Forumet - Jag älskar...

Jag älskar...

176 0 18

Spana också in:

internet:

obildade människor som vänder frustrationen över sin plats i samhället mot de som avviker från normen snarare än de som upprätthåller den. vad är det som ska utvecklas?

menade mer att ditt svar antydde att det fanns några mer typ blåblodiga rasister med mer koll
dazed_and_confused:

menade mer att ditt svar antydde att det fanns några mer typ blåblodiga rasister med mer koll

"den dominerande klassen sätter agendan". rasism är ett direkt resultat av samhälleliga orättvisor och människans tendens att skylla fel på avvikare. genom att hålla den dominerade klassen splittrad kan snedfördelningen av tillgångar och makt upprätthållas.

det hela beror på vad du lägger för värde i ordet "rasist" men ja, det finns allt bildade sådana, också. dock gapar de oftast inte högt i cybervärlden.
internet:

vad är direkt rasism? vad är ens rasism? menar du strikt rasbiologiskt tänk, eller kulturell rasism?

Jag pratar om att ha och försvara ett intresse av att tex låta invandrare förbli en underklass av ekonomiska/giriga skäl.

Med direkt rasism menar jag sån här gammal mer uttalad rasism, typ smings och peter wallenbergs variant.
dazed_and_confused:

Jag pratar om att ha och försvara ett intresse av att tex låta invandrare förbli en underklass av ekonomiska/giriga skäl.

det finns ekonomiska intressen i att hålla arbetarklassen splittrad snarare än att hålla invandrare som underklass, skulle jag nog påstå. notera: "lokala avvikelser" kan förekomma.

dazed_and_confused:

Med direkt rasism menar jag sån här gammal mer uttalad rasism, typ smings och peter wallenbergs variant.

den splittrade arbetarklassen
YaBasta:

är danskar som svikit Svea rike!

Nej, de är ju danskar som svikit Danmark. Efter ett uppror tappade de banden till sitt fädernesland och har sedan dess blivit totalt integrerade. Dansken försökte mana till fler uppror men den omstridda befolkningen hade blivit för svensk ganska kvickt.

Jag älskar att folk fortfarande använder ord som "rassar" och "nassar". [shake][shake][shake][shake]
Wargtassen:

Nej, de är ju danskar som svikit Danmark. Efter ett uppror tappade de banden till sitt fädernesland och har sedan dess blivit totalt integrerade. Dansken försökte mana till fler uppror men den omstridda befolkningen hade blivit för svensk ganska kvickt.

hmm sant! men då äre fortfarande lustigt att dom värnar om sverige fast dom är danskar.. eller vill dom bara ta över sverige å servera oss på ett silver fat te dansken? kanske e det åkersson håller på med...