Aviseringar
Rensa alla

Jag är Maskulinist - några frågor?


GraGo

S3ON:

Avundsjuka som ligger bakom detta? 🙁 

Nej verkligen inte, skulle jag vara avundsjuk så skulle jag säga att x har mer, därför så måste x få det svårare och jag måste få det lättare.


   
SvaraCitera
GraGo

Fingerprints:

Då kanske man ska fundera på vilka yrken som är låglönearbetsplatser och varför istället!

http://sv.wikipedia.org/wiki/Ekonomi


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Fingerprints:
Så om mannen har sex äpplen och kvinnan fyra, för att det ska bli lika så får mannen ett äpple till eller vadå? Fattar inte.

ghostwriter: Jag är för lika lön osv

Som GraGo sa, kasta inte sten i glashus.


   
SvaraCitera
NEMI
 NEMI

jag vill bli katt.


   
SvaraCitera

ghostwriter:

Det lär du få leva i evig ovisshet om. Hjärta

gissar på knegarens


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Blivande_japan: gissar på knegarens

Vad eller vem är knegarens? Tell me more...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Fingerprints:

Uttala sig kan man väl göra men att argumentera emot det är lite dumt kanske.

Beror väl på. Att påstå saker utan grund eller underlag är alltid förkastligt och som regel, återigen, endast tillåtet när man kritiserar feminism.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Fingerprints:

Uttala sig kan man väl göra men att argumentera emot det är lite dumt kanske.

Beror väl på. Att påstå saker utan grund eller underlag är alltid förkastligt och som regel, återigen, endast tillåtet när man kritiserar feminism.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Fkpaw:

Jag argumenterar inte för att ha rätt utan för att komma fram till rätt svar. Så att skriva med någon som dig, som jag antar vet mer. är enligt mig ett bra sätt att ifrågasätta både din o min åsikt. Och förhoppningsviss vara givande.

Feminism utesluter inte antirasism och dylikt. Tvärtom är det vanligt att feminister även för andra kamper, dessutom intersektionellt. Varje kamp kräver dock en egen analys. Att dra samman allt till en formlös gröt utan vare sig givna definitioner eller struktur hjälper ingen.


   
SvaraCitera

ghostwriter:

Vad eller vem är knegarens? Tell me more...

top 10 vidrigaste um:arna vi haft


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Fkpaw:

Jurist, typ advokat asså?

Nej nej, jag värnar om djuren(främst kamelerna)Mycket glad


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

aristoteles:

Nej nej, jag värnar om djuren(främst kamelerna)Mycket glad

Ah då fattar jag :p


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Blivande_japan: top 10 vidrigaste um:arna vi haft

Honom har jag inte stiftat någon bekantskap med! Var han också maskulinist? Vilket år var han medlem?


   
SvaraCitera

ghostwriter: ag är av manligt kön vore det ju helt fel att kalla mig Feminist. Därför kallar jag mig Maskulinist.

Man är inte maskulinist för att man är av det manliga könet.
Följer man Maskulinism så är man ute efter samma rättigheter och jämställdhet för båda könen - men man riktar in sig på det feminism inte tar upp.
Dvs värnplikt, vårdnad av barn, jämställda löner baserat på hur mycket man faktiskt jobbar och dylikt.

Det är ingen rörelse som förknippar sig med anti-feminism (för de som tror det) och ingen rörelse som är emot feminism. De uppmärksammar vissa orättvisor som sker även mot män. Och visst, kvinnor har varit förtryckta under en längre period och vi lever i ett patriarkat samhälle - men ska personer som har en penis mellan benen betala priset för något som någon annan gjort som nu RÅKAR ha ett liknande könsorgan? 

Jag personligen tycker att värnplikt ska gälla både kvinnor och män (gäller inte Sverige då vi inte har det). Har man det psykiska och fysiska ska man vara skyldig till värnplikt - inte bara män. Män bör också ha en rättighet att ha mer vårdnad av barn. Finns många (inte alla eller majoriteten) som knappt får träffa sina barn då modern får vårdnad av barn. 
Och visst, vi snackar om reproduktion och att kvinnan i detta fall är viktig då en man kan befrukta fler kvinnor för att rädda världens befolkning (ifall vår ras går under) än vice versa. Men det är fortfarande ett sätt att säga att en mans liv är mindre värt för något som KANSKE händer om 1000 år.  

Jag är för det faktum att vi alla behandlas som en individ. Och absolut ska vi fokusera på ett jämställt samhälle där kvinnor behandlas lika som män (på gott och ont). Men för att hitta jämställdhet bör vi behandla människor som individer. Sluta tänka att vi styrs av patriarkat och göra precis så som män gjort mot kvinnor under tusen år. Männen har förtryckt kvinnor - så varför följa samma mönster där man förtrycker män för att kvinnor ska ha jämställdhet? Varför inte föra ett gott exempel och jobba för MÄNSKLIG jämställdhet?

Jag personligen är otroligt trött på att förknippas med en viss stereotyp för att jag har en jävla kuk mellan benen. Jag valde inte att vara en man - men jag väljer fan vad jag gör med mitt liv. Feminism behövs, absolut. Men sålänge man fight fire with fire så kommer vår värld att aldrig nå jämställdhet. Det kommer alltid finnas en viss obalans där någon blir förtryckt, vilket är otroligt synd. 

Önskar vi alla kunde leva i harmoni och skita i vad för könsorgan vi har, precis som vi borde skita i vilken etnicitet man har eller vart man är född osv. Men jag antar att det aldrig kommer ske.... Inte sålänge jag lever iallafall. Kanske hinner mina barnbarns barnbarns barnbarns barn se den dagen! Om vi inte lyckats förinta mänskligheten med egna händer dvs.


   
SvaraCitera

ghostwriter:

Vad syftar du på? Varför jag är maskulinist ELLER varför jag är motståndare till till det könsneutrala HEN?

allt


   
SvaraCitera