Aviseringar
Rensa alla

ISIS ideologi?


Ämnesstartare

frukt: Jag skulle inte vara så säker på att islam är en enda monolitisk rörelse ur vilken nyanser och skillnader i sekularitet och tolerans sekter emellan inte går att urskilja.

JUS' SAYIN'

Nej, det skulle inte jag vara särskilt säker på heller!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Storchen84: Det här handlar inte om vad sverige kan o inte kan. Frågan är hur man kollar vilka som är extremister eller inte. Tror du att det är så lätt att göra? Du kanske har någon idé om hur man ska ta reda på vilka det är som är ISIS-anhängare med tanke på att det bara är en liten bråkdel av alla muslimer i sverige? För du tror väl inte att det bara är att fråga?

Nej. Det är precis det som är problemet. Det finns ingen metod att skilja ett fåtal ISIS-anhängarna från vanliga hederliga muslimer. Detta gör att muslimsk invandring tyvärr, iallafall i dagsläget, blir det samma som sak invandring av ISIS-anhängare. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Feberyra: Tror du verkligen att de IS-anhängare som finns i Sverige har ett förflutet kopplat till andra terrorgrupper, att de har en bakgrund som myndigheterna här, om de bara hade velat, hade kunnat gräva fram och använt som stöd för att neka dem asyl på det sättet du antyder är möjligt? (De IS-anhängare som finns här har troligtvis också radikaliserats här; IS har bl.a. en väldigt stark närvaro på sociala medier och använder dem för att värva nya medlemmar från väst.) Eller hur tänker du dig att vi ska kunna skilja IS-anhängarna från de vanliga muslimerna? För du kan väl inte mena att vi ska neka asyl till säg 90% av de flyktingar, av vilka en stor andel råkar vara muslimer, som söker sig hit, för att på så vis undvika att släppa in potentiella terrorister? Eller vänta nu...

Det finns naturligtvis vissa enkla åtgärder man kan göra för att förhindra IS-anhängare i Sverige. Utvisa alla som upptäcks av SÄPO och förhindra att terrorister återvänder. Sedan är det väl inte jätte svårt att tro att även en skarpare lagstiftning kring medborgarskap minskat IS-anhängare i Sverige. Tror inte direkt att militanta islamister är de som har störst förmåga att exempelvis ta till sig kunskap om Sverige, lära sig svenska, osv. 

Sedan är det naturligtvis svårt att se till att inga terrorister släpps in i Sverige. Även en terrorist kan ju exempelvis säga sig vara trogen till svenska värderingar och även prestera på olika medborgarskapstest. 

Vad gäller invandringen så anser jag att Sverige och Europa bör stoppa all invandring till Sverige som söker sig till Sverige genom asylsökningar. Ska Sverige sedan ta emot ett fåtal kvotflyktingar från FN ska vi prioritera de som har störst möjlighet att komma in i samhället. Utöver det ska vi också ta emot anhöriginvandrare med strikta krav, ställa högre krav på medborgarskap, enbart ge ut tillfälliga uppehållstillstånd och också arbeta för att människor som inte vill vara i Sverige frivilligt kan återvända till sina hemländer. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Morgonstjärna:

Så vad var poängen med ditt uttalande? Om inte att insinuera att religionen innebär handlingar som dessa?

Att det i koranen finns stöd för det ISIS gör. Det betyder inte att alla muslimer stödjer ISIS eftersom alla muslimer definitivt inte följer koranen ordagrant. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

N.W: Att det i koranen finns stöd för det ISIS gör. Det betyder inte att alla muslimer stödjer ISIS eftersom alla muslimer definitivt inte följer koranen ordagrant.

Ja, jag kan läsa, varför fann du det nödvändigt att påpeka det? Eller snarare: varför skall "blåögda" svenskar förstå det? Varför anser du att den informationen är synnerligen viktig?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

N.W: Att det i koranen finns stöd för det ISIS gör. Det betyder inte att alla muslimer stödjer ISIS eftersom alla muslimer definitivt inte följer koranen ordagrant.

Ja, jag kan läsa, varför fann du det nödvändigt att påpeka det?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

N.W: Detta gör att muslimsk invandring tyvärr, iallafall i dagsläget, blir det samma som sak invandring av ISIS-anhängare.

Ehh är du seriös med det uttalandet? Det är som att säga att tillåta ett parti som SD är som att tillåta extremist-rasism på grund av den lilla skara som gömmer sig bland SD-röstarna. För det går ju inte att urskilja dom...

N.W: Det finns ingen metod att skilja ett fåtal ISIS-anhängarna

Det finns ingen metod alls för att skilja extremister. Eller jo om man blir som USA, men dom lyckas ju inte direkt till 100% heller så...

Hjärta


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

N.W: Hade Sverige inte haft muslimsk invandring hade vi inte haft ISIS-anhängare i Sverige.

Hade Sverige inte haft män så hade vi inte haft våldtäktsmän i Sverige.

Hade Sverige inte haft män så hade vi inte haft hustrumisshandlare Sverige. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

S3ON:

Hade Sverige inte haft män så hade vi inte haft våldtäktsmän i Sverige.

Hade Sverige inte haft män så hade vi inte haft hustrumisshandlare Sverige. 

Problemet i jämförelsen är att Sverige inte haft en betydande invandring på män de senaste åren. Det fanns alltså inget läge där man kunde ha valt att inte ta emot män för att minska våldtäkterna i Sverige. Jämförelsen håller alltså inte.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Storchen84: Ehh är du seriös med det uttalandet? Det är som att säga att tillåta ett parti som SD är som att tillåta extremist-rasism på grund av den lilla skara som gömmer sig bland SD-röstarna. För det går ju inte att urskilja dom...

Dålig jämförelse. Hade möjligtvis varit relevant ifall Sverige hade haft en stor invandring av just SD-sympatisörer där en liten skara består av extremiter. Då hade en invandring av  SD-sympatisörer blivit det samma som invandring av en liten skara extremister, ifall det då inte hade varit möjligt att skilja SD-sympatisörerna från extremister.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Morgonstjärna:

Ja, jag kan läsa, varför fann du det nödvändigt att påpeka det? Eller snarare: varför skall "blåögda" svenskar förstå det? Varför anser du att den informationen är synnerligen viktig?

Jag har aldrig hävdat att informationen är "synnerligen viktig". Däremot har jag väl i och för sig uppfattningen om att många pratar om ISIS som några som tolkar koranen fel och som inte alls företräder "riktig islam", vilket motbevisas då av faktumet att de just följer koranen ordagrant. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

N.W: Dålig jämförelse.

Du får tänka större och ha ett mer öppet sinne - om man nu skulle förbjudit vissa partier, så hade det varit att tillåta just SD som att tillåta extremist-rasism. Förutom den biten verkar du för övrigt fatta vad jag menar.

Poängen är ändå att man kommer aldrig ifrån extremister var man än hamnar i världen. Saker som hudfärg och religion spelar exempelvis ingen roll. Att måla upp muslimer som en extra hemsk grupp är bara dumt.

Hjärta


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Storchen84: Du får tänka större och ha ett mer öppet sinne - om man nu skulle förbjudit vissa partier, så hade det varit att tillåta just SD som att tillåta extremist-rasism. Förutom den biten verkar du för övrigt fatta vad jag menar.

Poängen är ändå att man kommer aldrig ifrån extremister var man än hamnar i världen. Saker som hudfärg och religion spelar exempelvis ingen roll. Att måla upp muslimer som en extra hemsk grupp är bara dumt.

Naturligtvis kan man som land aldrig göra sig helt fria från extremister, men däremot är det ytterst dumt att ha en stor invandring från länder där extremister bevisligen är ganska många utan att kunna skilja extremister från vanliga människor. Så länge invandringen från muslimska länder fortsätter kommer också antalet extremister fortsätta öka i Sverige. På sikt blir det ett hot mot svensk demokrati och det är något jag absolut vill göra allt för att förhindra.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

N.W: Däremot har jag väl i och för sig uppfattningen om att många pratar om ISIS som några som tolkar koranen fel och som inte alls företräder "riktig islam", vilket motbevisas då av faktumet att de just följer koranen ordagrant.

Så vi är tillbaks till "folk som tolkar koranen ordagrant skall begå våldsbrott" och alla argument och frågor jag skrivit tidigare blir giltiga igen


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

under förutsättning att året är 1487 känns det ganska rimligt


   
SvaraCitera