Aviseringar
Rensa alla

Italienska med "spansk-kunskaper"? :/


Ämnesstartare

Fungerar det att börja studera italienska med spanska i bagaget? [confused][cute]

- Blandar man bara ihop språken eller är det till hjälp?

- Är de så lika att det inte är lönsamt att lära sig Italienska?

- Någon som har studerat båda språken?

Jättetacksam för svar![bigsmile]


   
Citera

Verkar inte så hemskt lönsamt med italienska. Så länge du håller båda språken uppe bör du inte sammanblanda så hemskt...

Själv sammanblandar jag dock japanska och spanska, så vem är jag att tala...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ja, det låter vettigt. Japanska hade tveklös varit kul att lära sig [bigsmile] (synd jag bara har att välja på italienska eller ej)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

tack för svaret^^


   
SvaraCitera

MissAnox:

- Blandar man bara ihop språken eller är det till hjälp?

Nej inte direkt. Italienska är spanska med struktur.
Går du ifrån spanska till italienska så kommer du ha stor hjälp utav spanskan. Men går du italienska till spanska blir det svårt.

MissAnox:

Är de så lika att det inte är lönsamt att lära sig Italienska?

Dom första två veckorna kommer det kännas så. Men sen när uppgifterna blir svårare än de vanliga beskriv dig själv övningarna, då kommer skillnaden.

MissAnox:

Någon som har studerat båda språken?

ja


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Åh, tack Galvmeister! Dina svar är verkligen till stor hjälp![bigsmile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

MissAnox:

- Blandar man bara ihop språken eller är det till hjälp?

Ja.

MissAnox:

- Är de så lika att det inte är lönsamt att lära sig Italienska?

Nej.

MissAnox:

- Någon som har studerat båda språken?

Ja.


   
SvaraCitera

MissAnox:

- Blandar man bara ihop språken eller är det till hjälp?

Jag blandade ihop dem mycket. Läste spanska och italienska parallelt på samma nivå och blandade ständigt ihop dem eftersom de är så lika. Italienska är ju inte ett jättestort språk och om du inte kommer att behöva använda dig av det skulle jag nog rekommendera att skippa italienskan.

MissAnox:

- Är de så lika att det inte är lönsamt att lära sig Italienska?

Det beror lite på hur mycket du har tänkt läsa. Om du har tänkt läsa mycket italienska kommer skillnaden att märkas. Har du tänkt läsa lite kommer de att kännas väldigt likadana.

MissAnox:

- Någon som har studerat båda språken?

Ja, och jag bestämde mig för att ge upp italienskan och byta till ett annat språk.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Capture:

Italienska är ju inte ett jättestort språk och om du inte kommer att behöva använda dig av det skulle jag nog rekommendera att skippa italienskan.

Capture:

Har du tänkt läsa lite kommer de att kännas väldigt likadana.

Ja, jag tänker lite så också. Det kommer bara att röra sig om 3 steg, alltså relativt lite. Kommer nog att välja mer historia och samhällsvetenskap istället, eftersom inga fler språk är valbara.[n] Tack för svaret![bigsmile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag kan flytande spanska och har pluggat franska, så jag kan relatera lite.

- Blandar man bara ihop språken eller är det till hjälp?
Du blandar inte ihop språken, de är ganska olika och särskilt om du kan flytande spanska sedan tidigare - då lär det inte vara nåt problem.

- Är de så lika att det inte är lönsamt att lära sig Italienska?
Det vore snarare mindre lönsamt av den anledningen att italienska inte går att använda i samma utsträckning. Bättre att lära dig franska t ex.

- Någon som har studerat båda språken?
Jag kan spanska flytande och förstår mycket italienska, däremot blir det svårare att prata själv. Tänkte ta nån lättare kurs i framtdien så jag lär mig prata också.


   
SvaraCitera