Aviseringar
Rensa alla

Jag är rätt så körd va?


Ämnesstartare

isola:

Komvux finns

True. Men även där jag jag en tidsgräns, och jag vill verkligen inte in på komvux. Om det går så långt så börjar jag hellre om 1an i något annat program. Dessutom, om jag inte minns fel, så finns inte samma undervisning på komvux?

köttfärssås:

Plugga grundläggande derivata.
Logaritmlagar.
Och lär dig algebra jättemycket.

Algebra är väl Matte D? Minns inte att vi gått igenom det, och har för mig att läraren sa att det var Matte D - men o andra sidan har jag missat en hel del, så det är inte omöjligt. Är det omöjligt för en person som avskyr matematik att hinna klart tills jul?

enhimmelskdrog:

du kan ju läsa endast matte D på något universitet säkert, sen när du är klar med den kursen kan du söka till det du vill bli

Så... du menar att jag skulle kunna plugga matte C på gymnasiet, och sedan börja på någon högskola/universitet för att plugga matte D (enbart), och sedan efter det söka in på högskola/universitet igen och fortsätta? Jag kommer plugga tills jag går i pension [cry]


   
SvaraCitera

RadioAktivMakaron:

Så... du menar att jag skulle kunna plugga matte C på gymnasiet

jupp

RadioAktivMakaron:

och sedan börja på någon högskola/universitet för att plugga matte D (enbart)

jaaa men en liten kurs tar ju inte så lång tid antagligen [smile]

RadioAktivMakaron:

sedan efter det söka in på högskola/universitet igen och fortsätta?

[cool]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

enhimmelskdrog:

jaaa men en liten kurs tar ju inte så lång tid antagligen

Antagligen inte, det får väl bli min nödlösning isf. Men finns det ingen åldersgräns för vanliga högskolor/universitet? Det är väl därför komvux finns, eller är jag helt ute och cyklar nu...?


   
SvaraCitera

RadioAktivMakaron:

Men finns det ingen åldersgräns för vanliga högskolor/universitet? Det är väl därför komvux finns, eller är jag helt ute och cyklar nu...?

förstår inte :c


   
SvaraCitera

RadioAktivMakaron:

Algebra är väl Matte D? Minns inte att vi gått igenom det, och har för mig att läraren sa att det var Matte D - men o andra sidan har jag missat en hel del, så det är inte omöjligt. Är det omöjligt för en person som avskyr matematik att hinna klart tills jul?

Matte D är typ derivata ^^


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

enhimmelskdrog:

förstår inte :c

Komvux är högskoleutbildning för vuxna, right? Då måste det finnas nån åldersgräns för att få komma in på "vanliga" högskolor, och om man då inte kommer in där, så söker man in till komvux?


   
SvaraCitera

RadioAktivMakaron:

Komvux är högskoleutbildning för vuxna, right? Då måste det finnas nån åldersgräns för att få komma in på "vanliga" högskolor, och om man då inte kommer in där, så söker man in till komvux?

nop, grundskole/gymnasienivå. det är dock typ 20års gräns för att få läsa där. studietempot väljs själv osv.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Smultrontuttar:

nop, grundskole/gymnasienivå. det är dock typ 20års gräns för att få läsa där. studietempot väljs själv osv.

Okey.

Tack för all hjälp! Ska spamma min SYO lite och ha ett samtal med henne, samt snacka med min mattelärare och göra nån plan på hur jag ska klara detta nu. Hoppas det löser sig. [smile]


   
SvaraCitera
blum
 blum

Matten i fysik A behöver du nog inte oroa dig så värst för i alla fall, vad jag minns var det mest grundläggande grejer man behövde kunna.

Vad är det för yrke du pratar om? Ifall du behöver Matte C/D för utbildningen är det ju ingen idé att byta linje. Kolla upp om det räcker med matte C, och kämpa isåfall nu fram till jul! Ta hjälp av mattestödet och gör upp en planering så kan du nog klara det, 4-5 veckor är ganska lång tid ändå.


   
SvaraCitera

Varför ens läsa matte om du hatar det. [sad]


   
SvaraCitera

RadioAktivMakaron:

Har missat typ 85% av hela matten sen i somras, vi ska ha nationellt nu till jul. Jag har alltså typ 4-5 veckor på mig att lära mig 85% av matte >C<.

4-5 veckor för matte C är väl inget, lika bra att du vänjer dig vid högskoletempot redan nu!


   
SvaraCitera

Ledsen, har inte så mycket ork idag, och orkade inte läsa igenom hela tråden så ursäkta om jag missat viktig info och/eller säger samma sak som andra MEN:

Alla kan matte. Det är sant. Bara att vissa behöver mindre tid och andra mer tid för att lära sig, men alla behöver tid. Att vara med på lektioner är grovt viktigt, nu när du ligger så mycket efter är det lätt att tappa motivation > börja ge upp och tänka på andra utvägar = inte bra. Det verkar som du är där just nu. När börjar du läsa matte D?

Känns det helt förjävligt är det klart du ska byta, men tänk på hur du resonerade i början, när du valde inriktningen, det var väl inte helt taget ur luften? Visst fanns det någon mening med det? Kanske att du gillar biologi, hatar samhällskunskap?

Jag skulle kämpa på, om du har möjlighet: ta bort matte C ur programmet och läsa det över sommaren? Om du nu inte ska sätta igång med matte D direkt efter jullovet?

Du har mer att välja på för högre studier om du går ut ditt naturprogram än t.ex. sam... plus att sam är mesigt.


   
SvaraCitera

RadioAktivMakaron:

Jag har alltså typ 4-5 veckor på mig att lära mig 85% av matte >C<.

4-5 veckor är inga problem. Läser förvisso på distans, men pluggade in runt 75% av matte c förrförra veckan.


   
SvaraCitera

tror absolut du kan lära dig om du går in för det och inte är helt körd på matematik


   
SvaraCitera

Kan berätta att jag själv går sista året i gymnasiet just nu. Jag hamnade bara snett med matten från början, sköt upp och prioriterade bort det, trots det klarade jag A, B. Men när jag hade så svaga grunder så klarade jag inte C, och tog bort sen D ur mitt program. Hur är det möjligt? Jo,

på min skola så har vi något som löser allt det dumma med att läsa efter plugget på komvux. Min skola kan köpa in de kurser som jag behöver läsa in, och jag får börja direkt efter sommaren, trots åldern, plus att jag inte hamnar i någon kompletteringsgrupp. Hur bra? Hör med din skola om de har något liknande!


   
SvaraCitera