Aviseringar
Rensa alla

israel palestina konflikten


Ämnesstartare

detta kan vara en av dom pinsammaste trådar jag skapat, men det är så att jag inte riktigt greppat denna konflikt. har kollat runt på internet för att bli mer insatt, så jag vet typ vad som hänt.

men jag har jättesvårt att ta ställning och veta vad jag tycker så give me some inspiration och skriv varför du är på palestiniernas sida eller israels och varför. behöver folks åsikter, tack![smile]


   
Citera

kortfattat så är detta i princip vad som hände: Judarna tilldelades en del av palestina av USA/FN så dom skulle få ett eget land efter Andra världskriget, landets kallades Israel. Palestinerna som bodde där blev alltså helt plötsligt ofrivilligt medlemmar i ett annat land. Detta gjorde många araber förargade. Samma dag som nationen Israel bildades (1948) förklarade flera arabiska grannländer krig mot Israel i hopp om att krossa den nya staten. Israel vann kriget och araberna blev arga, och sen dess har Israel varit i krig med sina grannländer (Israel har såvitt jag vet aldrig rent militäriskt förlorat något krig, dock diplomatiskt så har dom blivit fördömda av omvärlden osv.) till och från och fått utstå terror attacker från sina grannländer. Det enda arablandet som erkänt Israel som stat är Egypten.

Så Palestinerna är arga på Israel för att dom tog deras land och ibland går i krig mot dom, Israelerna är arga på palestinerna/araberna för att vissa av dom terrorbombar och begår terroraktioner mot Israel.

detta är en otroligt förenklad version av vad som hände. mer info kan du hitta på
http://sv.wikipedia.org/wiki/Israel#Sj.C3.A4lvst.C3.A4ndighetskriget_1948
och
http://sv.wikipedia.org/wiki/Israel-Palestina-konflikten


   
SvaraCitera

Judarna har en religös övertygelse utan mycket substans att de äger Palestina. Därför ockuperade de området och utropade en egen stat där bara judar får bo. Problemet är att det redan fanns miljoner människor med annan bakgrund i området. Dessa människor (som ofta benämns med samlingsnamnet Palestinier). Flera hundra tusen Palestinier har dödats under åren och miljoner tvingats i läger. Idag är de en förtryckt majoritet utan medborgliga rättigheter.


   
SvaraCitera

Innan jag börjar så vill jag bara markera att jag inte stödjer Israel eller sionismen på något sätt, utan gör endast det här för att skapa debatt.

Med det sagt,

Jucka:

detta är en otroligt förenklad version av vad som hände.

Ja det var det verkligen med tanke på att du glömde att nämna det faktum att Israel var 1000 f.kr. ett enat judiskt kungarike och att redan efter första världskriget hade Nationernas Förbund (FN:s föregångare) planer att göra Palestina till ett "hem för det judiska folket".

Israel spelar även en central roll inom judendomen som religion - just för att det alltid har ansetts av judarna själva som deras "hem".

acadi:

Därför ockuperade de området och utropade en egen stat där bara judar får bo.

Det må ha varit så från början, men idag kan vem som helst bosätta sig i Israel. Notera dock att du som ser ut att ha muslimskt/arabiskt ursprung kommer ha det mycket svårare att ta sig in än t.ex. en vit, då landet precis som USA är extremt noga med vilka som kommer in och med vilket syfte dessa reser.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Palestina är ett islamistiskt land som var en lydstat åt storbritannien. Efter förintelsen så behövde FN en plats att placera judarna i detta storbrittaniska territorie. Israel fick som riktlinje att de bara fick ha ett visst område och att de skulle leva sida vid sida med palestinierna. Israel sket i detta.


   
SvaraCitera

Subliminal:

Notera dock att du som ser ut att ha muslimskt/arabiskt ursprung kommer ha det mycket svårare att ta sig in än t.ex. en vit, då landet precis som USA är extremt noga med vilka som kommer in och med vilket syfte dessa reser.

Notera att om man är jude får man automatiskt medborgarskap. Det kanske är möjligt att få bo där men det är närmast omöjligt att få medborgarskap, även om man är född i landet.

köttfärssås:

Efter förintelsen så behövde FN en plats att placera judarna i detta storbrittaniska territorie. Israel fick som riktlinje att de bara fick ha ett visst område och att de skulle leva sida vid sida med palestinierna. Israel sket i detta.

Den sionistiska rörelsen är mycket äldre än så, judarna har länge velat flytta. Dock ville sionisterna flytta till det närmast obeboda madagaskar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

acadi:

Den sionistiska rörelsen är mycket äldre än så, judarna har länge velat flytta. Dock ville sionisterna flytta till det närmast obeboda madagaskar.

Japp. Brasilien var också föreslag. Det var England som gav Palestina till Judarna.


   
SvaraCitera

acadi:

Det kanske är möjligt att få bo där men det är närmast omöjligt att få medborgarskap, även om man är född i landet.

Är du född i Israel, och därmed förmodligen har föräldrar som är Israeliska medborgare så blir du automatiskt en medborgare. Dvs. så följer Israel jus sanguinis kontra jus soli.

Så har jag, efter att ha googlat ([cool]) i ämnet, uppfattat det hela.


   
SvaraCitera

Subliminal:

Är du född i Israel, och därmed förmodligen har föräldrar som är Israeliska medborgare så blir du automatiskt en medborgare. Dvs. så följer Israel jus sanguinis kontra jus soli.

Problemet är att föräldrarna måste vara medborgar, dvs judar.


   
SvaraCitera

acadi:

Problemet är att föräldrarna måste vara medborgar, dvs judar.

Vi får dock inte glömma det faktum att det finns några procent som är muslimer, kristna och druzer (stavning?)m.m. Med andra ord - inte judar.


   
SvaraCitera
r4ll3

Intressant konflikt. Tänk att man måste gå bakåt till 1000 år f.Kr för att kunna förstå helheten av varför denna konflikt har uppstått.
Citerat från Wikipedia:
Judisk historia

Omkring 1000 f.Kr. kunde hebréernas kung David upprätta ett hebreiskt storrike i regionen, vilket dock snart kom att delas i två, nordriket Israel och sydriket Juda. Nordriket övergick snart till att bli ett assyriskt lydrike, och de nordliga stammarna assimilerades förmodligen. Detta har gett upphov till legender om de försvunna stammarna. År 586 f.Kr. erövrade den babyloniske kung Nebukadnessar både det assyriska riket och sydriket där även Jerusalem ingick. Nebukadnessar fördrev judarna till Babylon.

Jag tycker ändå att Palestinierna har blivit behandlade väldigt dåligt, men samtidigt kan jag visa förståelse för Israelerna då terrororganisationen Hamas skjuter raketer och utför terrorattentat på civila Israeler. Det är ändå nåt man måste göra för att skydda sitt folk. Därav sätter de upp blockaden av Gaza och bygger en mur runt västbanken. Tycker ni detta är rätt? Jag står faktiskt ganska neutral i denna fråga, det är svårt att ta ställning för nåt land.

Man kan också försöka sätta in sig själv i situationen. Hur skulle ni känna er ifall Sverige blev kluvet i två, då den ena delen fick Samerna av FN pga att de skulle ha utsetts för förintelse som judarna, ponera endast. Detta för att de var i Sverige först. Jag skulle nog känna att det var lite orättvist ändå.


   
SvaraCitera

bort med Israel bara


   
SvaraCitera
r4ll3

Macktorsken:

bort med Israel bara

Det jag tycker Israel har gjort fel är att ta över mer mark än FN egentligen beslutade att de skulle få. Israel fick ju 55% av hela Palestina först, sedan tog de över ännu mer så att Palestinier fick fly och lämna sina hem (detta fick de redan när de tog över de 55 procenten). Sedan bygger de hushåll på den ockuperade marken. Det är verkligen inte konstigt att Palestinierna är upprörda.

Förresten, är detta den officiela Israel-Palestina-konflikt-tråden?


   
SvaraCitera

r4ll3:

Det jag tycker Israel har gjort fel är att ta över mer mark än FN egentligen beslutade att de skulle få. Israel fick ju 55% av hela Palestina först,

tycker bara landet ska bort. idioti bara.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

köttfärssås:

Palestina är ett islamistiskt land

no.


   
SvaraCitera