Aviseringar
Rensa alla

Järva pride


mens
 mens
Ämnesstartare

Folk jag känner är ganska upprörda över detta upptåg men jag måste säga att jag inte tycker att det är så väldigt negativt. Har jag förstått det rätt så är det ett pridetåg för förorten där mycket intolerans finns pga bl a religiösa skäl.
Dock kan det ju tolkas som en agitation mot folk samt att utge sig för att bry sig om en utsatt grupp bara för att få bråka med en annan grupp. Detta har sedan ingen koppling till RFSL, som annars brukar anordna pride-event.
Vad tycker ni om detta, bu eller bä? Har inte läst så mycket om det men det känns mest som något bra?

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/stockholm/antirasistiskt-pride-anordnas-i-jarva

http://pridejarva.se/

http://www.metro.se/nyheter/hbtq-aktivister-protesterar-mot-sd-profilens-pridetag-de-hetsar-mot-invandrare/EVHogt!PJwCm6IuceWC6/


   
Citera

blir spännande att se effekterna. poängen är förstås att utmana.


   
SvaraCitera
mens
 mens
Ämnesstartare

Schism:
blir spännande att se effekterna. poängen är förstås att utmana.

Ja det känns ju väldigt mycket "nanana kolla det här gillar ni inte va, kområkområ" men är det så så finns det ju ändå fog för någon slags insats i förorten som tar itu med bl a homofobi.


   
SvaraCitera

Tycker det är lite löjligt men ser poängen. 

Jag menar, om människor med kopplingar till SD får för sig att sysselsätta sig med sånt här så är det väl jättebra? Dumt kanske att gå in och markera med att det är fel? Detta är ju snarare ett steg i rätt riktning för de främlingsfientliga att bli mindre främlingsfientliga...  


   
SvaraCitera

Hah, oavsett vad sverigedemokrater gör så verkar folk alltid anta att allting bottnar i rasism. 


   
SvaraCitera

När SD:s toppolitiker många gånger uttryckt sig grovt homofobiskt och framförallt uttryckt avsky för prideparader, och dessutom när partiet inte vill att HBTQ-människor ska ha samma rättigheter som heterosexuella, så blir det lätt att man ifrågasätter deras motiv med att vilja anordna en prideparad.


   
SvaraCitera

Vad hade dom gjort fel egentligen?


   
SvaraCitera
mens
 mens
Ämnesstartare

magiul:
När SD:s toppolitiker många gånger uttryckt sig grovt homofobiskt och framförallt uttryckt avsky för prideparader, och dessutom när partiet inte vill att HBTQ-människor ska ha samma rättigheter som heterosexuella, så blir det lätt att man ifrågasätter deras motiv med att vilja anordna en prideparad.

Jo precis. Dock kanske ändamålet helgar medlen.


   
SvaraCitera

magiul:
När SD:s toppolitiker många gånger uttryckt sig grovt homofobiskt och framförallt uttryckt avsky för prideparader, och dessutom när partiet inte vill att HBTQ-människor ska ha samma rättigheter som heterosexuella, så blir det lätt att man ifrågasätter deras motiv med att vilja anordna en prideparad.

Nu är det ju ej SD själva som har anordnat den, utan några personer med viss koppling.. Men oavsett tycker jag det är jättebra av dem. Vad skulle de ha för dolda motiv, menar du??  


   
SvaraCitera

Bra att även förorterna får pride tåg genom sig, är trots allt där det behövs mest.


   
SvaraCitera

Ett otroligt bra initiativ! Men det avslöjar också vänsterns och HBTQ-rörelsens hyckleri och feghet. 


   
SvaraCitera

En klar majoritet av världens muslimer tycker att homosexualitet är fel. Det är i förorterna där intoleransen mot kvinnor och homosexuella är som minst som prideparader behövs allra mest. Annars brukar Pride i Sverige, som vanligtvis går i innerstaden, bara handla om att slå in öppna dörrar. Nu anordnas Pride där det behövs som allra mest, fast av konservativa.Att vänstern, högern och HBTQ-rörelsen inte anordnat Pride i förorterna tidigare visar på deras enorma feghet. Nu väljer man istället att stämpla Pride Järva som rasistisk och man planerar istället att annorlunda manifestationer mot Pridetåget.

Sverige är uppochner. 


   
SvaraCitera

Mycket skitprat kring detta, låt mig klargöra.

Det är inte idén i sig som är ett problem. Det finns ingenting förkastligt i att hålla en Prideparad i dessa områden, tvärtom, är det moraliskt önskvärt eftersom en stor del av invånarna i dessa områden är homofober. Statistiskt sätt är det ett faktum att en överväldigande majoritet av alla Sveriges muslimer är homofober - och ingen behöver börja med struntpratet att det inte är den homosexuella personen som fördöms utan handlingen - utfallet blir detsamma. Att vara homofobi är lika illa som att vara rasist.

Vad som är problemet är att denna parad arrangeras av en person som stödjer Sverigedemorkaterna. Sverigedemokraterna är i sin tur ett parti som vill frånta homosexuellas rätt att adoptera barn (det finns inga goda skäl för det och den som tycker olika är irrationell - pröva att utmana mig så visar jag hur rätt jag har). Mats Daglerlind är öppet en homofob, rasist och islamofob. Dessa människor arrangerar knappast denna parad i stöd för homosexuella utan snarare för att vinna röster till SD och skapa antipati mot muslimer. Motivet till paraden är lika intressant som paraden i sig. Det är pinkwashing.

Gärna en sådan här parad. Men med andra arrangörer. Dessa arrangörer är ett osmakligt skämt. Däremot så är jag enig i en sak - de som kallar sig liberaler sviker HBTQ människor och kvinnor i förorten. Den saken är klar. Religion ska inte vara en ursäkt för barbarism och allmän efterblivenhet som av något skäl just religiösa livsåskådningar ger upphov till runt om i hela världen som de alltid har gjort och fortsätter att göra.


   
SvaraCitera

S3ON:
Nu är det ju ej SD själva som har anordnat den, utan några personer med viss koppling.. Men oavsett tycker jag det är jättebra av dem. Vad skulle de ha för dolda motiv, menar du??  

De vill försöka provocera fram en reaktion från muslimer, som det sägs i en av artiklarna som länkades. SD brukar själva provoceras av pridefestivaler men nu vill de använda den som ett verktyg för att provocera andra.


   
SvaraCitera

Resurrectio
Det är inte idén i sig som är ett problem. Det finns ingenting förkastligt i att hålla en Prideparad i dessa områden, tvärtom, är det moraliskt önskvärt eftersom en stor del av invånarna i dessa områden är homofober. Statistiskt sätt är det ett faktum att en överväldigande majoritet av alla Sveriges muslimer är homofober - och ingen behöver börja med struntpratet att det inte är den homosexuella personen som fördöms utan handlingen - utfallet blir detsamma. Att vara homofobi är lika illa som att vara rasist. 

Korrekt, bra skrivet!

Resurrectio: Vad som är problemet är att denna parad arrangeras av en person som stödjer Sverigedemorkaterna. Sverigedemokraterna är i sin tur ett parti som vill frånta homosexuellas rätt att adoptera barn (det finns inga goda skäl för det och den som tycker olika är irrationell - pröva att utmana mig så visar jag hur rätt jag har). Mats Daglerlind är öppet en homofob, rasist och islamofob. Dessa människor arrangerar knappast denna parad i stöd för homosexuella utan snarare för att vinna röster till SD och skapa antipati mot muslimer. Motivet till paraden är lika intressant som paraden i sig. Det är pinkwashing.

Problemet är inte att paraden arrangeras av SD-sympatisörer. Naturligtvis kan man stå upp för HBTQ utan att vara för homoadoptioner. Problemet är att paraden delvis arrangeras av en homofob. Dagerlind är dock inte rasist. Motivet är naturligtvis att belysa om den intolerans som finns bland muslimer i förorten, vilket är helt rimligt.

Resurrectio: Gärna en sådan här parad. Men med andra arrangörer. Dessa arrangörer är ett osmakligt skämt. Däremot så är jag enig i en sak - de som kallar sig liberaler sviker HBTQ människor och kvinnor i förorten. Den saken är klar. Religion ska inte vara en ursäkt för barbarism och allmän efterblivenhet som av något skäl just religiösa livsåskådningar ger upphov till runt om i hela världen som de alltid har gjort och fortsätter att göra.

Grejen är att arrangörerna till Pride Järva har gått ut och sagt att man inte kommer hålla paraden om Pride eller någon annan grupp gör det istället. Såhär skrev man i en debattartikel:

"Vi har tagit initiativ till Pride Järva därför att hbtq-rörelsen har svikit. Vi förstår att vi därigenom trampat på en öm tå hos personer inom rörelsen som Annika Hamrud. Om ni inte vill att "rasister" ska prajda på Järva så är det enkelt åtgärdat. Arrangera en egen hbtq-parad så ställer vi in vår. Ta ert ansvar eller finn er i att andra tar det i ert ställe. Valet är ert."

Att prideparad delvis arrangeras av en homofob är helt enkelt helt HBTQ-rörelsens fel. 


   
SvaraCitera