Aviseringar
Rensa alla

Jägarexamen


Tjabo:

Ja inte är det gratis men det är inte direkt dyrare än nåt annat intresse heller

Jo, det är mycket dyrare än många andra intressen. Bara ett vapenskåp kostar några tusen.

Så det är mycket dyrare än de flesta aktiviteter man kan hitta på.

isola:

Är 100% säker på att alla jägare inte försäkrar sig om att det inte finns något kid i en buske bakom.

Det är klart, men då bryter dom mot lagen. Men som alla vet så är det enkelt att göra det. [sad]


   
SvaraCitera

isola:

Är 100% säker på att alla jägare inte försäkrar sig om att det inte finns något kid i en buske bakom.

Idag så sköter dom alla flesta den biten. tex om det kommer en ensam älgko som man inte ser/kan avköra om den har nån kalv "i en buske bakom" då avstår man från att skjuta. sen är självklart ingen fullkomlig saker går fel ibland men då får man försöka rätta till det.

Vore kul att ha en ordentlig diskussion med dej om detta ämne Isola.[bigsmile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tjabo:

Idag så sköter dom alla flesta den biten. tex om det kommer en ensam älgko som man inte ser/kan avköra om den har nån kalv "i en buske bakom" då avstår man från att skjuta. sen är självklart ingen fullkomlig saker går fel ibland men då får man försöka rätta till det.

Så du menar att man låter bli att skjuta älgkor då? Eftersom man aldrig kan vara säker på att den inte har gömt undan kidet en bit bort.


   
SvaraCitera

Macktorsken:

Jo, det är mycket dyrare än många andra intressen. Bara ett vapenskåp kostar några tusen.

Så det är mycket dyrare än de flesta aktiviteter man kan hitta på.

Ja det är en stor utgift direkt med jägarexamen och allt samtidigt. men du kan få loss ett skåp för 3-4 papp idag. En bra hagelbössa beg. för 4000, en studsare för 2000


   
SvaraCitera

Tjabo:

Ja det är en stor utgift direkt med jägarexamen och allt samtidigt. men du kan få loss ett skåp för 3-4 papp idag. En bra hagelbössa beg. för 4000, en studsare för 2000

Det är fortfarande mycket pengar. Man kommer fortfarande behöva hörselskydd, walkie takie, rätt kläder osv.


   
SvaraCitera

isola:

Så du menar att man låter bli att skjuta älgkor då? Eftersom man aldrig kan vara säker på att den inte har gömt undan kidet en bit bort

älgarna gömmer aldrig sina kalvar som hänger med, men om man inte är säker, pga att dom kan ha "halkat" efter el dyl. så skjuter man inte


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tjabo:

älgarna gömmer aldrig sina kalvar som hänger med, men om man inte är säker, pga att dom kan ha "halkat" el dyl. så skjuter man inte

Alltså så kan man inte skjuta älgkor man inte spanat på en längre tid, och så tror jag faktiskt inte att de flesta jägare tänker.


   
SvaraCitera

Macktorsken:

Det är fortfarande mycket pengar. Man kommer fortfarande behöva hörselskydd, walkie takie, rätt kläder osv.

Man behöver ju inte ha det nyaste bästa häftigaste grejjerna. man får väl handla vartefter. kläder går i princip att ha vad som helst, måste ju inte ha nånting det står chevalier på. Finns billigare radioapparater för en 1500 som duger utmärkt. sen håller ju en radio förhoppningsvis i 10 år iallfall. ´Jag har en zodiac p2400 som jag haft i snart tio år fungerar utmärkt


   
SvaraCitera

Tjabo:

1500 so

Ser du? Det blir bara mer och mer. [smile]
Image


   
SvaraCitera

isola:

Alltså så kan man inte skjuta älgkor man inte spanat på en längre tid, och så tror jag faktiskt inte att de flesta jägare tänker.

Nej man behöver ju inte ha spanat på den en längre tid, kommer det en älgko ut på ett hygge så får man ju släppa ut henne tillräckligt långt till man kan konstatera att det inte är några kalvar med


   
SvaraCitera

Macktorsken:

Ser du? Det blir bara mer och mer.

ja men jag sa ju det att det kan ju bli stora utgifter på en gång men sen står man ju sig rätt så länge. men totalt sett ser jag det inte som en dyrare hobby än någon annan


   
SvaraCitera

Tjabo:

ja men jag sa ju det att det kan ju bli stora utgifter på en gång men sen står man ju sig rätt så länge. men totalt sett ser jag det inte som en dyrare hobby än någon annan

Det är exakt vad det är. Om du tänker på vilka hobbys folk har så är det dyrt. Det är billigare att måla modeller, spela fotboll, bandy, badminton etc etc etc etc etc


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tjabo:

Nej man behöver ju inte ha spanat på den en längre tid, kommer det en älgko ut på ett hygge så får man ju släppa ut henne tillräckligt långt till man kan konstatera att det inte är några kalvar med

Tvivlar starkt på att alla jägare låter henne gå tillräckligt långt och riskerar att missa en bra skottvinkel bara för att kolla om något kid kommit på efterkälken.


   
SvaraCitera

Macktorsken:

Det är exakt vad det är. Om du tänker på vilka hobbys folk har så är det dyrt. Det är billigare att måla modeller, spela fotboll, bandy, badminton etc etc etc etc etc

jag har aldrig sagt att den är gratis. men vad spelar det förroll vad det kostar igentligen om det är nånting man vill hålla på med? då får man ta det pö om pö och dela upp kostnaderna. Sen är ju naturupplevelser värd endel också [wink]. Den får man inte i en badmintonhall [bigsmile]


   
SvaraCitera

Tjabo:

jag har aldrig sagt att den är gratis. men vad spelar det förroll vad det kostar igentligen om det är nånting man vill hålla på med

Klart man ska hålla på med det man vill. Påpekade bara att det är dyrt.


   
SvaraCitera