Aviseringar
Rensa alla

jämföra hundar med barn?


Ämnesstartare

tycker ni att man kan jämföra att vara hundägare med att ha barn? Har haft hund sedan jag var 11 och har nu 3 egna plus 3 till i familjen som jag tar hand om. har bott hemifrån ett år när jag läste på annan ort men hoppade av och flyttade hem igen efter första året, vet att jag kan ta hand om mig själv och mina hundar. är det jämförbart då med att skaffa barn tycker ni? vill hemskt gärna ha barn men ska såklart gå klart i skolan först och egentligen helst göra klart lärlingstiden (målare) men sedan vill jag ha barn. självklart under förutsättningarna att jag har fast boende och förhållande med fast inkomst. Tror ni med denna info att jag skulle klara att ta hand om ett barn?


   
Citera

Jag tycker det.. [smile]


   
SvaraCitera

Ja, det tycker jag nog. En hund är som en familjemedlem. Och de kräver uppmärksamhet som ett banr och så.

Jag skulle till exempel välja min hunds liv (notera då att hon säkert kommer kola innan årsskiftet) före många av de jag känners liv.

Hon betyder helt enkelt mycket, även om hon inte tillför mycket annat än snarkningar.


   
SvaraCitera
kachin

well, aldrig haft en hund, men många gör ju så att de skaffar sig en >provbebis< för att se hur det funkar, och sedan kanske går vidare på the real deal. så visst kan det vara likheter.


   
SvaraCitera

Ptja, asså, likheter finns det ju definitivt.


   
SvaraCitera

sheltiegirl:

jag läste på annan ort men hoppade av och flyttade hem igen

sheltiegirl:

vet att jag kan ta hand om mig själv

Du var så bra på att ta hand om dig själv att du flyttade hem till mamma igen?

sheltiegirl:

är det jämförbart då med att skaffa barn tycker ni?

Valpar sover på natten, det gör inte barn.
Valpar kan man lämna ensamma några timmar, det går inte med barn.
Valpar behöver inte hjälp med läxor.
Valpar kostar inga pengar mer än foder och vetrinär.
Valpar ifrågasätter inte och har ingen trotsålder. (inte som barn iaf)
osv..

Hundar är absolut som en familjemedlem, men inte som ett barn. Kanske som en tonåring som klarar sig ganska mycket själv, men ett litet barn är MYCKET mer krävande än en valp/hund.

Jag vet, jag har båda.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

sheltiegirl:

tycker ni att man kan jämföra att vara hundägare med att ha barn?

Nej det är långt ifrån jämförbart, även fall många hundägare vill tro detta. Har själv vuxit upp med hund. har visserligen inte ett barn men min syster fick en när jag var i nedre tonåren och det är långt ifrån samma sak.

Hundar som många andra typer av de djuren växer upp fort. Praktiskt taget föds med överlevnadsinstikterna och kan klara sig själva relativt fort. Små barn dock är mycket svaga som små och är helt beroende av vuxna och deras omvårdnad.

En hund behöver mat, vatten och gå ut och pinka ett par gånger om dan så klarar de sig.


   
SvaraCitera

Pheadrus:

Valpar kan man lämna ensamma några timmar, det går inte med barn.

Nej, valpar lämnar man inte ensamma några timmar!
Unghundar däremot.

Pheadrus:

Valpar ifrågasätter inte och har ingen trotsålder. (inte som barn iaf)

Johodu! Många hundar har en tydlig trotsålder när de börjar bli könsmogna.

Petitesser, men jag var tvungen 🙂

Det är klart barn är mycket mer krävande, en hund är väl som en lightversion av ett barn.


   
SvaraCitera

Nej. Bra att du klarar hundar, men det krävs mer än så med barn.
Vänta några år med barn lilla du. Alla tjejer vill ha barn ibland, men det betyder inte att man är redo för det.


   
SvaraCitera

barn och hundar har 1 sak egemnsamt;gillar men ej dem gillar de en


   
SvaraCitera

Blivande_japan:

barn och hundar har 1 sak egemnsamt;gillar men ej dem gillar de en

mkt tänkvart fiffi


   
SvaraCitera

sheltiegirl:

jämföra hundar med barn?

Hundar har så läskiga tänder och man vet inte hur man ska tillfredsställa dem. Barn behöver lära sig fler saker än sitt, ligg, apport. Dom behöver stödhjul, hjälmar och galonbyxer, äta med bestick och träffa munnen. Defekta hundar kan avlivas, defekta barn som aldrig blir gångbara får man rulla fram och mata tills de bli 18.


   
SvaraCitera

Familjemedlem, ja. Men inte människobarn.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hundar är inte som barn. Bara för att de har en del saker gemensamt kan man inte förvänta sig att man klarar av att ta hand om ett barn i alla dess stadier bättre för att man har hund. Tror att du ska ta det som det kommer, när du får ett barn i framtiden kommer du att lära dig och mogna i uppgiften, som de allra flesta föräldrar.


   
SvaraCitera

Ingemarsdotter:

jag vet, jag luktar bättre än du"

Har du sniffa hon i musen? [wink] [crazy]


   
SvaraCitera