Aviseringar
Rensa alla

JÄVLA CALCULUS!!!!!!!!!!!!1


Ämnesstartare

FUCK THE METHOD OF SUBSTITUTION!!!!!!!!!!! [mad][mad][mad] Har ärligt talat varit fast på de här satans integralerna i över ett år FATTAR EJ [mad][mad] Det är seriöst omöjligt, liksom typ som tankeläsning, allvarligt.


   
Citera
Ämnesetiketter
Lounge

jahapp


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sego


   
SvaraCitera

   
SvaraCitera

Lär dig de typfall du ser, upprepa, upprepa igen tills du kan alla utantill. Det är inte tankeläsning, det bara ser så ut ibland.

Eller är det själva metoden i sig som känns konstig?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Birger:

?

Image [sad]

passaro:

Sego

Ja men ärligt [cry] Hur lär man sej saker!!!!!!!!!1 [sad][sad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tickstart:

?

Men pröva att se lektioner där jag länkade, det brukar hjälpa mig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Cruella De Vil:

Eller är det själva metoden i sig som känns konstig?

Men alltså det är ju alltid flera steg man måste ta innan man kommer fram till ett svar (vilket man knappt vet är ett svar ens), och tar man inte exakt rätt steg i rätt ordning är det ju omöjligt!!!!!!!!! [cry]


   
SvaraCitera

Tickstart:

Men alltså det är ju alltid flera steg man måste ta innan man kommer fram till ett svar (vilket man knappt vet är ett svar ens), och tar man inte exakt rätt steg i rätt ordning är det ju omöjligt!!!!!!!!!

Men själva substitutionsmetoden i sig som sådan är väl knappast problemet (tänker vi på samma sak)? Om du har Integral[t^2 dt] och sätter t^2=s så får du ju bara dt = (dt/ds)*ds = (1/sqrt(s))*ds och så blir det Integral[s*(1/sqrt(s)) ds]. Dvs i detta fall en iochförsig ganska meningslös integral, som dock är en integral med avseende på variabeln s...givetvis kan man krångla till det, men tekniken är ändå alltid densamma. Med erfarenhet brukar man få en magkänsla för hur man bör välja substitutionsvariabeln för att det skall ramla ut en trevlig, vettig och lösbar integral till slut.

Edit: Råkade halka på tangentbordet, ursäkta förvirringen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

och jag tycker matte b är svårt [rolleyes]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Cruella De Vil:

tänker vi på samma sak

Ja jo, men jag fattar ju, och med såna enkla är det ju inga större problem, men att räkna själv och att läsa exemplena är två helt olika saker [sad] och som sagt, de krånglar till det.. Får väl öva bara


   
SvaraCitera

Tickstart:

Får väl öva bara

Jag lovar att det hjälper, även om det inte känns så kanske.


   
SvaraCitera

Tickstart:

Ja jo, men jag fattar ju, och med såna enkla är det ju inga större problem, men att räkna själv och att läsa exemplena är två helt olika saker [sad] och som sagt, de krånglar till det.. Får väl öva bara

Börja med enkla och jobba dig uppåt! Läs alla exempel asnoga och se till att du verkligen förstår dem. Det räcker [wink]


   
SvaraCitera

har hört det dära rabblas många ggr av 1 fd mattelärare


   
SvaraCitera