Aviseringar
Rensa alla

Jag är rätt så körd va?


Ämnesstartare

Har missat typ 85% av hela matten sen i somras, vi ska ha nationellt nu till jul. Jag har alltså typ 4-5 veckor på mig att lära mig 85% av matte >C<.

Om jag ska in på högskola behöver jag minst matte C, om inte matte D. Alltså blir det mer matte sen ändå (även om jag kommer in, så blir det mer matte där...). Jag hatar matte, och har inte direkt lätt för det. Börjar fundera på om jag verkligen valt rätt inriktning. Har funderat på att byta, men jag vet inte till vad, och det känns jättejobbigt att behöva ge upp det yrket bara för matten.

Nu på fredag har jag ett prov på allt som kommer på det riktiga nationella, bara för att se vad vi behöver öva på, så att vi klarar det riktiga. Jag har en mattelektion innan dess, och sedan kan jag även gå till en typ "mattehjälp" grej.

Jag pluggar F.ö. IT, och går i tvåan nu.

Ska jag ens försöka lära mig matten?
Bör jag byta linje? (får börja 1an igen då..)


   
Citera

lugna ner dig, ta ett glas vatten och börja sedan planera lite. gör inga drastiska beslut


   
SvaraCitera

ta min hand och känn igen dig


   
SvaraCitera

BLODÅDRA:

ta min hand och känn igen dig

får jag ta din hand och känna i dig?


   
SvaraCitera

Smultrontuttar:

planera lite

Om du vill kan du lära dig det! De flesta skolor brukar ha mattestöd som man kan gå på. Och sen bara plugga som ett djur! Men om du är osäker ska du nog tänka ordentligt innan du lägger ner så mycke tid o kraft på de!! [cheers]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Smultrontuttar:

lugna ner dig, ta ett glas vatten och börja sedan planera lite. gör inga drastiska beslut

Tack. Jag har försökt, jag har t.om. bokat ett möte med min SYO för att prata igenom mina alternativ för högskola, hon svarade dock inte, så får se vad som händer där. Jag vet inte vilka alternativ jag har, matte C är inte direkt en liten kurs. Om jag misslyckas nu till jul (vilket jag troligt vis kommer göra) så kommer jag få beta av matten till sommar, samtidigt som jag läser Fysik A (ännu mer matte...). Vet inte vad jag ska göra, känner mig helt hjälplös.

BLODÅDRA:

ta min hand och känn igen dig

Varit med om något liknande? Jobbiga tider. 🙁


   
SvaraCitera

RadioAktivMakaron:

Vet inte vad jag ska göra, känner mig helt hjälplös.

men det ordnar sig. kan du inte plugga under lovet eller så och göra prövning i MaC januari? venne om man får det på gymnasiet dock

men SYV är ju till för just detta, att ge dig vägledning nu när det krisar. spamma henne tills hon svarar [blush]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

djwalle:

Om du vill kan du lära dig det! De flesta skolor brukar ha mattestöd som man kan gå på. Och sen bara plugga som ett djur! Men om du är osäker ska du nog tänka ordentligt innan du lägger ner så mycke tid o kraft på de!!

Inte så säker på att jag fortfarande kan lära mig det. Har haft problem med matten sedan grundskolan, har missat en hel del och har ofta bara haft tur att jag inte behövt gå om. I matte A fick jag 20p på det nationella. Godkänt var 20, heh. I matte B misslyckades jag på några uppgifter, men läraren gick igenom dom med mig och gav mig godkänt ändå. Jag vet inte om jag fortfarande har chansen att ta igen allt, jag har ju inte bara matten att plugga på, det är mycket annat med.

Jag har tänkt mycket på det redan. I don't know what to do! Jag hade allt planerat, men allt verkar gå åt skogen nu. Har svårt att förstå hur all den här matten verkligen kommer komma till nytta inom det yrket.

Smultrontuttar:

men det ordnar sig. kan du inte plugga under lovet eller så och göra prövning i MaC januari? venne om man får det på gymnasiet dock

Yes i can. Men grejen är ju att.. det är fortfarande matte C = väldigt stor kurs för någon som ligger så här långt efter. Hursomhelst sa min mattelärare att om jag misslyckas kommer jag få ett häfte att göra i början av nästa termin, typ jan- eller februari.

Smultrontuttar:

men SYV är ju till för just detta, att ge dig vägledning nu när det krisar. spamma henne tills hon svarar

Eller hur? Dumma hon! Ska försöka ta kontakt med henne igen, fattar inte varför hon inte svarat. :/


   
SvaraCitera

Oddsen talar emot dig. Däremot är du inte alls rökt.


   
SvaraCitera

Äh. Du är ännu ung, finns en massa tid att plugga på.


   
SvaraCitera

du borde kunna läsa matte C i trean om du inte klarar den nu
jag fick iaf läsa matte B i trean när jag inte klarade den i tvåan


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lejonhjärta:

Oddsen talar emot dig. Däremot är du inte alls rökt.

Du har rätt, men inte långt ifrån.

isola:

Äh. Du är ännu ung, finns en massa tid att plugga på.

Utveckla? Jag har inte hur mycket tid som helst på mig, jag måste hinna klart med matten tills jul - det är därför jag sitter här just nu i panik och inte vet vad jag ska ta mig till.

enhimmelskdrog:

du borde kunna läsa matte C i trean om du inte klarar den nu
jag fick iaf läsa matte B i trean när jag inte klarade den i tvåan

Jag kan nog det, men då hinner jag inte med Matte D, vilket kan behövas för högskola (ännu en anledning att ta kontakt med SYOn).


   
SvaraCitera

RadioAktivMakaron:

Utveckla? Jag har inte hur mycket tid som helst på mig, jag måste hinna klart med matten tills jul - det är därför jag sitter här just nu i panik och inte vet vad jag ska ta mig till.

Komvux finns


   
SvaraCitera

Matte C.

Plugga grundläggande derivata.
Logaritmlagar.
Och lär dig algebra jättemycket.

så kommer det nog gå bra.


   
SvaraCitera

RadioAktivMakaron:

Jag kan nog det, men då hinner jag inte med Matte D, vilket kan behövas för högskola

du kan ju läsa endast matte D på något universitet säkert, sen när du är klar med den kursen kan du söka till det du vill bli [y]


   
SvaraCitera