Aviseringar
Rensa alla

Jämnåriga hetsade 15-åring till självmord


Ämnesstartare

http://www.vancouversun.com/Video+Amanda+Todd/7376722/story.html
(15-åringens youtubefilm strax innan självmordet)

Är det bara jag som anser att barnanstalter och tvångsövertagande av sociala myndigeheter ibland kan vara befogade? Har man mobbat och hetsat ett jämnårigt barn till att begå självmord så är det något i uppfostran som har gått fel.

Att småglin kan vara elaka och sakna sympati är väl känt sedan länge. Men det här går över mitt förstånd. 14-15 åringar borde förstå bättre.

Läs mer:

http://news.nationalpost.com/2012/10/12/amanda-todd-suicide-2012/


   
Citera

personen som förföljde henne med bröstbilden borde ha åkt fast på något vis, ja.
resterande var väl mest puckogäng som hängde efter varandra och mobbade för att inte själva bli mobbade ungefär. där är det fel på hela systemet, inte enskild individ.


   
SvaraCitera

Jag blir bara förbannad när man daltar med människor som begår brott. Vi har en frihet under ett ansvar. Därför ska man ställas till svars när man bryter det förtroendet från oss andra i samhället.

15 åringar är tillräckligt mogna för att veta vad ansvar är för något.


   
SvaraCitera

glöm:

där är det fel på hela systemet, inte enskild individ.

Du skriver som om individerna var omedvetna robotar. Vi är faktiskt självmedvetna varelser och därför finns konceptet om ansvar!


   
SvaraCitera

xyz123:

Du skriver som om individerna var omedvetna robotar. Vi är faktiskt självmedvetna varelser och därför finns konceptet om ansvar!

jo visst har de sitt ansvar. men jag anser inte att de fjorton/femtonåringar som var korkade nog att hänga på mobbingen bör sitta på anstalt etc.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

glöm:

där är det fel på hela systemet, inte enskild individ.

Håller inte alls med. Varje individ har ett eget ansvar. Vågar man inte gå emot folk som i sin närhet hetsar andra att begå självmord så är man minst lika delaktg.

Att sitta på anstalt innebär nödvändigtvis inte att sitta i fängelse. De kan däremot vara nödvändigt för att dessa kids ska lära sig att det de gjorde var fel, eftersom att deras föräldrar misslyckats med det.


   
SvaraCitera

glöm:

jo visst har de sitt ansvar. men jag anser inte att de fjorton/femtonåringar som var korkade nog att hänga på mobbingen bör sitta på anstalt etc.

Ska de släppas fria? Vad ger det för signal till de? Det ger signalen att vi tolererar sådant beteende och att de nästa gång kommer bli lika lätt förlåtna. Vem skärper sig egentligen efter en sådan handling när omgivningen är förlåtande hela tiden mot dåliga handlingar?


   
SvaraCitera

xyz123:

Ska de släppas fria?

Hon syftar nog på de som indirekt mobbar. De som flyter med strömmen, bl.a för att själva inte bli mobbade eller hamna utanför sin egna grupp.


   
SvaraCitera
Paseo

Usch, sånt här får mig att må så dåligt.
Usch å få å blä mår illa.
Sen att hon hade stöd av familj o vänner, men var ensam i hennes tankar, ja då hade ju inte något hjälpt. Jag HATAR vad som har hänt med samhället. Fyyy.


   
SvaraCitera

Man borde spärra in hela bunten. Vissa håller ju fortfarande på och driver med tjejen - istället för att ha dåligt samvete. Då är man ju inte riktigt frisk ...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Xisco:

De som flyter med strömmen, bl.a för att själva inte bli mobbade eller hamna utanför sin egna grupp.

Varför ska mobbning vara ett undantag? Om ditt umgänge rånar en bank och du bara hänger med in på banken och tittar på för att inte riskera att hamna utanför så lär du garanterat bli fälld för medhjälp.

Varför ska inte mobbning där andra både psykiskt och fysiskt misshandlade denna tjej i över ett år även räknas som samma delaktighet? Står man och bevittnar detta och kanske slänger ur sig lite ord själv så är man lika skyldig.

Jag tycker att man daltar alldeles för mycket med barn som mobbar. Såg en otroligt berörande dokumentär om barn som tagit sitt liv pga mobbare och om barn som blev mobbade (ett filmteam har följt med och filmat mobbningen med täckmantel för att filma något annat).


   
SvaraCitera

Lloyd Blankfein:

Varför ska inte mobbning där andra både psykiskt och fysiskt misshandlade denna tjej i över ett år även räknas som samma delaktighet? Står man och bevittnar detta och kanske slänger ur sig lite ord själv så är man lika skyldig.

Har jag sagt något annat?


   
SvaraCitera

varför är ett självmord oavsett skäl, viktigare än alla andra om det finns på Youtube. Unga tar livet av sig varje dag, ändå är det här fallet på alla sätt mer uppmärksammat än övriga. Mänskligheten äcklar mig ibland. Dessvärre så kommer väll ingen förändring att ske i realiteten.


   
SvaraCitera

Föräldrar och andra vuxna i omgivningen måste ta på sig en uppfostringsroll. När ett barn mår dåligt eller agerar våldsamt mot sig själv/andra då måste barnet få hjälp i god tid. Egentligen skulle det behövas enskilda samtal med varje elev ifrån tidig årskurs, för att kunna uppmärksamma varje individs eventuella problem. Terapi är ingen dum idé, det borde läggas mer pengar på människors välbefinnande för då kan också andra områden förbättras.

Hur någon agerar beror med högsta sannolikhet på hur den blivit behandlad, att den inte har fått tillräckligt med stöd. Det kanske inte går att få alla personer till att bli helgon, men det går att anpassa de flesta till att leva tillsammans. I alla fall går det att ha en neutral inställning till omvärlden.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

OF 5:

varför är ett självmord oavsett skäl, viktigare än alla andra om det finns på Youtube.

Det finns ingen som har påstått det.

OF 5:

Unga tar livet av sig varje dag, ändå är det här fallet på alla sätt mer uppmärksammat än övriga. Mänskligheten äcklar mig ibland.

I och med att det finns en film på Youtube som offret själv laddat upp så är det klart att det bli mer uppmärksammat. Som icke anhörig är det nog enklare att bli mer berörd när man faktiskt ser offret berätta sin historia än att bara läsa en artikel i en tidning.

Båda fallen är givetivs lika hemska, men det ena är enklare att relatera till. Så enkelt är det. Jag förstår inte riktigt varför mänskligheten skulle äckla dig pga det faktumet.


   
SvaraCitera