Aviseringar
Rensa alla

Jämnföra buddihism och judendom


Ämnesstartare

Det är mitt skolarbete och nu är det så att jag behöver hjälp med det, jag skriver om skillnader istället eftersom att det inte finns särskilt många likheter mellan dom två religionerna, men iallafall, är det någon som har lust att hjälpa mig?


   
Citera

hatar att jämnföra saker, vet aldrig vad jag håller på med just då, när jag jämnför[blush]


   
SvaraCitera

asså det är två helt olika religioner som inte har något alls med varandra att göra.vad är det du behöver hjälp med eg? kan ju knappast vara så svårt att hitta skillnader mellan dem?


   
SvaraCitera

En likhet är att båda är skräp.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tickstart:

hatar att jämnföra saker, vet aldrig vad jag håller på med just då, när jag jämnför

Haha suger på det med men är ju något som måste göras liksom...

Nintendos BFF:

asså det är två helt olika religioner som inte har något alls med varandra att göra.vad är det du behöver hjälp med eg? kan ju knappast vara så svårt att hitta skillnader mellan dem?

Har liksom skrivit grundarna och hur många det finns av judar och buddhister i världen, deras symboler och vad reglerna är sen har det bara tagit stopp och detta är det viktigaste och jag måste verkligen få bra på det här så...

Zapetta:

En likhet är att båda är skräp.

Haha tror inte min SO-lärare uppskattar om jag skriver det [wink].


   
SvaraCitera

emma_96:

Haha tror inte min SO-lärare uppskattar om jag skriver det [wink].

Sad but true.


   
SvaraCitera

Judarna följer enbart det gamla testamentet som skiljer sig mot det nya genom att hålla hårt på regeln "öga för öga, tand för tand etc", medan buddhister är 100% fredliga av sig. Om man ska jämföra buddhismen med i stort sett alla andra större religioner i världen så är buddhisterna i stort sett dom enda som inte har ställt till med nån form av övergrepp eller annat jävelskap genom historien. På judendomen så kan man alltid kolla på hur Israel (en zionistisk stat, ej att jämföra med vanlig ortodox judendom) har behandlat grannlandet Palestina från 1948 tills idag.


   
SvaraCitera

nu ska man komma ihåg att det är stora skillnader mellan olika sorters buddhism och olika sorters judendom, men eftersom jag inte tror att din analys behöver vara så djupgående nöjer jag mig med det här:

en sak jag kan komma på är religionernas disposition för sekularism, alltså att själva tron inte ska/behöver inkräkta på samhällslivet, utan att det är vad vi i moderna termer kallar en privatsak.

inom judendomen beror det på att handling, inte tro, styr om man är en syndig människa. judarnas uppgift är att vara ett gott föredöme genom handling och andra människors tro är irrelevant så länge de handlar riktigt. du kan ta upp hur det skiljer sig från kristendomen, i vilken själva tron är det primära, när det kommer till möjligheterna till att interagera sekulärt med andra människor.

inom buddhismen är man likaledes fri att kombinera sin buddhism med vilken annan tro som helst (det är målet, inte medlet, som är viktigt), och andra religioner anses därmed inte vara problematiska. vidare har till och med dalai lama, trots sin position som andlig ledare, önskat se demokratiskt sekulärt styre i tibet istället för den gamla teokrati han var utvald att leda.

så, ja, det är ju en grej.


   
SvaraCitera

En olikhet är: Siddharta Gautama lovades ära, rikedom och makt över ett rike av Mara men han avböjde frestelserna till förmån för upplysning.

Jahve lovade Abraham sin välsignelse, moraliska garanti och ett stort rike varpå han reste till Canaan, som nu kallas Israel.

Jämför vidare t.ex. judarnas förlovade land Israel i mellanöstern och dess konsekvenser, med Tibets förföljelse av kinesiska regeringen och tibetanernas princip av icke-våld och medlidande.


   
SvaraCitera

Mattias94:

en zionistisk stat

Image


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Zapetta:

Sad but true.

Jaop, annars skulle jag lätt skrivit det ;D.


   
SvaraCitera

Mattias94:

medan buddhister är 100% fredliga av sig.

lol nej


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Mattias94:

Judarna följer enbart det gamla testamentet som skiljer sig mot det nya genom att hålla hårt på regeln "öga för öga, tand för tand etc",

amnion:

nu ska man komma ihåg att det är stora skillnader mellan olika sorters buddhism och olika sorters judendom, men eftersom jag inte tror att din analys behöver vara så djupgående nöjer jag mig med det här:

frukt:

En olikhet är: Siddharta Gautama lovades ära, rikedom och makt över ett rike av Mara men han avböjde frestelserna till förmån för upplysning.

Tack! [bigsmile] nu ska jag bara försöka skriva om allt så att det ser ut som att jag har skrivit det...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag jämförde livsråd från modern tid med buddhismen samt kristendomen och sedan även mellan kristendomen och buddhismen.

Fick MVG i arbetet och blev tillfrågad om de fick använda arbetet i framtiden för hur ett arbetet ska se ut i uppgiften.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

D3wnis:

Jag jämförde livsråd från modern tid med buddhismen samt kristendomen och sedan även mellan kristendomen och buddhismen.

Fick MVG i arbetet och blev tillfrågad om de fick använda arbetet i framtiden för hur ett arbetet ska se ut i uppgiften.

Oj shit! [surprised] Vill också få så bra men lär aldrig lyckas! [cry]


   
SvaraCitera