Aviseringar
Rensa alla

IT/Programmering


Ämnesstartare

Hej, jag var på ett sånt här öppet hus som ni kanske också har varit på och där gick jag in på Tekniken lagom munter. Men när jag kom ut därifrån hade mina tankar om teknikprogrammet ändrats helt. Det lät väldigt kul och man kan se fram emot en bra framtid i det. Jag kan redan en liten del av vad dom berättade men det av en grej som jag villa läsa på lite inna jag går in på det. Och det var typ Flash/3D. Jag vet ej hur svårt det är elelr hur enkelt det är att lära sig men om någon kunde ge mej tips om vart jag ska söka och få reda på information om det skulle vara jättebra.
Om någon ville ta den tid.

Tack.


   
Citera
Åtta

Pratar du om gymnasium nu? IT-gymnasium eller IT-inriktade linjer är i allmänhet rätt meningslösa. Om du ska lära dig något så får du i slutändan lära dig själv och senare läsa vidare på universitet/högskola. Således spelar det inte så stor roll vad du går, så länge du ser till att läsa de behörighetsgivande kurserna. Till datavetenskap brukar det vara typ matte D och fysik B, eller nåt i den stilen. Andra IT-inriktade utbildningar kan variera rätt mycket, men har du goda kunskaper inom matematik och fysik så har du nog behörighet till de flesta utbildningarna inom det området.


   
SvaraCitera

Börja som elektriker! Fett kul faktiskt! [y]
O man tjänar fet meh cash oxå!


   
SvaraCitera

Det finns ingen god gymnasieskola i hela Sverige för effektiv IT-inlärning. Vill du lära dig någonting, googla och lär dig själv. Tänk på att om du tänker att det blir svårt, så blir det svårt. Just Flash och 3D i det har jag aldrig prövat på, men jag har för mig att det inte är dundersvårt.


   
SvaraCitera

Portalens gymnasium är enligt mig själv (jag går på den i Göteborg) riktigt bra. Mycket 3D, fast inte så mycket Flash. Jag har den uppfattningen att Flash så småningom kommer att dö ut i och med HTML5 ändå, men 3D kan verkligen vara något att satsa på, så om du har ett Portalens gymnasium nära dig så borde du kolla på det 🙂

(Datorämnen jag har haft hittills där: Datorkunskap, Webbdesign, Programmering (Java), Operativsystem, Databashantering och 3D-animering) 🙂


   
SvaraCitera

Åtta:

matte D

Matte E från 2010, om jag inte minns fel.


   
SvaraCitera

Zirro:

(Datorämnen jag har haft hittills där: Datorkunskap, Webbdesign, Programmering (Java), Operativsystem, Databashantering och 3D-animering) 🙂

Onödigt, för du behöver ändå gå en riktig utbildning sen.


   
SvaraCitera

Gentlemen:

Onödigt, för du behöver ändå gå en riktig utbildning sen.

För att gå på en "riktig" utbildning måste man gå på gymnasiet först.


   
SvaraCitera

Måste hålla med alla gentlemen som skrivit innan, att det inte är en sådan bra idé att läsa IT-kurser på gymnasiet om man ändå ska läsa på högskolan eller universitetet. Däremot matematik kan vara en god idé, det är mycket matematiktillämpning på många datautbildningar och man behöver ju dessutom matematik för att vara behörig.


   
SvaraCitera

Zirro:

För att gå på en "riktig" utbildning måste man gå på gymnasiet först.

Då kan man gå vad som helst som har med sig Matte B och gå ett tekniskt basår. Läser man till Matte D behöver man inte ens det, och det krävs knappast ett IT-inriktat gymnasium för det. Det jag stör mig på är att folk luras till era skolor med löften om att ni blir lika attraktiva som högskolepersoner när ni kommer ut.


   
SvaraCitera

Om du inte har något problem med att lägga ~40 000 spänn och ett år av ditt liv på ett tekniskt basår är naturligtvis en IT-relaterad gymnasieutbildning en möjlighet (att ha kul under gymnasietiden är inte att förakta,) men tro inte att det ger dig några karriärmässiga fördelar, snarare tvärtom.

Zirro:

För att gå på en "riktig" utbildning måste man gå på gymnasiet först.

Ger din utbildning behörighet till en riktig utbildning, eller skippar den matten för att kunna täcka in fler IT-kurser? Min kusin läste på portalen förra året, och blev aningen irriterad när han insåg att han var tvungen att läsa till kurser i efterhand för att kunna söka DV.


   
SvaraCitera

Vad man än väljer för inriktning (IT-gymnasium eller Natur/Teknikprogrammet) så är det viktigaste att ha med sig Matte, och i vissa fall Fysik B, om man planerar att studera vidare på högskola/universitet. Detta är i princip säkrat på Natur (och i viss mån Teknik), men det är inte alltid det är det på ett IT-gymnasium.


   
SvaraCitera

FWIW tog jag en titt på Portalens programmeringsinriktning i Lidköping (i Göteborg finns uppenbarligen ingen dylik inriktning,) och det ser ut som att du på tre år får programmeringskunskaper motsvarande vad du lär dig under första terminen på ett DV-program. Det är även ganska talande att trots utbildningens stora fokus på webben ​är deras websida fullspäckad med fel.


   
SvaraCitera

Gentlernen:

Det är även ganska talande att trots utbildningens stora fokus på webben ​är deras websida fullspäckad med fel.

Och är kodad av någon som inte känner till © "(c) Portalens Gymnasium 2008" ..swt.


   
SvaraCitera

Hampie:

Och är kodad av någon som inte känner till © "(c) Portalens Gymnasium 2008" ..swt.

© vs. Portalen: 1 - 0


   
SvaraCitera