Aviseringar
Rensa alla

ISIS


Ämnesstartare

Berättelse om ISIS..ingen konspiration, bara fakta.
Berätta gärna vad ni tycker och tänker om detta.


   
Citera

Spot on. Har varit medveten om detta länge, men det var ett väldigt koncist och informativt klipp som alla utan någon aning om vad som pågår bör se.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag har svårt att tro på detta. Det är inte faktan i videon jag ifrågasätter - det är snarare hur man använder den, i vilket sammanhang. Jag har svårt att tro att USA återigen, så snart efter både Saddam och Bin Laden är ansvariga för detta och jag har svårt att tro att ett krig med IS skulle vara i 30 år. Ok, givetvis beror det på hur man skulle gå tillväga - har man tillåtelse o jämna allt med marken kan det nog vara över på 30 månader - om ens det (nej, jag pratar inte om kärnvapen). Jag har svårt att tro att IS växte sig stora pga det USA gjorde i Irak - jag tror mer på att västvärlden underskattade IS. Och nu menar jag inte bara USA. Alla eller dom flesta länder ska ju ha så bra intelligens-byråer... CIA, MI6, Polens och Tysklands motsvarigheter till detta - exempelvis. Säpo och annan svensk motsvarighet är ett skämt i jämförelse så det tänker jag inte lista.

Men nej, inget hände. Ingen gjorde något, ingen sa något. Tiden gick, IS växte. Hur lång tid tog det innan koalitionen som idag bombar IS skapades? Hur länge fick IS växa innan den kampanjen påbörjades?

Det är många saker jag inte tror på med den här videon, för mig känns den som en konspirationsteori. Och innan någon säger något så lägg märke till att jag skriver att för mig känns det så, inte att det faktiskt är så.

Hjärta


   
SvaraCitera
frukt

Killen verkar lite egenkär och fokuserar mycket på USA och tillskriver nästan uppsåt. Han simplifierar en aning hur detta har kommit att bli men i överlag är det som presenteras i videon konsensus bland de som läser flitigt om kriget. Det är ingen konspirationsteori..


   
SvaraCitera

frukt: tillskriver nästan uppsåt 

Gud förbjude...

Jag förstår att många förknippar ordet 'konspiration' med Illuminati, reptoider och Alex Jones, men är det verkligen mer logiskt/rationellt att i fallet ISIS anta ren och skär efterblivenhet/sanslös naivitet från USA:s sida? Påstår varken det ena eller det andra, men liksom, vad krävs det egentligen att USA gör för att man ska kunna ifrågasätta deras/Israellobbyns motiv i Mellanöstern utan att bli avfärdad som foliehatt?

Det är allmänt känt att Israels intressen går före amerikanernas egna och att Israel hittills har tjänat på ISIS handlingar. De vårdar "syriska rebeller" och har, som nämns i klippet, precis som USA försett dem med vapen. Ingen hade blivit gladare än Netanyahu om t.ex. Assad störtades. Det behöver inte ha varit med uppsåt som USA (indirekt) hjälpte ISIS att växa och bli starka, men så långsökt är det faktiskt inte. Nu har de ju en utmärkt ursäkt för att gå in i Mellanöstern igen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

En annan sak som gör att jag ser på detta ifrågasättande (jag varken tror på det eller tror inte på det just nu) är det faktum att borde inte USA vid det här laget lärt sig efter Bin Laden och Saddam?

Men så har vi också det där med att ingen reagerade. Inte USA men inte Europa heller. Och Ryssland verkar fortfarande inte vara särskild brydda om IS, Ukraina är viktigare.

Hjärta


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Usa går in i Irak > Saddam faller > usa ger makten till ngn oerfaren paranoid shiite som slaktar sunniter > sunniter tappar förtroendet för regeringen

Rebeller i syrien vill störta Assad > rebeller får stöd från usa och väst > rebeller blir isis > rebeller har redan makt och vapen men får ännu mer i och med d sociala stödet i irak 

1 jämförelse är att muslimska broderskapet i Egypten försökte göra samma sak men fick 0 stöd av usa/väst (trots stöd från Saudi och Qatar) så föll de efter ca 4 dagar.

Vsg hoppas detta var pedagogiskt nog

Storchen84:
Jag har svårt att tro på detta. Det är inte faktan i videon jag ifrågasätter - det är snarare hur man använder den, i vilket sammanhang. Jag har svårt att tro att USA återigen, så snart efter både Saddam och Bin Laden är ansvariga för detta och jag har svårt att tro att ett krig med IS skulle vara i 30 år. Ok, givetvis beror det på hur man skulle gå tillväga - har man tillåtelse o jämna allt med marken kan det nog vara över på 30 månader - om ens det (nej, jag pratar inte om kärnvapen). Jag har svårt att tro att IS växte sig stora pga det USA gjorde i Irak - jag tror mer på att västvärlden underskattade IS. Och nu menar jag inte bara USA. Alla eller dom flesta länder ska ju ha så bra intelligens-byråer... CIA, MI6, Polens och Tysklands motsvarigheter till detta - exempelvis. Säpo och annan svensk motsvarighet är ett skämt i jämförelse så det tänker jag inte li

Hjärta


   
SvaraCitera

Proteus: Det behöver inte ha varit med uppsåt som USA (indirekt) hjälpte ISIS att växa och bli starka, men så långsökt är det faktiskt inte. 

Känns nästan lite fel att jag skrev "indirekt" här, för USA har direkt hjälpt samma "moderata rebeller" som nu ingår i ISIS. De borde ha förstått att det kanske inte var så smart att skänka vapen till fanatiska islamister och galningar, om nu syftet verkligen var att hjälpa Syriens befolkning snarare än att till varje pris avlägsna ett hot mot Israel.

Förstår inte riktigt hur man kan tillskriva USA sådan blåögdhet. De måste ha fattat vad det skulle få för konsekvenser, eller _åtminstone_ ha varit väl medvetna om riskerna med ett så ansvarslöst drag.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

kakakaka: Usa går in i Irak > Saddam faller > usa ger makten till ngn oerfaren paranoid shiite som slaktar sunniter > sunniter tappar förtroendet för regeringen

Rebeller i syrien vill störta Assad > rebeller får stöd från usa och väst > rebeller blir isis > rebeller har redan makt och vapen men får ännu mer i och med d sociala stödet i irak 

Tumme upp


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

kakakaka: 1 jämförelse är att muslimska broderskapet i Egypten försökte göra samma sak men fick 0 stöd av usa/väst (trots stöd från Saudi och Qatar) så föll de efter ca 4 dagar.

Men samma sak skedde väl även i Egypten? Västvärlden stödde upproret, Mubarak avsattes och istället tog islamister över..


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

NiklasW:

Men samma sak skedde väl även i Egypten? Västvärlden stödde upproret, Mubarak avsattes och istället tog islamister över..

Det var ej endast islamister som låg bakom det, utan alla och främst akademiker + studenter. Muslimska broderskapet var dock snabba med att ta över makten när det var kaos.


   
SvaraCitera

   
SvaraCitera
Ämnesstartare

kakakaka: Vsg hoppas detta var pedagogiskt nog

Fast fortfarande, så spelar väl också resten av västvärldens passivitet också en väldigt stor roll medans IS bara växte och växte?

Hjärta


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Storchen84:

Fast fortfarande, så spelar väl också resten av västvärldens passivitet också en väldigt stor roll medans IS bara växte och växte?

Hjärta

Efter att de har hjälpt dem till makt? Ja.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

kakakaka: Efter att de har hjälpt dem till makt? Ja.

Om jag inte minns fel och förstått videon rätt så började IS plötsligt växa alarmerande fort under 2013. Bombningar mot IS-fästen och andra åtgärder vidtogs väl inte förrän 2014 - IS fick alltså gott om tid på sig att växa till det dom är idag. Eller?

Hjärta


   
SvaraCitera