Aviseringar
Rensa alla

Islam förtjänar i princip all kritik den får - y/n?


Gamlefarbror Pastill:

exakt.

käften

Alltid ska du komma och käbbla som en jävla idiot.


   
SvaraCitera

Zodd:

Alltid ska du komma och käbbla som en jävla idiot.

nedu


   
SvaraCitera

Alla Abrahams religioner förtjänar all kritik de kan få... 


   
SvaraCitera

Det är en STOR SKILLNAD mellan att kritisera muslimer som grupp och att kritisera ISLAM som livsåskådning. Islam är ju bara en livsåskådning som exempelvis liberalism eller humanism. Är alla som kritiserar humanister humanofobiska? Jag tycker det är fel att sjukdomsstämpa personer som kommer med kritik.

Som Sturmark sa i debatt: det är annars som att säga att eftersom jag hatar huvudvärk så hatar jag också alla människor med huvudvärk...


   
SvaraCitera

ekivok ekvilibrist: Nej.

Tycker att några borde kolla lite vad Islam egentligen är och inte vad median säger vad det är!


   
SvaraCitera

Resurrectio: Som Sturmark sa i debatt: det är annars som att säga att eftersom jag hatar huvudvärk så hatar jag också alla människor med huvudvärk...

Nja, den sanna jämförelsen vore att hata huvudvärk men inte hata människor som dyrkar huvudvärk och vill ha mer huvudvärk bland alla.


   
SvaraCitera

HeyIJustMeetYou:

Tycker att några borde kolla lite vad Islam egentligen är och inte vad median säger vad det är!

islam är en religion, dvs en galen människofientlig kult. ju mindre elak och dum man är desto mindre religiös är man.

de snälla muslimerna är inte de "riktiga" muslimerna, utan de sekulariserade muslimerna - dvs de mindre troende.


   
SvaraCitera

Detta:

Ruttenfisk: All kritik, nej. En del av kritiken, ja.

Det begås inte så mycket mer vidrigheter av islamister än av kristna idioter.

Hjärta


   
SvaraCitera

eftersom varje religiös tolkar religionen på sitt eget sätt finns det väl inget "vad islam egentligen är"?

om man ska beskriva vad islam EGENTLIGEN är, ska man beräkna det matematiskt eller? typvärdemuslimen? medianmuslimen? medelvärdemuslimen?

och räkna bort extremvärden? (dvs dessa klassas inte som riktiga muslimer)


   
SvaraCitera

HeyIJustMeetYou:

Tycker att några borde kolla lite vad Islam egentligen är och inte vad median säger vad det är!


   
SvaraCitera

Storchen84:
Detta:
Det begås inte så mycket mer vidrigheter av islamister än av kristna idioter.

Hjärta

Jag skulle väl främst vilja kritisera den tolkning av Islam som är normen i många muslimska länder. Skillnaden är ju då att västerländska länder till en mycket större andel är sekulariserade / har en friare tolkning. En av många faktorer till detta är nog Luther och protestantismen, som även om det inte gjorde det direkt har öppnat upp för en friare tolkning av kristendomen.

Kort sagt, det är religiös fundamentalism jag är emot och jag anser förtjänar saklig kritik, inte någon viss religion. Jag säger inte att kristendom är skyddad från fundamentalism, bland annat amerikaner har generellt en väldigt ortodox tolkning av religionen än idag.

Att kritisera en utbredd tolkning av Islam är INTE detsamma som att fördöma hela religionen i sig, eller att fördöma alla muslimer för den delen. Det viktigaste är dock enligt mig att kritiken är sakligt grundat, och inte bara består av personliga förolämpningar eller dylikt.


   
SvaraCitera


Han har några bra poänger.


   
SvaraCitera

Alla religionerna är ety problem som världen hade varit mycket bätre utan...


   
SvaraCitera

Storchen84:
Detta:
Det begås inte så mycket mer vidrigheter av islamister än av kristna idioter.

Hjärta

Jo?
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_terrorist_incidents,_2014


   
SvaraCitera

valkyr:

Han har några bra poänger.

Från kända hadither:

Kill 'Asma' bint Marwan for opposing Muhammad with poetry and for provoking others to attack him

Kill Abu Afak for opposing Muhammad through poetry.

According to Ibn Ishaq, Muhammad ordered his followers to kill Ka'b because he "had gone to Mecca after Badr and inveighed against Muhammad.

Kill Abu Rafi' ibn Abi Al-Huqaiq for mocking Muhammad with his poetry.

700 men sent to get the Christian king Al-Asbagh and his people to convert to Islam within 3 days or pay Jizyah.

o attack the people of Hawazin and Thaqif for refusing to surrender to Muhammad and submit to Islam because "they thought that they were too mighty to admit or surrender" after the Conquest of Mecca.

Attack the Muslim tribe of Banu Tamim for refusing to pay tax (Zakat).

Call on the people of Najran to embrace Islam or fight the Muslims.

Summa summarum: Islams profet och hans vänner dödade folk som kritiserade han och de tvingade folk att konvertera till Islam.


   
SvaraCitera