Aviseringar
Rensa alla

israel palestina konflikten


r4ll3

Så som jag har förstått det innefattar Palestina alla dessa områden: Gazaremsan, Västbanken, Israel och till och med Jordanien.

Men just folket araberna som befann sig i Palestina innan judarna kom ditt benämner man nu palestinier.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Palestinier = fattiga, israeler = rika. Det handlar om klass.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

"Urinvånare och invandrare bråkar om samma mark".

Judiska sionister började åka till Palestina från och med 1880-talet för att skapa ett judiskt land, detta gick emot de som redan bodde där (inkl de flesta av de judiska palestinierna) som ville att Palestina skulle bli del av en arabisk nation efter att ha frigjorts från Osmanska riket, vilket de hjälpte britterna med under WW1, men britterna svek dem.

Från början var majoritetena av judarna emot tanken men efter WW2 ändrades det och FN valde att dela upp Palestina mellan judar och icke-judar på grund av "konflikten" (terrorism) som existerade mellan invånarna, och WW2. Icke-judarna som var i majoritet fick 44%, judarna 56%.

Araberna sa nej till delningen men Israel fick legitimitet ändå, av nån konstig anledning.. Det är den absoluta grundkonflikten. Annat är att hundratusentals palestinier fördrevs eller flydde "frivilligt" under kriget 1947-1949 och vill återvända hem (vilket FN slagit fast att de har rätt till) men inte får av Israel. Och ockupation av Palestina enligt delningsplanen, förtryck, trakasserier, diskrimination, terrorism, krig, hat.

Det är vad jag vet.

r4ll3:

Jag tycker ändå att Palestinierna har blivit behandlade väldigt dåligt, men samtidigt kan jag visa förståelse för Israelerna då terrororganisationen Hamas skjuter raketer och utför terrorattentat på civila Israeler. Det är ändå nåt man måste göra för att skydda sitt folk.

Är Hamas är en terrororganisation är de israeliska regeringen (och vissa av partierna) det med, demokraterna i USA är det med osv.
Du legitimiserar den "väldigt dåliga behandlingen" av palestinier för att Hamas mördat civila israeler, legitimiserar du Hamas handlande med att Israel mördat civila palestinier?


   
SvaraCitera
Lestat

Vet inte.. tycker man att av FN förbjuden kemisk krigsföring som främst drabbar kvinnor och barn är ok så bör man ju vara på Israels ''sida''..


   
SvaraCitera

Asså, jag stöder både en judisk och en palestinsk stat men eftersom Israel - efter att ha ha fått ett eget land på villkor att de delar det med palestinierna - ockuperar stora delar av Palestina så är det lite svårt att se Palestinas del i det hela, men Palestina är inte precis oskyldigt det heller. Onödigt många civila israeler har fått sätta livet till i raketattacker och självmordsbombningar.

Men i min uppfattning så är Israel den huvudansvarige till kriget och oroligheterna men Palestina har förlängt det och tagit till onödigt mycket våld.

Men det är bara min åsikt [cool]


   
SvaraCitera

Stockholmare:

Asså, jag stöder både en judisk och en palestinsk stat men eftersom Israel

Jag ar for att judarna ska ha ett eget omrade men de kan inte ta nagon annans. De far hitta en egen markbit istalllet for att fordriva miljoner manniskor fran deras hem, riva deras stader och bygga ett land pa ruinerna.


   
SvaraCitera

Kolla på youtube: Israel vs Israel


   
SvaraCitera

Irrationellt hat från båda sidor, underbyggt med religiös fundamentalism (åter från båda sidor). Båda sidor är blåsta. Israel har ett större ansvar, eftersom Israel idag är en etablerad stat. Palestina kan inte förväntas ta ansvar, eftersom varje försök att bygga upp staten raseras.

Majoriteten av den judiska befolkningen i Israel ställer sig mot ockupationen. Den extremistiska minoriteten hejar på och gör allt de kan för att få ockupera hela Palestina och helst en hel del till.
Majoriteten av den palestinska befolkningen ställer sig mot våldet, men kräver samtidigt att de gränser man kommit överens om ska respekteras. Den extremistiska minoriteten i Palestina ogillar judar och kräver att staten Israel försvinner från jordens yta. Nämnas kan att extremism frodas i ohumana förhållanden och att många Palestinier levt i dessa en lång tid.

Det finns dessutom en splittring mellan de fundamentalistiska judiska faktionerna, med inslag av rasism.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Israel e bara jävla hittepå! Nää, men det är sjukt intressant ska skriva mitt projektarbete om hur israel kan komma att påverkas av det förändrade världspolitiska läget, maktförskjutning, arabiskavåren etc.
Tänkte att jag kanske kunde fråga om någon vet någon bra literatur, hemsida, ja vadfan som helst.
TIPSA MIG!!![wink]


   
SvaraCitera

Diamond:

Palestinier = fattiga, israeler = rika. Det handlar om klass.

Är man Palestinier för att man är fattig och Israel om man är rik? Finns rika och fattiga av båda grupper. Det är helt klart en etnisk konflikt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13765524.ab

‎1000 palestinska fångar för en israelisk soldat. Hamas kan konsten att devalvera sitt folk.

Inte förvånande när man använder barn som sköldar.


   
SvaraCitera

Enligt judendommen är en jude värd troligt mycket mer än en ickejude.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

acadi:

Enligt judendommen är en jude värd troligt mycket mer än en ickejude.

Som du ser värdesätter man sin befolkning högt. Till skillnad från vissa andra.


   
SvaraCitera
Bakric

Dom kan väl kötta skiten ur varandra helt enkelt så vi slipper dom?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Snask:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13765524.ab

‎1000 palestinska fångar för en israelisk soldat. Hamas kan konsten att devalvera sitt folk.

Inte förvånande när man använder barn som sköldar.

Öh, va? Jag förstår inte vad du försöker säga. Så om Israel säger "vi släpper 1000 fångar om vi får tillbaka den här snubben" så ska de säga vadå, "nä, behåll 999, vi vill inte devalvera vårat folk"?


   
SvaraCitera