Aviseringar
Rensa alla

J.D. Salinger


Ämnesstartare

Är det en bra författare att välja? Har ni läst, och vad har ni läst av honom? Jag ska nämligen i min nuvarande engelska kurs, läsa och recensera en bok och jag är förpillat sugen på denne författare.

Går årskurs ett på gymnasiet. Är van läsare, har traskat igenom allt från Zacharias Topelius Fältskärns berättelser till Björn Ranelid och Chuck Palahniuk[cute]


   
Citera
seasaw

The Catcher in the Rye e najs. Tror det är hans enda utgivna bok?


   
SvaraCitera
seasaw

"Mest känd är Salinger för sin romandebut Räddaren i nöden (The Catcher in the Rye) från 1951. Boken säljs fortfarande i betydande upplagor och betraktas som en milstolpe i 1900-talslitteraturen. Det var också den enda roman som Salinger publicerade, utöver den gav han ut tre novellsamlingar."

källa: http://sv.wikipedia.org/wiki/J.D._Salinger

Vet inte vad du menar med om det är en "bra författare att välja", men jag tycker The Catcher in the Rye är en bok man ska ha läst [y]


   
SvaraCitera

Tycker inte att The Catcher in the Rye var något vidare, men eftersom den har cementerats som en "milstolpe" i litteraturhistorien så måste den ju förstås vara bra enligt bättre vetande.


   
SvaraCitera

Schism:

Tycker inte att The Catcher in the Rye var något vidare, men eftersom den har cementerats som en "milstolpe" i litteraturhistorien så måste den ju förstås vara bra enligt bättre vetande.

[love]


   
SvaraCitera

Jag har inte läst själv honom, men jag har fått för mig att det ska vara en intressant författare att läsa om man är ungdom. The Catcher in the Rye har väl lite av ett moln av tonårsångest över sig, men är det ångest och andra jobbiga känslotillstånd man vill åt så borde man ju egentligen ge sig på Kafka direkt.

Schism:

Tycker inte att The Catcher in the Rye var något vidare, men eftersom den har cementerats som en "milstolpe" i litteraturhistorien så måste den ju förstås vara bra enligt bättre vetande.

Korrekt. Man ska inte säga emot proffstyckarna för då har man fel!


   
SvaraCitera

döda nu inga brittiska musikaliska genier nu bara [no-no]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

dazed_and_confused:

döda nu inga brittiska musikaliska genier nu bara

Nja, valde en av george orwell istället... så det ska nog vara lugnt [cute]


   
SvaraCitera

Istechetvåpunktnoll:

Nja, valde en av george orwell istället... så det ska nog vara lugnt [cute]

Skönt.


   
SvaraCitera
ohjens

John Lennons mördade läste The catcher in the ray, fick idéer och mördade stjärnan. Lite läskigt. men den är sjukt bra!!


   
SvaraCitera