Aviseringar
Rensa alla

"Jag älskar slampor" - sexistiskt uttalande?


aristoteles: låta ordet vara neutralt.

problemet är bara att det inte är det idag 🙁 tycker också att det borde vara könsneutralt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

shatter:

problemet är bara att det inte är det idag 🙁 tycker också att det borde vara könsneutralt.

Det blir till vad vi gör det, så länge vi fortsätter sexifierar det så kommer det inte vara neutraltTumme upp


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

KSENIA:
FÖRHUDLIGEN BARA SEXISTISKA TÖNTAR SOM GÅR RUNT I SÅNADÄR T-SHIRTS I ALLA FALL 

AHH DET TROR JAG MED TYVÖÖÖRREHH


   
SvaraCitera

aristoteles:

Det blir till vad vi gör det, så länge vi fortsätter sexifierar det så kommer det inte vara neutraltTumme upp

ja precis! men tyvärr räcker det inte med du och jag :/ man måste se till att det blir könsneutralt för alla och där spelar ju median en väldigt stor roll 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

shatter:

ja precis! men tyvärr räcker det inte med du och jag :/ man måste se till att det blir könsneutralt för alla och där spelar ju median en väldigt stor roll 

Det är så sant. Det är ganska otroligt att det ens finns en marknad för sådana produkter, vem skulle inte skämmas menar jag?..


   
SvaraCitera

aristoteles:

Det är så sant. Det är ganska otroligt att det ens finns en marknad för sådana produkter, vem skulle inte skämmas menar jag?..

haha nu när det nämner det så ja! skulle aldrig nånsin vilja ha en sådan t-shirt på mig XD 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

shatter:

haha nu när det nämner det så ja! skulle aldrig nånsin vilja ha en sådan t-shirt på mig XD 

Jag kan tänka mig att någon köper den för att djävlas med någon inför en svensexa eller dylikt, men marknaden kan väl inte vara så stor? Eller det kanske är vad alla har på sig i Amerikat.


   
SvaraCitera

aristoteles:

Jag kan tänka mig att någon köper den för att djävlas med någon inför en svensexa eller dylikt, men marknaden kan väl inte vara så stor? Eller det kanske är vad alla har på sig i Amerikat.

ja, det kan jag absolut tänka mig att folk gör^^ haha inte vad jag har märkt av iaf, ska hålla utkik nästa gng jag åker dit. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ja, men fortfarande inget som får mig att vilja ta bort det från mitt vokabulär för det. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

att övht se folk som slampor är ju negativt så det är ju ingen tröja jag hade velat se på någon


   
SvaraCitera
NEMI
 NEMI

beror nog främst på kontext... som så mycket annat.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Zodd: Nej, det är varken eller

Kontext behövs.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Zodd: Nej, det är varken eller


   
SvaraCitera
mynona

Svårt att bestämma mig - det beror som ovan sagt på kontext. För mig går associationen till dubbelmoral eftersom det är dess ursprung och användningsområde, därför reagerar jag negativt. Å andra sidan kan folk ha adapterat det och försökt reformera ordet och få det att betyda något positivt, precis som bög från början var ett skällsord och nu rensats allt mer från negativ konnotation; då blir det rentav något bra, ett tecken på att man försöker neutralisera just den norm utrycket kommer från. Så ja: kontext, jag tvekar därför att jag spontant skulle reagera negativt, men sedan bli osäker på hur personen menade.  


   
SvaraCitera
Draft

aristoteles: Hur brukar slampa användas då?

nedsättande. som om det promiskuösa är något negativt, men i det flesta fall så används det nedsättande mot kvinnor och vittnar mer om en kass kvinnosyn än en genuin kärlek till folk som njuter och väljer promiskuöst sex.
slampans grundbetydelse finner man i princip bara när man refererar till killar som det.

(imo)


   
SvaraCitera