Forumet - jätte svårt att somna på kvällar/nätter, någon som har några tips för bättre sömn? seriösa svar tack!

jätte svårt att somna på kvällar/nätter, någon som har några tips för bättre sömn? seriösa svar tack!

1064 0 21
jag har verkligen jätte jätte svårt att somna på kvällarna/nätterna trots att jag är hur trött som helst! sen på morgonen då är man jätte trött så då kan jag somna om flera gånger om & sova hur länge som helst :S la mig halv 9 igår kväll för jag var super trött. somnade kl 2! efter några timmar börjar jag grubbla massa på allt möjligt och då är det nästa omöjligt att somna.

någon av er som har något tips för bättre sömn? något man kan dricka inann, eller någon övning eller vad som helst man kan göra? jätte jobbigt verkligen =(

Spana också in:

har hört att det ska hjälpa att dricka mjölk innan man lägger sig, vet dock inte om det funkar. kaffe och te innehåller koffein så det ska du nog undvika. oboy är antagligen inte heller så bra med tanke på allt socker.

det är bra att röra på sig på dagarna har jag hört, motion leder till att du använder mer energi (no shit [zzz]) men iaf, då sover man bättre och blir då inte lika trött på dagarna.
Jag har också skitsvårt för att somna. Det som kan fungera för mig är kvällspromenader, varma bad samt orgasmer.

Om du går och lägger dig och sedan inte kan somna så ska du inte ligga kvar i sängen. Det gör dig bara frustrerad och då lär du inte kunna somna. Kliv upp istället och gör något annat tills du känner dig sömnig igen. Sedan går du och lägger dig. Kan du inte sova den gången heller så upprepar du proceduren.

Om du har riktigt stora problem så kan du kontakta vården. Jag fick Zolpidem (Stilnoct) som hjälper mig att somna de gånger inget annat fungerar. Dock ska man vara försiktig med sömn-/insomningstabletter eftersom de kan rubba kroppens egen sömnfunktion vid överdriven/regelbunden användning.
rocka_billy:

som vad


Läs en bok, se på tv, logga in på UM, ta en promenad runt kvarteret, ta en varm dusch, vad som helst som inte innefattar att ligga i sängen och bli stressad över att du inte kan sova. I sängen ska man helst bara vistas när man sover (möjligtvis med undantag för sex). Kroppen och hjärnan behöver lära sig att sängen betyder sömn och inte grubblande.
rocka_billy:

någon av er som har något tips för bättre sömn? något man kan dricka inann, eller någon övning eller vad som helst man kan göra? jätte jobbigt verkligen =(


Vilken tur du har, själv har jag den senaste veckan inte kunnat somna förren runt 4-5 i natten och då är det verkligen för sent att dra iväg till skolan dagen därpå. nu inatt har jag bara sovit 4 timmar [y] exempelvis.

Mitt tips är att du ett par timmar innan du lägger gör någon ansträngning, sittupps, armhävningar, hoppa, knäböjningar, skuggboxning. allt för att sedan bli så förbannat trött att du somnar ett par timmar senare.
-Gå upp tidigt.
-Om du grubblar och absolut inte kan sova, gå upp och gör något lugnt som tex läsa en bok.
-Drick varmt innan läggdags (inget med koffein eller socker). Värmen ger en lugnande känsla.
-För att få kroppen att mjukna av när man ligger i sängen kan man systematiskt spänna och slappna av musklerna.
Börja från tårna och gå uppåt tills hela kroppen är spänd, slappna sedan av och andas ut länge. Upprepa tills det känns bra.
-Träna under dagen.
-Ät rätt