Aviseringar
Rensa alla

Jag är inte studiemotiverad. Borde jag göra nått annat?


tycker du ska gå klart den här terminen iaf, sen kan du fundera över hur du vill göra. ta inte några förhastade beslut, känn efter noga. oavsett vad du väljer att göra så kommer det att lösa sig 🙂 


   
SvaraCitera

reben:

har fortf studieuppehåll ??? slutade februari 2012

ja, jag tkr du ska ta studieuppehåll om du ej är motiverad annars får du kanske jättemånga ig:n o sen slösar du jättemkt csn o en vacker dag vill du göra ngt helt annat o får asmkt ångest för att du använt så många csnterminer till ingen nytta o du hatar dig själv. mvh

Läser du ett program då eller endast kurser? Har för mig att det är upp till 1 års studieuppehåll man får ta. Men kan mycket väl ha fel. Är ej speciellt insatt i det då jag ej planerar att ta det själv.


   
SvaraCitera
reben

volleyfantasten: Läser du ett program då eller endast kurser? Har för mig att det är upp till 1 års studieuppehåll man får ta. Men kan mycket väl ha fel. Är ej speciellt insatt i det då jag ej planerar att ta det själv.

läste ett program o hoppade av i början på 2012. 
om jag kollar mitt registreringsintyg elr va de heter så står det "antagen till offentlig organisation och ledning 180hp" sen under  så står det jag läser nu typ "xxxx 30hp" men det är inte kopplat till det tidigare programmet. äh.


   
SvaraCitera

reben:

läste ett program o hoppade av i början på 2012. 
om jag kollar mitt registreringsintyg elr va de heter så står det "antagen till offentlig organisation och ledning 180hp" sen under  så står det jag läser nu typ "xxxx 30hp" men det är inte kopplat till det tidigare programmet. äh.

Klurigt sånt där


   
SvaraCitera

Tråkigt Ledsen Skaffa dig ett jobb innan du tar uppehåll kanske?


   
SvaraCitera

börja leta boende och jobb.
känner du dig fortfarande lika omotiverad när du hittar något alt. när höstterminen är över så kanske du kan stadga dig i stan.
viktigast är nog ändå att göra klart de påbörjade kurserna. det suger att ha rester.


   
SvaraCitera
penja
Ämnesstartare

volleyfantasten:
Minns ej om det endast är 6 månader eller upp till 12 månader man får lov att ta studieuppehåll. 6 månader får man iallafall.

har hittat info nu! det står att man kan söka för högst ett år i taget. dvs, kanske man kan ha uppehåll längre, men ingen garanti. det beror om det finns platser kvar på programmet man går.

snoret:
tycker du ska gå klart den här terminen iaf, sen kan du fundera över hur du vill göra. ta inte några förhastade beslut, känn efter noga. oavsett vad du väljer att göra så kommer det att lösa sig 🙂 

Fingerprints:
Tråkigt Ledsen Skaffa dig ett jobb innan du tar uppehåll kanske?

urgh:
börja leta boende och jobb.
känner du dig fortfarande lika omotiverad när du hittar något alt. när höstterminen är över så kanske du kan stadga dig i stan.
viktigast är nog ändå att göra klart de påbörjade kurserna. det suger att ha rester.

ja, tänkte åtminstone gå klart denna termin. ska försöka leta jobb sålänge. har blivit erbjuden vikariejobb då och då på en förskola, vilket är super! men det kan vara så att det inte är ofta alls, så ska försöka hitta nånting mer! angående boende så borde jag ha ett akutboende (ett rum att hyra) hos min kusin som bor mitt på söder. annars kanske en viss pojke får stå ut med att träffa mig mycket tills jag hittar någonting. 
har ni nån ide på hur man ska gå tillväga när man vill få tag på ett jobb?


   
SvaraCitera

penja: har ni nån ide på hur man ska gå tillväga när man vill få tag på ett jobb?

det är ju bra om du kan få in foten på en förskola. de har ofta kontakt med närliggande förskolor så att du kan få vikariera på flera.
har du tur behöver någon en halvårstjänst eller liknande.


   
SvaraCitera

Lever i tron att det man inte tycker om finns det ingen anledning att göra för det ändå inte kommer bli bra. Gör nå annat istället, om det går.. ta ett studieuppehåll till att börja med


   
SvaraCitera

penja: Jag menar, jag läser ju ett program, kan man ens göra det då?

För det mesta kan du nog inte göra det. Du kan ju söka en jätteenkel halvfarts kurs till nästa termin och läsa det istället.


   
SvaraCitera
Fenix

Jag tror du gör rätt i att hoppa av om du inte vill plugga. Hellre nu än senare. Det går ju alltid att fortsätta studera om man ändrar sig.

Mina tips:

Skriv in dig som arbetssökande hos arbetsförmedligen. Man får inte mycket hjälp av dem, men om några månader är du glad att du har gjort det, för då kommer du med i jobb- och utvecklingsgarantin och börjar få en ersättning av dem.

http://www.arbetsformedlingen.se/For-arbetssokande/Min-sida/Skriv-in-dig.html

Ställ dig i bostadsköer där du vill bo. I alla fall de som är gratis. (stockholm stads stora kö kostar pengar, men de flesta kostar inget).

Du behöver aldrig flytta hem till föräldrarna om du inte vill. Om saker kör ihop sig med ekonomin, sök ekonomiskt bistånd från kommunen. (de finns ju de som tycker det är pinsamt att få bistånd men va fan... man får tar vara på sina rättigheter).


Sedan undrar jag om du någonsin har stannar upp och reflekterat över ditt liv och vad du vill med det (inte alla som har gjort det).

Det är ju bra tillfälle att göra det nu, så slipper man välja fel väg i livet och sparar mycket möda senare.

T ex

Vad brinner du för? Hur vill du att ditt liv ska vara om 5 år? Vad skulle du helst vilja göra om du fick? Vad är det som funkar i ditt liv och vad är det som inte funkar?

Kan skriva jättemycket om det, men orkar inte nu - du får fråga om du vill höra mer.


   
SvaraCitera

Mer eller mindre meningslöst om man vill bo i/kring Stockholm eftersom köerna är typ 7-10 år långa, men på sikt så!

Fenix: Ställ dig i bostadsköer där du vill bo


   
SvaraCitera
Lounge

Schism:
Mer eller mindre meningslöst om man vill bo i/kring Stockholm eftersom köerna är typ 7-10 år långa, men på sikt så!

finns massor av köer! vissa har tid på 2-3 år


   
SvaraCitera

Lounge: finns massor av köer!

vilken upplyftande replik! Rodnar


   
SvaraCitera
Lounge

Tickstart:

vilken upplyftande replik! Rodnar

ja! och sidor som inte ens har kösystem


   
SvaraCitera