Forumet - Jag behöver hjälp.

Jag behöver hjälp.

1255 0 24
Jag behöver verkligen hjälp.
Har pendlat i vikt sen 3 år tillbaka, från BMI på 25, till BMI på 19 och nu fick jag en chock då jag insåg att jag har ett BMI på 28, ett BMI på 30 betyder fetma. Jag måste verkligen ta tag i mig själv och gå ner i vikt.

Men det är så svårt, jag har alltid antingen hetsat, spytt och svultit eller ätit jättemycket. Jojobantning som fan.. jag har inte kunnat hitta något mellanting, trots att jag har försökt, verkligen.

Det jag behöver är motivation och kunskap.
Någon som kan rekommendera böcker, hemsidor, bra träningstips, mat-tips mm. så är jag jättetacksam.

Spana också in:

followthelights:

Att jag inte trivs med mig själv, lågt självförtroende. Går helst inte ut osv.


followthelights:

Det jag behöver är motivation och kunskap.
Någon som kan rekommendera böcker, hemsidor, bra träningstips, mat-tips mm. så är jag jättetacksam.


Du är korkad som tror att ovanstående kommer att ändra något. DU behöver uppenbart psykologhjälp.
followthelights:

Varför inte? Om man inte trivs med sin kropp och är överviktig så ska man ju göra någonting åt det och försöka bli hälsosammare


Trivdes du med dig själv, hade ett gott självförtroende och gick ut när du var smalare?

Varför feta du till dig då isåfall?
schism:

Trivdes du med dig själv, hade ett gott självförtroende och gick ut när du var smalare?


Ja det gjorde jag

schism:

Varför feta du till dig då isåfall?


Vet inte, depressionen och ångestproblemen blev värre. Jag slutade bry mig, orkade ändå inte gå ut osv osv.

Men nu känner jag att det som hindrar mig från att må bättre psykiskt är bla. lågt självförtroende och att jag hatar min kropp
followthelights:

Vet inte, depressionen och ångestproblemen blev värre. Jag slutade bry mig, orkade ändå inte gå ut osv osv.


Det var just då du borde ha sökt psykologhjälp. Ser du inte att din kropp inte är problemet egentligen, utan ditt psyke? Tycker att du ska försöka lösa dom problemen innan du bantar ner dig till normal vikt igen. För vad säger att du inte kommer att bli fet igen när du väl blivit smal, pga "depressioner och ångestproblem", igen?
Eftersom du säger att du har hestätit, svultit, haft ångest och depression tycker jag att du borde gå till en psykolog som kan hjälpa dig att stärka självförtroendet och ta tag i ditt liv. En bra psykolog är nog ganska mycket mer värd att lägga pengar på än en bantningsbok.
Fru Musica:

Eftersom du säger att du har hestätit, svultit, haft ångest och depression tycker jag att du borde gå till en psykolog som kan hjälpa dig att stärka självförtroendet och ta tag i ditt liv.


Det är ju det jag försöker göra, ta tag i mitt liv. jag har psykologhjälp men har aldrig berättat om mitt förhållande till mat. Men jag vet att det som krävs för att bli av med allt jojobantande är att bli hälsosam, äta lagom och nyttigt..
schism:

Ser du inte att din kropp inte är problemet egentligen, utan ditt psyke?


Båda är problemet

schism:

För vad säger att du inte kommer att bli fet igen när du väl blivit smal, pga "depressioner och ångestproblem", igen?


Inget.. men jag går hellre ner till en bra vikt nu och går upp igen än att stanna här och bli ännu fetare
schism:

Varför inte det?


Skäms för att en tjockis som jag någonsin skulle kunnat ha ett sånt förhållande till mat...

aristoteles:

Du borde inte bry dig om att ens titta på din vikt/bmi.
För ärligt talat, vad hjälper det dig att veta? Bmi till att börja med är en värdlös siffra.


Jag vet, men jag sa mitt BMI för att man skulle kunna skaffa sig en ungefärlig uppfattning om hur överviktig jag är. Men jag ser ju på mig själv att jag är tjock. och det trivs jag inte med
followthelights:

Jag vet, men jag sa mitt BMI för att man skulle kunna skaffa sig en ungefärlig uppfattning om hur överviktig jag är. Men jag ser ju på mig själv att jag är tjock. och det trivs jag inte med


Men som sagt bmi kan inte berätta om du är överviktig eller ej.
Det bästa är att fråga någon du verkligen litar på, och be denne vara helt ärlig, att se efter själv är inte alltid lätt. Men visst är meningen att man själv ska vara nöjd, men vissa blir aldrig det, även om de ser perfekt ut redan.
aristoteles:

Det bästa är att fråga någon du verkligen litar på, och be denne vara helt ärlig, att se efter själv är inte alltid lätt. Men visst är meningen att man själv ska vara nöjd, men vissa blir aldrig det, även om de ser perfekt ut redan.


Men jag vet redan, jag har ögon att se med och sen vet jag att jag väger för mycket i förhållande till min längd.
followthelights:

bli hälsosam, äta lagom och nyttigt..


Hitta en träningsform du trivs med också! Hitta något som du tycker är roligt för att lättare motivera dig att röra på dig.

Det är ganska svårt att börja, men när man väl kommer in i att bli hälsosam - börjar man tänka klarare och få in vanor i ens liv.

Tips -

1. Ät frukost som en kung, det du stoppar i dig till frukost försvinner ändå under dagen.

2. Ät lunch som en prins, för att fylla på kroppen med energi och orka resten av dagen.

3. Ät middag som en fattig och helst innan 20:00 då det stopp med mat för dagen.

4. Träna minst 2 gånger (helst 3ggr i ditt fall) i veckan i ca 1-3 timmar per gång. Tänk att du ska röra på hela kroppen för att bli av med energi. Glöm inte att äta nån frukt efter och dricka mkt vatten under hela dagen innan du tränar.

5. Skippa skräpmat och ät lagad mat på färska råvaror. Det är både billigare och hälsosammare. Skippa godis, ät frukt och annat med naturligt socker (i rimliga mängder såklart). Köp inte färdiglagade rätter, inte heller konserverad och/eller light- mat och produkter som innehåller förtjockningsmedel, konserveringsmedel, smarkförsärkare, mindre fett/socker eftersom det stoppas in andra ersättningsämnen. Dessa ämnen stör din omsättning i mat och din förbränning av energi i kroppen. Släng allt margarin och använd antingen olivolja eller matolja vid matlagning.

6. Sluta koncentrera dig på vikten/utseendet, utan nu är det mer viktigt om vad du äter, när du äter, hur mkt du äter och tänka på att du måste träna och röra på dig. Det handlar om att få in vanan i ditt liv - sedan kan man fundera vidare på med advancerad nivå.

7. Du ska inte utesluta saker, men du ska istället t.ex. tänka hur mkt du äter av någonting. Oftast är ögat mer hungrig och sen ska man lära sig att skilja på vad som är riktig hunger och vad som egentligem bara är sug efter mat.

Sålänge du börjar steget att bli hälosammare så följer ju vikten därefter ändå. Finns inga genvägar, det finns bara bra mat, mängdne mat och träning för att behålla sin vikt.