Aviseringar
Rensa alla

Italienska låneord


Ämnesstartare

Hej alla! Fick nyss reda på att min mormor har gått bort i går och det är samtidigt som jag ska börja i en ny skola, lyckat.. I alla fall, jag har en italienskläxa tills i morgon och eftersom jag inte klarar att gå ut alls så undrar jag om ni kan hjälpa mig. Jag har bara haft en lektion så det borde ni också klara;

Det är inte värsta grejen men man skulle gå ut till massa caféer och ta reda på vilka italienska ord som används i vår vardag som vi inte vet om...behöver bara ett par till sen är jag klar. T.ex. som ciao, cafe latte osv.

Och jag hittar verkligen inte på internet, typ svenska låneord från italien. Om ni hittar så snälla länka, grejen är att jag kan göra läxan men jag vill inte behöva gå ut...klarar ingeting just nu. Min pappa kör mig till skolan och tillbaks, annars skulle jag aldrig orka.

Tack på förhand.


   
Citera
Åtta

Du får några dagar ledigt för sorg vid bortfall av familjemedlem.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Åtta:

Du får några dagar ledigt för sorg vid bortfall av familjemedlem.

Vill inte missa något. Vi har typ 2 och en halvtimmes företagsekonomi i morgon och om man missar typ en sån lektion så är man ju lite ute och cyklar när man kommer tillbaks. Har inte råd att missa massa lektioner...

Tack ändå.


   
SvaraCitera
Åtta

EnDumAfrikanskVas:

T.ex. som ciao, cafe latte osv.

Alla jävla kaffesorter. Typ cappucino, macchiato, etc. Sen så har ju Starbucks (om jag inte missminner mig) en storlek på sina koppar som heter venti ("tjugo" på italienska).


   
SvaraCitera
Åtta

Tråden flyttad från Forum PLUS/Skola och Jobb


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Åtta:

Alla jävla kaffesorter.

Tack så mycket!
Vet du typ någon mat? Eller kan kolla någon italiensk matrestaurang på internet bara tror jag, typ som calzone? [crazy]


   
SvaraCitera
Åtta

EnDumAfrikanskVas:

Vet du typ någon mat? Eller kan kolla någon italiensk matrestaurang på internet bara tror jag, typ som calzone? [crazy]

De är ju inte direkt ord, utan snarare namn (vilket i och för sig kaffesorterna också är). Men om sådant också går bra så kan man väl lägga til saker såsom; carbonara och bolognese. Sedan så kommer ju spaghetti från italienskan; även tagliatelle.


   
SvaraCitera

   
SvaraCitera

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera