Aviseringar
Rensa alla

Jägarexamen


Ämnesstartare

Någon här som har tagit den, och som kan berätta lite mer om själva grejen?

Tacksam om du bor i Stockholmsområdet.


   
Citera
Ämnesstartare

Min mosters man har precis tagit. Han tycker att han är jättecool och vill ut och göra Bambis föräldralösa.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

JÄVLA MONSTER!
DÖDA INTE DJUREN [mad]


   
SvaraCitera

Jag har tagit den.
Vad vill du veta?
Du går iallfall en kurs där ni läser teori, allt från ekologi och artkunskap till jaktlagsstifningen. sen är det praktisk skytteträning.
avslutas med teoriprov, (1 idag tror jag, var 2 förr) sen praktiska skjutprov för både hagel och kula. prov på säker vapenhantering.

//Tjabo


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

haha va lätt
låter skoj


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tickstart:

haha va lätt
låter skoj

För lätt!

Lasermannen did that


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Floppsen:

JÄVLA MONSTER!
DÖDA INTE DJUREN [mad]

Inte oss människor heller!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tjabo:

Vad vill du veta?

Hur mycket det kostar, samt hur lång tid en kurs brukar ta - hur många lektioner, under hur lång period (veckor, månader)? Borde stå på hemsidan, men har inte lyckats på upp något exakt pris. Men, kan man räkna med ungefär minst 5000 kronor? Hur mycket kostade ditt?

Hur svårt var det? Är det mycket att lära sig, underlättar det om man har en känsla för ekologi och sånt innan man börjar med kursen för att man ska komma undan med få lektioner?

Samt, vilket vapen är "trassligast" att lära sig? Hagelgeväret (med tanke på att det är utan sikte och sånt)?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

Han tycker att han är jättecool och vill ut och göra Bambis föräldralösa.

Okej.. Men han vet väl att man inte får skjuta precis hur som helst?..


   
SvaraCitera

Alla kan lära sig. jag har varit med i skogen sen jag kunde gå så jag hade mycket gratis. men alla kan lära sig. vi hade vissa i min grupp som i princip aldrig hade jagat.

det fungerar ju inte som körkortslektioner direkt. du tar ett jägarexamenpaket med teori då är det ex antal kvällar med i det priset. är man vaken och pluggar hemma i veckorna är det inget problem.
sen är det förmodligen så att det inte ingår nån ammuniton och skyttetränning i dom här 5000 kr. låter bara som det är teoripaketet med tanke på priset. så ha det i åtanke.

sen ska du läsa jägarexamen genom Jägarnas Riksförbund modell och INTE jägareförbundet. Jägareförbundets modell är 7 böcker att läsa mycket onödigt pladder. Jägarnas Riksförbunds modell är 1 bok
(+ jaktlagsstiftningen) som är mera lättläst och tar upp det som är relevant.

när du väl kommer underfull med att skjuta hagel så kommer du förmodligen att tycka det är lättare det är ett helt annat skjutsätt.
Du siktar igentligen inte med ett hagelvapen utan du "pekar" bara på målet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Renesmee:

Okej.. Men han vet väl att man inte får skjuta precis hur som helst?..

Det hoppas jag


   
SvaraCitera

Renesmee:

Okej.. Men han vet väl att man inte får skjuta precis hur som helst?..

Hihi. [smile]

Min fader jagar. Det kostar mycket, med att få licens och köpa vapen, ammunition, vapenskåp, jakt kläder, walkie talkie osv.


   
SvaraCitera

isola:

Renesmee: Okej.. Men han vet väl att man inte får skjuta precis hur som helst?..

Det hoppas jag

Det finns ju nåt som kallas jägarmässig avskjutning. Dår skjuter du inte bort modersdjuret från kalven/kidet. Vi beter oss inte hur som helst.
och vi hjälper tex djuren under svåra perioder genom stödutfordring


   
SvaraCitera

Macktorsken:

Min fader jagar. Det kostar mycket, med att få licens och köpa vapen, ammunition, vapenskåp, jakt kläder, walkie talkie osv.

Ja inte är det gratis men det är inte direkt dyrare än nåt annat intresse heller[smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tjabo:

Det finns ju nåt som kallas jägarmässig avskjutning. Dår skjuter du inte bort modersdjuret från kalven/kidet. Vi beter oss inte hur som helst.
och vi hjälper tex djuren under svåra perioder genom stödutfordring

Är 100% säker på att alla jägare inte försäkrar sig om att det inte finns något kid i en buske bakom.


   
SvaraCitera