitera

stoner: Vad kurderna har för åsikt om IS har jag noll koll på och har väl inte så stort intresse av heller för den delen.

Kurderna är ju de enda som håller IS i schack.


   
SvaraCitera

Tickstart: Kurderna är ju de enda som håller IS i schack.

Aha... tack för infon. Blink


   
SvaraCitera

stoner:

Det bästa är nog att inte Sverige över huvud taget blandar sig i oroligheterna i arabländerna eller Afrika med tanke på vad som hänt i Paris. Vad kurderna har för åsikt om IS har jag noll koll på och har väl inte så stort intresse av heller för den delen.

Fast det är ju exakt det de gör .. 


   
SvaraCitera

Anonym001: Fast det är ju exakt det de gör ..

Vad menar du?


   
SvaraCitera

stoner:

Vad menar du?

Sveriges vapenexport till krigförande länder ökar hela tiden. Vi säljer till diktaturer också som bl.a. är Förenade Arabemiraten och Saudiarabien så vi är redan så inblandade i det som man kan bli, tyvärr. Ingen gör något åt det heller, vi tjänar för bra pengar på det.


   
SvaraCitera

Hot mot riksdagen då också. Najs att man kan gå en dag utan att oroa sig osv. 


   
SvaraCitera

Anonym001: Sveriges vapenexport till krigförande länder ökar hela tiden. Vi säljer till diktaturer också som bl.a. är Förenade Arabemiraten och Saudiarabien så vi är redan så inblandade i det som man kan bli, tyvärr. Ingen gör något åt det heller, vi tjänar för bra pengar på det.

"Vi" låter som "du och jag" men ok... Sverige tillverkar och exporterar vapen. Det är ju riktigt. Dvs svenska staten står som tillverkare och exportör. Åtminstone vill jag minnas att all tillverkning görs på statsägda företag. Vi exporterar till diktaturer, det är riktigt. Men viktigare är att vi INTE exporterar till krigförande länder. Vilket däremot både USA och Ryssland gör. Hur det är med Frankrike och the UK vet jag inte.

Helt riktigt att vi tjänar många miljarder på det varje år. Huruvida det är rätt eller fel har jag ingen åsikt om. Men detta är ju inget som "högern" i Sverige har bestämt utan det var ju "vänstern" som började med detta långt långt innan både du och jag föddes.

Nu många många år senare kan man ju se lite sarkastiskt på det hela att vi exporterar vapen med ena handen för att med andra handen finansiera massinvandringen av flyktingar. Men det är INTE våra svenska vapen som IS använder och som araberna flyr ifrån idag. Dom (vapnen) är mestadels från Ryssland eller införskaffade på spotmarknaden om jag inte är felinformerad.


   
SvaraCitera

Anonym001:

Sveriges vapenexport till krigförande länder ökar hela tiden. Vi säljer till diktaturer också som bl.a. är Förenade Arabemiraten och Saudiarabien så vi är redan så inblandade i det som man kan bli, tyvärr. Ingen gör något åt det heller, vi tjänar för bra pengar på det.

Hur många svenska vapen har än så länge använts i mellanösternkonflikten? Någon enstaka Carl Gustaf kanske, men om man tittar på vilka vapen som faktiskt dominerar så är det ju främst gamla sovjetiska vapen (AK-47/AKM/SVD etc) och i andra hand amerikanska vapen via irakiska armén.


   
SvaraCitera

stoner:

"Vi" låter som "du och jag" men ok... Sverige tillverkar och exporterar vapen. Det är ju riktigt. Dvs svenska staten står som tillverkare och exportör. Åtminstone vill jag minnas att all tillverkning görs på statsägda företag. Vi exporterar till diktaturer, det är riktigt. Men viktigare är att vi INTE exporterar till krigförande länder. Vilket däremot både USA och Ryssland gör. Hur det är med Frankrike och the UK vet jag inte.

Helt riktigt att vi tjänar många miljarder på det varje år. Huruvida det är rätt eller fel har jag ingen åsikt om. Men detta är ju inget som "högern" i Sverige har bestämt utan det var ju "vänstern" som började med detta långt långt innan både du och jag föddes.

Nu många många år senare kan man ju se lite sarkastiskt på det hela att vi exporterar vapen med ena handen för att med andra handen finansiera massinvandringen av flyktingar. Men det är INTE våra svenska vapen som IS använder och som araberna flyr ifrån idag. Dom (vapnen) är mestadels från Ryssland eller införskaffade på spotmarknaden om jag inte är felinformerad.

Sverige har vapen som de här länderna FÅR köpa men det spelar inte någon roll om nån köper eller inte, sverige bidrar till att sådana här krig uppstår på ett eller annat sätt när man har vapenexport. Vapen leder till krig, och så är det bara.


   
SvaraCitera

Ruttenfisk:

Hur många svenska vapen har än så länge använts i mellanösternkonflikten? Någon enstaka Carl Gustaf kanske, men om man tittar på vilka vapen som faktiskt dominerar så är det ju främst gamla sovjetiska vapen (AK-47/AKM/SVD etc) och i andra hand amerikanska vapen via irakiska armén.

Okej, så man ska kolla på de vapen som faktiskt används i krig? Det är som att det är flera olika affärer där man köper vapen ist och så kommer terroristerna och konsumerar, det viktiga är att Sverige finns där när något land behöver vapen, Sverige hjälper till med att skapa krig i världen. 


   
SvaraCitera

Anonym001: Sverige har vapen som de här länderna FÅR köpa men det spelar inte någon roll om nån köper eller inte, sverige bidrar till att sådana här krig uppstår på ett eller annat sätt när man har vapenexport. Vapen leder till krig, och så är det bara.

Det är självklart att skulle inte någon på hela den här planeten tillverka ett vapen så skulle det ju inte krigas med vapen i vart fall. Men då vore vi ju tillbaka på stenåldersnivå när folken "krigade" med käppar och stenar istället.

Människan är ju till sin natur en krigisk varelse. Vilket tom återspeglas i serier som J.R.R. Tolkiens Sagan om ringen. Ledsen  Tumme ned


   
SvaraCitera

stoner:

Det är självklart att skulle inte någon på hela den här planeten tillverka ett vapen så skulle det ju inte krigas med vapen i vart fall. Men då vore vi ju tillbaka på stenåldersnivå när folken "krigade" med käppar och stenar istället.

Människan är ju till sin natur en krigisk varelse. Vilket tom återspeglas i serier som J.R.R. Tolkiens Sagan om ringen. Ledsen  Tumme ned

Varför ska vi då fortsätta sälja vapen om du då tycker att det inte är någon nytta av de? Det finns ju en anledning till att vi tjänar en massa på det. 


   
SvaraCitera