Aviseringar
Rensa alla

IT-lärling eller vanliga IT-programmet?


Ämnesstartare

Hej!

Det är så här att jag har kommit in på IT-lärling, vilket betyder att man är lärling på en arbetsplats under ungefär halva sin gymnasieutbildning.

Jag sökte in till det programmet för att jag redan kan en hel del om datorer, och vad jag tror så kan jag det mesta som man läser på det vanliga IT-programmet. Jag sökte även dit för att kunna börja jobba direkt efter gymnasiet, ev. få kvällsjobb/helgjobb under min tid på gymnasiet.

Eftersom man inte pluggar hela gymnasieutbildningen får man endast 1750p (om man inte väljer att läsa några extrakurser).

Jag skulle vilja höra era åsikter. Vad tror ni är bäst?

Jag kan byta till IT-programmet om jag vill...

Tack på förhand


   
Citera
Ämnesstartare

Hessi:

Jag skulle vilja höra era åsikter. Vad tror ni är bäst?

Jag kan byta till IT-programmet om jag vill...

vad läser du för kurser?

rent allämnt tycker jag att det verkar som en väldigt dålig ide, utan en fulgod gymnasieutbildning blir det svårt för dig att vidareutbilda dig och dina kunskaper efter 3 år på gymnasium lär ju inte precis vara top notch.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Låter nice om du hamnar på nåt bra ställe med kunniga människor. Precis som du säger kan det kanske också leda till sommargig.

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

fragetacknet:

utan en fulgod gymnasieutbildning

det är väl en gymnasieutbildning?


   
SvaraCitera

Ire_:

det är väl en gymnasieutbildning?

Men inte tillräckligt med poäng?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Här kan ni läsa mer om utbildningen:
http://johnbauer.nu/web/Larling.aspx

Längre ner finner ni även en PDF-fil med information om vilka kurser man läser och vilka kurser man kan välja att lägga till, t.ex. Svenska B

Tackar för era åsikter än så länge. De är värdefulla!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

aha nu hade det lagts till ser jag. I sånna fall, nej fixa gymnasiet först.


   
SvaraCitera

Skulle rekommendera gymnasiet, sen om du inser att du inte vill plugga vidare eller liknande, kan du nog lyckas få jobb ändå.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

En gymnasieutbildning måste du ha, så se till att du faktiskt kan få det.
750 poäng extra är inte särskilt svårt att ta, men det kan tyvärr bli dyrt (brukar kosta 500:- per ämne, läser du tio ämnen så kostar det dig alltså 5000:-, och det är om du inte kuggar något slutprov).

Men då låter det som ett jättebra alternativ: du får en fullgod gymnasieutbildning samtidigt som du får extremt värdefull arbetserfarenhet. Normen är ju att man ska vara 25 år och ha 30 års arbetslivserfarenhet [smile]


   
SvaraCitera

Jag tycker att du ska läsa 2500 poäng, annars kommer du möjligen ångra dig i framtiden.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ga inte IT-programmet. Det storsta misstaget jag gjort var att ga det. Det som lars ut dar kan du lika garna lara dig pa fritiden om du bara ar intresserad och nagot ambitos. Att man far jobb direkt efter att ha gatt IT ar bullshit. Kanske lite smajobb och sa som att skriva lite webbsidor osv. Men annars maste du ando plugga vidare i framtiden. Det ar ju trots allt en teoretisk linje for det mesta. Valj Teknik- eller naturvetenskapsprogrammet istallet med inriktning data och matematik eller datorteknik.

Bonus: More chix, less nerds.

Daremot om du tycker om att jobba och inte ar studiemotiverad sa later altenativ 1 som ett bra val. Men tank da pa att du formodligen kommer fa jobba hela livet. Enligt mig ar det dubbelt sa jobbigt att arbeta som att studera, men det ar ju jag. Aja om du ska valja mellan dessa valj IT-larling.


   
SvaraCitera

Stämmer verkligen det där? På sin websida påstår de ju (tolkar jag det som) att du faktiskt får poäng för all den där praktiken. Oavsett vilket blir svaret detsamma.

Hessi:

Jag skulle vilja höra era åsikter. Vad tror ni är bäst?

Vill du spendera resten av ditt yrkesverksamma liv med att koppla in skrivare, slänga ut WoW-tards ut skoldatasalar och säga åt efterblivna användare att trycka på F1 för att få hjälp tycker jag du ska gå den där IT-lärlingsutbildningen.

Vill du göra någonting intressant med ditt liv, tänka självständigt eller någonsin tjäna mer än 20 000 i månaden före skatt skaffar du en studieförberedande gymnasieutbildning. Visst, det finns många människor som har stimulerande, välbetalda jobb utan någon högskoleutbildning. Dessa människor är dock inte IT-tekniker.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Gentlernen:

Vill du göra någonting intressant med ditt liv, tänka självständigt eller någonsin tjäna mer än 20 000 i månaden före skatt skaffar du en studieförberedande gymnasieutbildning. Visst, det finns många människor som har stimulerande, välbetalda jobb utan någon högskoleutbildning.

Om jag väljer att gå på det vanliga IT-programmet för att sedan läsa vidare på universitet då? Möjligen så kanske jag finner ett helgjobb/kvällsjobb då...


   
SvaraCitera

Hessi:

Om jag väljer att gå på det vanliga IT-programmet för att sedan läsa vidare på universitet då? Möjligen så kanske jag finner ett helgjobb/kvällsjobb då...

Låter väl som en god idé. Se bara till att du faktiskt får med alla kurser du behöver; ska du läsa datavetenskap eller liknande behöver du alla mattekurser upp till D och kanske något mer. Ska du gå en ingenjörsutbildning behöver du dessutom matte D, fysik B och på vissa skolor även kemi A. Rådgör med din studievägledare.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Gentlernen:

Rådgör med din studievägledare.

Yes, får nog ta ett samtal med min SYV redan efter första veckan 🙂


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hessi:

Yes, får nog ta ett samtal med min SYV redan efter första veckan 🙂

Besökte skolan jag ska börja på idag för att ställa några frågor.
Fick reda på att man får 1250 p för lärlingsutbildningen. Med andra ord så får jag 2500 p när jag tar studenten. För att jag dock ska få en allmän behörighet så krävs det att jag läser en extrakurs, Svenska B. Vilket jag naturligtvis kommer att göra i 2an/3an.

Så för min del blir det nog lärlingsprogrammet, för er som vill veta det 🙂


   
SvaraCitera