Aviseringar
Rensa alla

Jag är så vilsen att jag vet inte vad.


zIGGE

Du känner säkert massa awesome människor i göteborg med eftersom du bott där i åtminstonde flera år nu, känns som att du redan tycker chalmers är bästa alternativet


   
SvaraCitera

köttfärssås:

- Verkar vara den sämsta av skolorna :$

Möjligen sämst av dessa tre. Dock står sig en utbildning från lth väldigt högt jämfört med alla andra muppställen man kan ta sig en ingenjörsexamen från. Skulle inte vara orolig om att kvaliteten skulle vara för dålig i lund.


   
SvaraCitera
KSENIA

DET ÄR JU ASROLIGT ATT BYTA TILL EN NY, SPÄNNANDE STAD! ÅNGRAR CA 0% ATT JAG GJORDE DET.

F.Ö. HAR JAG VETAT VAD JAG SKA SÖKA TILL HÖSTEN I FLERA VECKOR NU, MEN HAR INTE ORKAT TA TAG I DET. JÄVLA SKITFANSKAP.... ;(


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Teknisk fysik är definitivt bäst på KTH och det kommer ge dig en massa möjligheter för framtiden. Jag pluggar varken på KTH eller teknisk fysik, men har många vänner som rört sig till KTH och alla trivs skitbra både på skolan och i staden. Det är sant att Stockholm inte är nån "studentstad", men du kommer ändå att umgås med en massa kursare och studenter dagar och kvällar ut under 5 långa år. Det kommer anordnas nollningar, sittningar och underhållning så det räcker och blir över; du kommer inte "missa" något av studentlivet.

Edit: dessutom, nu när du har chansen att flytta - ta den! Det är helt fantastiskt kul och man får så många nya erfarenheter.


   
SvaraCitera

Hur lyckas ni hitta lägenheter? Rika? [crazy]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

micitic:

Hur lyckas ni hitta lägenheter? Rika?

Jag är ej rik. [sad]


   
SvaraCitera

Tillåt mig att göra valet förhoppningsvis enklare...

Rekommenderar starkt att du bor hemma åtminstone något år när du studerar, så länge du inte har något jättebra skäl till att flytta så fort som möjligt. Flytta hemifrån gör alla tids nog ändå.

Anledningen till att jag säger så, är för att jag vet om personer som till och med samlat på sig en massa pengar på banken från diverse jobb. Så fort dessa flyttade till egen lägenhet så gick det bara något år innan de åkte på skulder och förlorade allt de sparat ihop. Det spelar ingen roll hur tryggt de bodde innan och hur mycket de samlat ihop, så fort de flyttade så ändrades riktningen ganska fort till motsatsen.

Har man jobb är det en sak, men att studera och bo i lägenhet är sjukt otryggt ekonomiskt. I och för sig så lär du bo i studentlägenhet och få CSN-lån. Men du hajar min poäng, värt att tänka på. Man tjänar väl åtminstone 60000 kronor per år på det. Det tänker man aldrig på när man känner dåligt samvete över att slänga ut 5k på en ny pryl.

edit:
Ett annat argument. Vadå frihet, när man pluggar har man ju ingen frihet : )


   
SvaraCitera

sylar:

Så fort dessa flyttade till egen lägenhet så gick det bara något år innan de åkte på skulder och förlorade allt de sparat ihop. Det spelar ingen roll hur tryggt de bodde innan och hur mycket de samlat ihop, så fort de flyttade så ändrades riktningen ganska fort till motsatsen.

Varken jag eller en enda av mina studentvänner har speciellt svårt ekonomiskt trots att de inte bor hemma. Klart att man inte kan spendera hur som helst, men det är ju inte speciellt svårt att leva rätt schysst på CSN-pengar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

KSENIA:

DET ÄR JU ASROLIGT ATT BYTA TILL EN NY, SPÄNNANDE STAD! ÅNGRAR CA 0% ATT JAG GJORDE DET.

F.Ö. HAR JAG VETAT VAD JAG SKA SÖKA TILL HÖSTEN I FLERA VECKOR NU, MEN HAR INTE ORKAT TA TAG I DET. JÄVLA SKITFANSKAP.... ;(

va?

sylar:

Ett annat argument. Vadå frihet, när man pluggar har man ju ingen frihet : )

Kul och se dig igen [y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Horrorshow:

Varken jag eller en enda av mina studentvänner har speciellt svårt ekonomiskt trots att de inte bor hemma. Klart att man inte kan spendera hur som helst, men det är ju inte speciellt svårt att leva rätt schysst på CSN-pengar.

men sedan när du går ut skolan har du ju stora skulder. Kan inte alls känans trevligt [crazy]


   
SvaraCitera
KSENIA

Bajwa:

va?

allt står på svenska, vad va:ar du åt?[shake][shake]


   
SvaraCitera

Horrorshow:

Varken jag eller en enda av mina studentvänner har speciellt svårt ekonomiskt trots att de inte bor hemma. Klart att man inte kan spendera hur som helst, men det är ju inte speciellt svårt att leva rätt schysst på CSN-pengar.

Visst, jag köpte en ny TV, dator och åt skräpmat varje dag. Fast din skuld håller inte med dig. Våga säga nej till skulder.

Bajwa:

Kul och se dig igen [y]

[wink]


   
SvaraCitera

Anura:

men sedan när du går ut skolan har du ju stora skulder. Kan inte alls känans trevligt

Jag kommer ändå helt säkert behöva ta ett lån någon gång i framtiden, då jag av uppenbara skäl inte kommer kunna köpa bostad kontant. Då kan jag lika gärna ta det förmånligaste lånet som finns med i princip noll ränta och 20+ års återbetalningstid. vilken gör att jag på så sätt kommer behöva ta ett mindre banklån med betydligt sämre vilkor. Folk är alltför rädda för csn-lån

sylar:

Fast din skuld håller inte med dig. Våga säga nej till skulder.

Skulle snarare säga våga säg ja till förmånliga lån.


   
SvaraCitera

Pickaboo:

Teknisk fysik är definitivt bäst på KTH och det kommer ge dig en massa möjligheter för framtiden. Jag pluggar varken på KTH eller teknisk fysik, men har många vänner som rört sig till KTH och alla trivs skitbra både på skolan och i staden.

hur vet du då att det är bäst..?
jag tror inte det är så jättestor skillnad mellan teknisk fysik på chalmers och kth ärligt talat, du har nog rätt lika förutsättningar oavsett vad du väljer.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Blivande_japan:

jag tror inte det är så jättestor skillnad mellan teknisk fysik på chalmers och kth ärligt talat, du har nog rätt lika förutsättningar oavsett vad du väljer.

"definitivt" var lite flummigt skrivet. absolut, det är inte jättestor skillnad och vad man gör efter examen kan ju bero på vad som helst.

det jag tänker på är att många (professorer/arbetsgivare/studenter) säger att kth sitter på mest resurser. exempelvis om du läser teknisk fysik med fördjupad matematik så sägs det smälla högre än vad chalmers kan erbjuda.


   
SvaraCitera